Dr.dk plaget af periodisk fejl i fiberforbindelse

8 kommentarer.  Hop til debatten
Dr.dk plaget af periodisk fejl i fiberforbindelse
Illustration: Screenshot.
Et ukendt antal brugere har indtil i dag haft problemer med at tilgå en af Danmarks mest besøgte hjemmesider som følge fejl i en 10 Gbit/s fiberforbindelse hos DR.
4. marts 2014 kl. 16:30
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Siden torsdag har flere brugere, særligt TDC-kunder, haft problemer med at tilgå dr.dk, der ifølge Danske Medier er Danmarks mest besøgte medie-hjemmeside. I dag, tirsdag, skulle der dog i udgangspunktet atter være uhindret adgang til public-service hjemmesiden.

Problemet har ifølge Maria Høpfner, afdelingschef i Teknologisk Service hos DR, været en fiber med periodiske fejl. Fejlen har bevirket at omkring 4 pct. af det samlede antal brugere har haft periodiske udfald, hårdest ramt har været TDC´s brugere, hvor omkring 9 til 11 pct. har haft periodiske udfald. Fejlen er rettet i dag, tirsdag formiddag.

DR’s netværk setup er således indrettet, at fire 10 Gbit/s forbindelser forbinder DR's servere placeret i DMZ-delen af DR’s netværk. Det vil sige den del, der eksponerer DR's services overfor internettet, altså også dr.dk. Og normalt vil den daglige drift af dr.dk sagtens kunne foregå kun med to af de fire 10Gbit/s forbindelser i drift.

»Hvis forbindelsen var blevet lagt helt ned, så kunne systemet være kørt videre på de øvrige forbindelser. Problemet har været, at det var en sporadisk fejl. Så vores overvågning har ikke fanget det, og derfor har vi ikke opdaget det tidligere,« siger Maria Høpfner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når det særligt er TDC’s kunder, der er blevet ramt, skyldes det ifølge Maria Høpfner, designet i DR’ internetmiljø, hvor der udveksles trafik med TDC og andre internetudbydere

»Vi er ved at se nærmere på om vi kan gøre vores overvågningsniveau mere detaljeret, så vi registrerer lignende tilfælde fremadrettet,« siger Maria Høpfner.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
5. marts 2014 kl. 09:38

Jeg undrer mig over tagget "Fibre channel" på denne artikel, går man ind og kigger, bliver det tit brugt i artikler der fra tid til anden handler om fiber. Jeg tror den kære V2 journalist, skal ændre tagget der Fibre channel primært er til storage :)

5
4. marts 2014 kl. 20:55

Sjovt nok, når man lytter til deres direkte programmer og der er en telefonsamtale er den " tilfældigvis " dårlig og der er bare hver gang. De må være meget uheldige med deres telefoner for jeg har sgu ikke oplevet så dårlig telefon forbindelse.

6
4. marts 2014 kl. 22:14

Det er fordi de fleste mennesker er umulige at få fat i og interviewe direkte, med mindre de kører i metro eller er ude at sejle på en fiskerkutter nord for Skotland.

Jeg tror såmænd ikke at telefonlinjerne i DR byen fejler noget særligt...

3
4. marts 2014 kl. 20:32

Danmarks største hjemmeside er som bekendt DMI.

8
5. marts 2014 kl. 10:17

Det kan der være noget om, formuleringen er blødt op.

2
4. marts 2014 kl. 19:47

Jeg og flere andre har være hårdt plaget i 2,5 døgn vi har været på TDC via vores bredbånds forbindelse og vi 3´s LTE samt Telenors LTE net, jeg skrev til DR, men fik svaret fra jer før jeg fik det fra DR. syntes DR har været for dårlig til at melde problemet ud

4
4. marts 2014 kl. 20:46

Ikke at det er perfekt, men DR tweetede om problemet i dag første gang kl. 11:38, altså før denne artikel, og tweetede derefter løbende status.

1
4. marts 2014 kl. 17:21

Nogen der ved mere præcist, hvad der var galt ? Herfra så det nærmest ud til, at der var sat en MTU på mindre end 100, idet stort set alle pakker, som kom igennem, var ca. ~60 bytes.