Drop mobilsiden - responsivt design er Google-guld

En god placering i søgemaskinernes resultater er vejen til højere klik-tal. Og det kræver en fælles side for både mobil- og desktop-trafik, siger ekspert i søgemaskineoptimering.

Hvis du vil maksimere google-trafikken fra mobiltelefoner til din hjemmeside, så skal du bruge responsivt design i stedet for at have en dedikeret mobil-side. Et vigtigt parameter for at rangere højt i søgeresultaterne er nemlig, hvor flittigt der linkes til ens side rundt omkring på nettet.

Mange hjemmesider - specielt nyhedssites - får en betragtelig del af deres trafik fra mobiltelefoner. Men en almindelig desktop-side er sjældent den store fornøjelse at tilgå på en lille skærm.

Derfor skal man tage stilling til, om man vil have et dedikeret mobil-site med sit eget domæne, eller om man vil gøre sin hjemmeside responsiv, så den ændrer udseende alt efter hvilken type enhed, den tilgås fra.

Ifølge Jens Peter Nielsen, der er optimize-manager hos digitalbureauet Bleau, er responsivt design vejen til google-guldet.

»En af Googles vigtigste algoritmer er link-popularitet. Det giver et kæmpe boost i søgeresultaterne, når andre sites linker til en side. Google ved ikke, at mobilversionen af dr.dk er ligeså vigtig som den anden, da der langt fra er lige så mange, der linker til den,« siger Jens Peter Nielsen til Version2, og fremhæver forskellen i besøgstal hos henholdsvis Danmarks Radio og Ekstrabladet som eksempel.

Ifølge research fra Danske Medier har Ekstrabladet.dk - en responsiv side – cirka otte gange så mange mobilbesøg som mobil.dr.dk. En forskel der er langt mindre, når man kigger på Danmarks Radios hovedside, der altså ikke er mulig at tilgå fra en mobiltelefon.

Den mobile udgave af DR fylder også markant mindre i Googles søgeresultater. Faktisk optager DR-mobil kun ca 250 sider i Google – Ekstrabladet.dk optager 660.000. Og ifølge Jens Peter Nielsen er det en stor del af grunden til at DR halter bagfter.

»Når man linker til Danmarks Radio, så linker man til DR.dk – ikke mobilsiden,« siger han til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anders Hessellund Jensen

Man kan anvende en "canonical URL" angivelse til at fortælle google, at to sider har samme indhold:

https://support.google.com/webmasters/answer/139394

Hvis man gør det så burde det kun være den ene side (hovedsiden) der optræder i Googles indeks, og links til begge sider burde booste page rank. For at det giver mening kræver det selvfølgelig, at mobilklienter der går ind på hovedsiden redirectes korrekt til mobilsiden.

Når jeg skriver "burde", så er det fordi at Googles algoritmer jo er hemmelige, så der er ingen der ved præcis hvad der foregår.

  • 3
  • 0
#3 Marc Barnholdt

Der findes to typer af responsive design, som har samme effekt hos google. 1. Javascript og css baseret design, hvor browseren selv får tilpasset sig. 2. Serveren læser Header og sender tilpasset indhold. Jeg vil mene at den sidste er den jeg personligt er mest tryg ved, da jeg kan sikre at billeder og andet tungt indhold sikkert kan tilpasses mobile enheder og der kan også vises en tilpasset udgave til forskellige enheder. I Relation til ovenstående er begge løsninger dog lige gode, da det er samme url der kaldes og derved skal google kun håndtere én url i stedet for to.

  • 0
  • 0
#4 Claus Pedersen

Jeg ville passe meget på med din skitserede løsning 2, da den i værste fald kan få Google til at betragte dig som en der forsøger cloaking. Desuden skal man være meget opmærksom på at Googles robotter ser de korrekte ting.

CSS/javascript er klart at foretrække og er den anbefalede model af Google. Du kan også sagtens levere forskellige udgaver af billeder alt efter enheder i den model: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/details

  • 0
  • 0
#7 Theis Brouer

Jeg vil godt stille spørgsmål ved at kalde Ekstra Bladet for responsiv. I mine øjne har de blot lavet en version af deres hjemmeside til hver enhedstype. Claus' side vil jeg derimod kalde responsiv, da den skalerer når skærmbilledet trækkes mindre, hvilket Ekstra Bladet ikke gør.

Dog er cloaking risikoen ikke et problem, hvis det blot gøres korrekt: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/detecting-user...

Et andet eksempel på en responsiv side er http://www.motil.dk, som min partner har lavet. Den skalerer ligesom Claus' side.

Derudover så er Ekstra Bladet et dårligt eksempel, da de har specifikke URL'er for mobilsiden på: http://m.ekstrabladet.dk/ Dermed skal de "opbygge" links til mobilsiden også i stedet for at slippe for dette ved at mobilsiden og hjemmesidens URL'er er ens.

Samtidig så understreger det også at Ekstra Bladet siden ikke er responsiv, da et link til mobilsiden vil åbne i mobilversion på en desktop/computer.

  • 1
  • 0
#8 Christian Nobel

Med css/javascript kan du desuden også automatisk tilpasse hvis man ændrer størrelse på browser vinduet på en desktop, eller f.eks. vender sin tablet/telefon vertikalt/horisontalt.

Måske er det banalt, men jeg vil da gerne lige henlede opmærksomheden på Firefox' Webdeveloper - der er en option der hedder Resize - View responsive layouts, hvor man hurtigt kan få et overblik over de gængse opløsninger.

  • 0
  • 0
#9 Rune Jensen

I tråd med ovenstående kan jeg da også kun undre mig over, at andre ikke er fulgt med strømmen, heller ikke de helt store tøj og sko kæder. Vi valgte selv her i sommer at få implementeret et responsive design på vores online tøj butik www.youshoe.dk

Det har været en kæmpe succes for vores kunder, der enstemmigt udtrykker jubel over at de nemt kan handle på mobil.

Jeg syntes selv at særlige mobiltemaer er super irriterende og man vil jo bare gerne se noget alla' det man er vant til :)

Som der rigtigt bliver sagt er der mange der tror de er responsive, men et rigtig responsive design skrumper layout så det passer til en mindre skærm og man derfor ikke behøver at scrolle til siden i vildskab!

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere