Dong Energi B2C hiver BI ud af it-afdelingens hænder: »Det har krævet nogle kampe«

Flere måneders ventetid på simple data-spørgsmål har fået energiselskabet til at indføre gør det selv-BI. »Vi kan ikke leve med så lang procestid,« forklarer BI-chef.

Datawarehouset er skrottet, Business Intelligence-afdelingen har fået direkte adgang til kildesystemerne, og alle forretningsenheder analyserer på egne data. B2C-afdelingen hos energiselskabet Dong har ændret sin databrug fra at være forankret i it-afdelingen til at være et værktøj i hænderne på de interne brugere.

Resultatet er en reduceret ventetid på dataforespørgsler på mange hundrede procent - og det var tiltrængt, fortæller Hans Jacob Nejsum Clausen, der er Senior Business Intelligence Analyst hos Dong Energys B2C-afdeling.

Hvis et kundecenter førhen ønskede data fra telefonsystemet, krævede det en request til it-afdelingen, som skulle dykke ned i kildesystemet for at finde tallene, som udviklere efterfølgende måtte sætte ind i et SAP datawarehouse.

»Men hele projektet skulle først godkendes, estimeres og lægges i kø, så der kunne være tre-fire måneders ventetid på bittesmå ændringer,« siger Hans Jacob Nejsum Clausen til Version2.

Læs også: It-afdelingen kan blive flaskehals for moderne BI

»Nu kan vi klare alle forespørgsler på maks. en uge, og langt de fleste kan vi klare meget hurtigere,« fortsætter han.

BI-forandringen hos Dong er drevet af et behov for agilitet, fortæller BI-analytiker Hans Jacob Nejsum Clausen. Illustration: Vimeo

Kortere afstand mellem data og bruger

For omkring to år siden fik Dongs B2C-afdeling, der sælger el og gas til private, en ny ledelse i kundecenteret. De nye chefer efterspurgte meget mere agile data-redskaber, hvor de selv kunne gå ind og arbejde med og undersøge data.

»Og det kunne vi simpelthen ikke levere med de værktøjer, vi havde,« siger Hans Jacob Nejsum Clausen

BI-chefen gik i gang med at undersøge værktøjer og endte med at vælge Tableau over alternativer fra SAS Institute og SAP.

I løbet af de to seneste år har Dong udfaset sit SAP business datawarehouse, som data egentlig lå på, og i stedet koblet BI-afdelingen direkte op til kildesystemerne.

»Det betyder, at vi har skåret en væsentlig del af vejen mellem data og brugeren internt i biksen,« fortæller Hans Jacob Nejsum Clausen.

Læs også: Isenkræmmerkæde lader BI udpege svageste led: »Jeg kan ikke forestille mig en verden uden«

Når lederne kommer med nye dataspørgsmål eller har brug for ændringer i rapporteringerne kan det typisk ordnes fra den ene dag til den anden.

»Det kunne vi ikke gøre før, da det var forankret i it,« fastslår Hans Jacob Nejsum Clausen.

Løbende succes fik has på modstand

Hele omvæltningen fra traditionel Business Intelligence til den form for gør det selv-Bi, som internationalt har fået navnet self service BI, har ikke været gnidningsfri.

»Der var en del modstand, fordi vi rykkede på, hvordan man altid har håndteret rapportering,« forklarer Hans Jacob Nejsum Clausen og fortsætter:

»It-afdelingen var ikke med på det i starten. Vi har været gennem mange møder og snakke, fordi alt det med at hive data ud og lave rapporter normalt har været forankret i it.«

Også direkte adgang til kildesystemer krævede nogle kampe med it-afdelingen, fortæller BI-chefen.

Løsningen blev blandt andet at udrulle forandringen og de nye værktøjer i små skridt. Energiselskabet startede med at indføre værktøjer i de afdelinger, der havde efterspurgt det, hvor sandsynligheden for succes var så godt som sikker. Den løbende succes smittede af på resten af organisationen.

»Drypvist fik vi de andre afdelinger med, når de kunne se, at folk var glade for det. På den måde kunne it-afdelingen også se, at det var en succes, og at det gav mening,« fortæller Hans Jacob Nejsum Clausen.

Samtidig har organisationen droppet Excel, som ifølge Hans Jacob Nejsum Clausen er håbløst, når det gælder en mere visuel repræsentation af data.

»Det er fint at have Excel som opslagsværk, men hvis du som chef i kundecenteret skal identificere på sekunder, hvornår vi tabte flest opkald, samt hvornår vi peakede, kan du ikke bruge Excel.«

Garant for datakvalitet

Når BI-afdelingen har kunne løfte opgaven, som nu er taget ud af it-afdelingens hænder, er det ifølge Hans Jacob Nejsum Clausen, fordi afdelingen har en forretningsforståelse, som ikke nødvendigvis findes hos it - men samtidig har it-kompetencer til at sammensætte data korrekt.

Og fordi den dedikerede data-afdeling har de samme serviceopgaver, som it ellers løser.

»Set fra min stol er it-afdelingens opgave at sørge for, at vi har hardware til rådighed, der er dimensioneret til vores brugere, at der er regnekraft nok til de opgaver, vi vil lave, og at der er adgang til de data, vi har brug for,« siger Hans Jacob Nejsum Clausen og fortsætter:

»Vores opgave er omvendt at bruge de informationer, vi kan hive ud til at understøtte ledelsens mål.«

Jo mere BI-afdelingen leverer, desto mere interesse kommer der også fra ledelsen, som får mere og mere lyst til at gå i detaljer med tallene, fortæller BI-chefen.

»Vi kan se, at analysen bliver skubbet mere og mere ud i forretningen, mens vi skal sørge for at levere dataen og være garant for, at den er sammensat korrekt.«

Ikke en trussel for it

Den udvikling kan man genkende hos BI-virksomheden Inspari. Over en årrække har forretningsafdelingen fået adgang til værktøjer, så medarbejderen kan sidde og lave sin egne analyser uden om it-afdelingen. Og den tendens fortsætter, fortæller administrerende direktør Jens-Jacob Aarup.

»Det, vi ser nu, er en tendens til, er at brugeren ikke bare skal analysere og visualisere, men også arbejder mere aktivt og eksplorativt med dataen. Det er det, vi kalder self service data preparation,« forklarer han.

Jens-Jacob Aarup er ikke i tvivl om, at et af parametrene, der har drevet udviklingen, er, at it-afdelingen ikke er hurtig nok.

»Når man begynder at gøre noget selv, kan det nogle gange være i afmagt. I forretningen er der behov for at kunne gøre ting hurtigere og hurtigere, fordi markedet bevæger sig hurtigere og hurtigere. Og så har vi ikke tid til at vente på, at vi skal lave et request til it-afdelingen, hvor der kan gå flere måneder, før data kommer tilbage. Det er simpelthen for lang tid.«

Det betyder dog ikke, at it-afdelinger skal se udviklingen som en trussel, mener direktøren.

»It-afdelingen har ikke helt den forretningsforståelse, som resten af organisationen har. Til gengæld kan de lave solide permanente løsninger, når forretningen finder ud af, hvilke data der er brug for. Så det er et samarbejde,« fastslår Jens-Jacob Aarup.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dave Pencroof

Der er ikke en eneste gang nævnt begrebet SIKKERHED !
Jeg går ud fra at BI for at kunne noget som helst, i mange sammenhænge, skal fodres med bruger-data, er der skænket en eneste kr på at sikre at alle afdelingerne ikke, på den ene eller anden måde, lækker disse data eller kan hackes ?
Det er trist at IT-afdelingen ikke har leveret hurtigt nok, har IT-afd forklaret hvorfor ?
Manglende ressourcer/sikkerhed/adgang til data/prioritering/kendskab/uddannelse whatever ?
Præcis hvor ligger katten reelt begravet ?
Der skrives her at jobbet skal igennem masser af delprocesser for at komme i kø, så der er i høj grad mulighed for at optimere disse, måske er Dong udelukkende opsat på at minimere IT-afdelingens indflydelse markant, for der er der sikkert en langt højere vægtning af sikkerhed, og måske har cheferne for 10-20 år siden sat regler op, som ikke er blevet kikket på siden, men i dag bremser "udviklingen" !
At fjerne IT fra IT-afd vil blive noget vildt rod, og kan blive virkeligt dyrt i licenser, når audition kommer, for der er sikkert ingen der aner hvilke og hvor mange licenser der bruges, men pyt, det er jo kunderne der betaler i sidste ende ?

Hvem er kommet med stoffet til artiklen til V2 ?
Har den/de en skjult agenda, for der mangler så vildt mange oplysninger, som kan gøre os reelt klogere, bortset fra at sikkerhed ikke nævnes overhovedet !
Der er noget her der ikke klinger rent !

  • 12
  • 0
Jakob Jensen

IT-afdelingens formål er vel at understøtte forretningen, og prioritere efter det - så hvor er der svigtet? Hvor jeg arbejder kan vi levere en BI-rapport inden for en dags tid, og vi vælger værktøjer som passer ind i vores arkitektur, portefølje og licens system.
Som Dave skriver er det noget rod - man har lavet et rigtigt spaghettisystem - hvor ansvaret for de enkelte dele er mudret.
Arbejdede engang hos en større virksomhed hvor nogle smarte ledelses folk i salg brugte de sidste budget penge på at bestille et mobil site uden om IT - hvor efter IT hang på videreudvikling og vedligeholdelse af et dyrt og dårligt implementeret system, som ikke passede ind i applikations arkitekturen. Det her lugter noget af det samme.

  • 3
  • 0
Jesper S. Møller

Interessant som Conways lov dukker op her -https://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_law - øvelsen startede som et ønske om kunne sammensætte og analysere data anderledes og ad-hoc. At ændre snitfladen imellem "den klassiske it-afdeling", og "den moderne forretning", sådan at førstnævnte leverer data og sidstnævnte kan sammensætte analyserne, er da et logisk træk i en stor virksomhed med tilpas it-kyndige brugere.

I det snit kan it-afdelingen jo stadig excellere ved at bringe alle relevante data til torvs, selvfølgelig i tilpas vaskede udgaver, så evt. personhenførbare data er skrubbet af eller anonymiserede. Så kan brugerne bare analysere løs.

Rigtig mange it-afdelinger er jo netop kendetegnet ved fokus på risici, omkostninger og nulfejlskultur, ikke på muligheder og vækst.

  • 4
  • 0
René Nielsen

Jeg kan ikke finde ud af om denne artikel er en solstråle historie eller ikke.

Uden at være belastet af viden om DONG, så får jeg det indtryk at det hele sejler i DONG for de eksempler som nævnes jo ikke burde forekomme.

BI er jo ikke noget værd, hvis data ikke er valide. Hvordan kan f.eks. en BI-konsulent vide hvad er omsætning er?

Det lyder ligetil - men det kan i praksis være vanskelig at trække omsætningen ud af ERP-systemet i de rapportdemensioner som der ønskes.

Og hvordan med hensættelser - idet salget jo kan indeholde betaling for fremtidige perioder og hvad med kreditnotaer og samt debet og kredit ofte er forskelligt behandlet i samme ERP system, fordi profitabilitetsanalyser betragter et salg med + og i regnskabssystemet som et -

Selvfølgelig kan ovenstående løses, men tror i at en kundecenter ansvarlig er klarover det?

De omsætningstal han får trukket ud kan han med sikkerhed ikke afstemme til andre systemer og når han tager sin rapport med til møde, sidder de andre mødedeltagere også med hver deres rapport og ingen af rapporterne er ens.

Det skal nok blive sjovt for DONG.

  • 3
  • 0
Kim Pedersen

Skal det forståes sådan at brugere for adgang til at fyre queries direkte af mod live data i driftsystemet, og ikke blot en kopi til formålet?

For hvis det er live data, så får IT afdelingen da også rigeligt at se til bare for at holde systemet i luften, jævnfør dette:

»Set fra min stol er it-afdelingens opgave at sørge for, at vi har hardware til rådighed, der er dimensioneret til vores brugere, at der er regnekraft nok til de opgaver, vi vil lave, og at der er adgang til de data, vi har brug for,« siger Hans Jacob Nejsum Clausen...

At slippe en flok brugere løs på en database server, med lige de queries de har lyst til, kan da hurtigt sende et hvert system i knæ.

  • 7
  • 0
Jesper Frimann

Jeg kan ikke finde ud af om denne artikel er en solstråle historie eller ikke.


For mig lyder det lidt som en tragedie. Uden at kende DONG's IT afdeling eller andet vdr. IT og DONG, så lyder budskabet lidt sådan her:

Vi har forsømt at modernisere vores metode og proces værk mht. IT, som derfor er blevet utidssvarende. Og derfor har vi lavet en 'suboptimering' på BI siden, der for lov til at kortslutte det hele, og wupti.. så går det hurtigt og de får hvad de vil ha'.

Det er der jo ikke noget nyt i. Os gamle rotter i faget har jo set det her ske utallige gange. Og det der som regel sker i hele den her kortslutning, er jo at man glemmer, hvorfor man oprindeligt havde opbygget en tung governance struktur omkring IT.

Når nu chefen for kundecenteret fyrer sin fine BI forespørgsel af mens der er spidsbelastning på hans call center systemet, for det er jo der at BI data er gode, og så låser hele lortet fordi det ikke er testet ordentlig igennem at du trækker data ud af de rigtige source systemer mens disse kører i spidsbelastning.

Eller er der lavet en business case på at BI informationerne faktisk giver forretnings værdi ? Eller er det bare ledelsesmasturbation, hvis eneste resultat bare er øgede indirekte IT-udgifter.

Er konsekvenserne i at tilgå source systemerne afdækkede ? Når jeg nu pludselig skal bruge 8 flere Licenser på et Oracle Database RAC server cluster, for at sælgerne i Gas Salg, online kan sidde og følge med om de når deres salgsmål ved kvartalsafslutningen ved at kalde Salgs status rapporten igen og igen ?

Og når nu marketing insisterer på at få en IT-ressource til at sidde hos dem som 'gidsel' når de kører deres forespørgsler.. for hvis de nu ikke virker så ... Er det så også klogt at bruge ressourcerne på den måde ?

IT afdelinger, IT processer og metoder ruster lige som alt andet, hvis man ikke vedligeholder det. Det er derfor at vi har begreber som Continous Service Improvement i ITIL og TOGAF Hjul m.m.
Men hvis man ikke bruger dem.. så ja.. ruster tingene.

// Jesper

  • 0
  • 0
Dave Pencroof

Der skal kasten mange ressourcer efter at finde ud af hvorfor IT-afd er så lang tid om at levere ønskede data, der skal gås helt til bunds og i alle hjørner, alt skal dokumenteres, jeg tror ganske enkelt ikke på at IT-afd er bevidst langsomme, NOPE !
Hvis mange forskellige afdelinger skal kunne udtrække BI fra div databaser, HVEM SKAL SÅ RENSE DISSE DATA for persondata ?
Kan det automatiseres/filtreres til at forskellige afdelinger kan udtrække på forskellige præmisser, og at der ikke kan hentes andet end evt leverings adresser ud fra div parametre, aldrig dybere end det ?
Et er at div afd selv skal kunne trække data når de har "behov", men adgangen til de data SKAL kunne begrænses i videst mulig omfang, da det er umuligt at sikre at de enkelte medarbejdere ikke, ubevidst/bevidst lækker data, som måske ligefrem kan være yderst salgbare, det er jo set før !

  • 0
  • 0
Jesper S. Møller

Når nu chefen for kundecenteret fyrer sin fine BI forespørgsel af mens der er spidsbelastning på hans call center systemet, for det er jo der at BI data er gode, og så låser hele lortet fordi det ikke er testet ordentlig igennem at du trækker data ud af de rigtige source systemer mens disse kører i spidsbelastning.

Nu har jeg ikke noget med DONG eller deres it-afdeling at gøre (du har måske insiderviden?), men de fleste BI-systemer, herunder Tableau, arbejder altså på kopier af data, så udtræk netop IKKE skal ned i databasen på de enkelte systemer. Det står faktisk i artiklen.

Det virker faktisk ikke helt dumt at skære snittet imellem at it-afdelingen leverer data, og at analytikerne analyserer på dem, med mindre man absolut vil ty til motivforskning, fordi nogen "hugger" it-afdelingens opgaver.

  • 0
  • 0
Jesper Frimann

Nu har jeg ikke noget med DONG eller deres it-afdeling at gøre (du har måske insiderviden?), men de fleste BI-systemer, herunder Tableau, arbejder altså på kopier af data, så udtræk netop IKKE skal ned i databasen på de enkelte systemer. Det står faktisk i artiklen.

Ikke nødvendigvis :) Nu er det vist dig, der tænker traditionelt.
I mit 'søgte tænkte eksempel', er værdien jo netop at 'chefen' vil have online data. Og man kan sagtens få 'pseudo online' data i f.eks. Tableau. Typisk ved at bede systemet om ikke at bruge cachede data men at hente nye fulde data hver gang du refresh'er. Og det er jo så værre end Online adgang :)

Det virker faktisk ikke helt dumt at skære snittet imellem at it-afdelingen leverer data, og at analytikerne analyserer på dem, med mindre man absolut vil ty til motivforskning, fordi nogen "hugger" it-afdelingens opgaver.

Det kan vi kun være enige om. Jeg har selv siddet og lavet BI i hånden ved at lave udtræk fra diverse systemer og så samkøre dem ved at håndkode vaskninger, samkøringer m.m. Og jeg kan se at vores 'studenter medhjælper', hvor jeg arbejder nu, med hans BigData værktøjs kasse og sin DataScientist baggrund kan nogle ting, som får forretnings arkitekt delen af mig til at slikke sig om munden.

// Jesper

  • 0
  • 0
Jesper S. Møller

Ikke nødvendigvis :) Nu er det vist dig, der tænker traditionelt.


Måske :) -- eller også havde jeg bare ikke helt forestillet mig at "state of the art" ikke kunne sættes op til at udtrække deltaer.

I mit 'søgte tænkte eksempel', er værdien jo netop at 'chefen' vil have online data. Og man kan sagtens få 'pseudo online' data i f.eks. Tableau. Typisk ved at bede systemet om ikke at bruge cachede data men at hente nye fulde data hver gang du refresh'er. Og det er jo så værre end Online adgang :)


Enig -- så må vi håbe at it-afdelingen har gennemført sin risikovurdering, og sat det op så BI-systemet trækker på en replikeret kopi af livedata.

  • 0
  • 0
Michael Hansen

Det bliver sgu en morsom tid når data forordning fra EU slår igennem, især ved alle de her store gamle mastedonter :)

Men de har nok tænkt ting som:
- Samtykkekrav
- Retten til at blive glemt
- Pseudonyme data
- Privacy by design / by default
- Holde styr på hvem der har haft adgang til data'ene, og kunne dokumentere et samtykke (ikke nok bare at skrive det ind i brugervilkår).

Ind i løsningen, når de bare henter rådata ud af kildesystemerne :), oh well som sagt, det bliver vildt spændende meget snart, jeg tror ikke ret mange danske virksomheder er parat til det/har styr på det.

  • 2
  • 0
Palle Kjær Laursen

hvor hurtigt nogle vælger at slå bremserne i. Havde aldrig forestillet mig, at "it-folk" kunne være så reaktionære. For selvfølgelig kan man da finde ud af vaske data og smide dem over i et datawarehouse, så brugerne kan arbejde med deres udtræk uden at skulle bekymre sig om performance andre steder i organisationen eller EU-fororordninger.

IT-afdelingen kender sjældent kunder, leverandører, etc. så godt som folkene ude i organisationen, og hvis man ved at give flere adgang til data kan muliggøre flere "skæve" udtræk, der kan afdække nye, uforudsete sammenhænge, så er det da en gylden mulighed for at finde nye forretningsmodeller og skille sig ud fra konkurrenterne.

  • 3
  • 2
Bent Jensen

Havde aldrig forestillet mig, at "it-folk" kunne være så reaktionære.


Jo sikkert fordi at nyt/anderledes ikke altid er positivt, de fleste venter jo også en SP eller 2 før de skifter MS OS.
Men vil nu mene at denne artikel måske mere afsløre, at det sikkert er noget fundamentalt galt med ledelse eller firma strukturen i DONG. Når dette er nødvendigt.

Med hensyn til det reaktionære, så har jeg startet en samling her.

"Gammel" = testet, gennemprøvet, stabilt, driver, køre på bestående udstyr

"nyt" = fejlfyldt, ustabilt, manglende driver, nyanskaffelser

Du kan selv føje til. Men jeg har det som de fleste, jeg skifter ikke hardware og software i utide. Først når min flysimulator begynder at hakke :-)

  • 0
  • 0
Jakob Sørensen

I mit 'søgte tænkte eksempel', er værdien jo netop at 'chefen' vil have online data. Og man kan sagtens få 'pseudo online' data i f.eks. Tableau. Typisk ved at bede systemet om ikke at bruge cachede data men at hente nye fulde data hver gang du refresh'er. Og det er jo så værre end Online adgang :)

Det kunne da sikkert give lidt værdi med online-adgang, men størstedelen af de analyser der foretages, foretages (i hvert fald der hvor jeg arbejder) på data over en længere perioder. Nogle let forståelige views af en kopi af data kan give meget information.
Vi er enige om at man ikke bare skal slippe alle løs med direkte adgang til al data, men det tror jeg heller ikke er tilfældet her. Og man kan sagtens skabe en masse nyt potentiale, uden at det bliver totalt anarki.

  • 1
  • 0
Mogens Nørgaard

Det er lidt sjovt at følge udviklingen i EDB-afdelingerne rundt omkring. Fra at være en støttefunktion blev de til En Meget Vigtig Støttefunktion (fordi alt skal digitaliseres og disruptes, etc.) - og så endte de med at blive stokkonservative og stå i vejen for indførelse af ny IT. Det er da interessant.

Jeg tror det er derfor der indføres IT2-afdelinger (det kaldte jeg dem for et par år siden) alle steder nu. IT kan/vil ikke være med på det nyeste, er befolket af gamle, bitre mænd som jeg selv, og ligner nærmest drivankre nogle gange.

Det tror jeg ikke er sket frivilligt. Det er ikke sjovt at have været front-runners og superseje, og så se sig overhalet af unge opkomlinge og andre afdelinger med bedre tools.

Og al den vægt man har lagt på, at IT skulle være forudsigeligt, budgeterbart, etc. har ført til nogle meget tunge IT-afdelinger (på flere planer, høhø), tror jeg.

Det er ikke IT's skyld, som jeg ser det. Men nu er det nye tider, og IT/digitalisering er det, som alle skal igennem. Så fra at være en støttefunktion er IT nu noget, der skal være til stede alle steder hele tiden.

Jeg jokede forleden med, at hvis regnskabsafdelingen pludselig blev den vigtigste afdeling i hele biksen, og al forretningsudvikling og -overlevelse var afhængig af at have de bedste regnskabsfolk og nogle enkelte revisorer i hver eneste afdeling, så ville man hurtigt begynde at anskaffe uafhængige revisor-typer i de enkelte afdelinger i stedet for at vente på, at den centrale regnskabsafdeling tog sig sammen og hjalp med problemerne.

En lidt plat sammenligning, ja, men IT/data/algoritmer er nu det vigtigste for alle bikse, inkl. de største ikoner i erhverslivet herhjemme, og så duer det ikke at have en centraliseret EDB-afdeling, hvor alt skal godkendes og styres fra.

Da jeg startede i Sparekassen SDS i 1987 var opgaven at lave udtræk fra de centrale systemer hos SDC ned på en VAX, så slutbrugere i SDS med det samme kunne lave ad-hoc-forespørgsler/-rapporter i stedet for at vente 3 måneder på, at programmørerne hos SDC lavede et udtræk. Den Oracle-database vi lavede ville man nok kalde et datawarehouse idag :-). Og så gav vi ellers slutbrugerne lov til at lege med data ved hjælp af SAS, Oracle's frontend-tools, eller hvad de havde lyst til. Vores opgave var at stille data til rådighed, og i virkeligheden gøre slutbrugerne til programmører, ikke omvendt :).

Det glæder mig, at problemerne er de samme idag. Og løsningerne stort set også.

Jeg har talt med nogle SAP-huse i de seneste uger. Svaret er det samme alle steder: SAP har Business Objects, men det er slet, slet ikke lige så godt som f.eks. Qlik eller Tableau, så selvom SAP tilbyder BO gratis (really), så vælger man alligevel de nye tools, blandt andet fordi de kan lave meget bedre analyser (også af ting, du egentlig ikke vidste du kunne vide, sådan lidt Machine Learning-light-agtigt), og nemmere og hurtigere.

SAP-kunderne ved ganske udmærket, at de laver en slags nye "siloer" hist og pist, men værdien af det de får ud af at gøre det er høj.

Så SAP og Oracle og andre skal nok til at tage sig sammen. Eller købe noget, som de plejer at gøre i stedet for :-).

Microsoft med deres gratis-offering, der skal konkurrere med Googles 360, ser ud til at have fattet det. IBM, SAP, Oracle, etc. er sikkert også klar over det, men tjener for meget til at gøre noget ved det lige nu.

Spændende tider, må man sige!

Mvh Mogens

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

Njah, jeg har ikke altid været imponeret af DONG, men lige netop det her er da rock'n'roll. What's not to like? De giver hurtigere og bedre kundeservice, de har up-to-date data, og alle bliver gladere.

Det kræver stor omhyggelighed at kritisere den slags fremskridt, synes jeg :-).

Jeg tror i øvrigt det er fløjtende ligegyldigt med "nyt" og "gammelt". I stedet tror jeg du skal inddele tingene i "f**king nødvendigt" og "ligegyldigt" :-).

Lidt ligesom når The Economist forleden skrev, at det nye politiske skel ikke længere er mellem venstre og højre, men mellem lukket og åbent.

Rent faktisk er de fleste gamle systemer idag i vejen for en biks' overlevelse. Det kan godt være, at de har opnået et niveau af stabilitet og forudsigelighed, som er fantastisk, men det er ret ligegyldigt, hvis hestevognen bliver overhalet af en Fort T.

Der kæmpes særdeles ihærdigt rundt omkring for at integrere nødvendige, nye dimser med gamle backend's (tænk Mobile Pay i Danske Bank :) ), og det er godt og dygtigt arbejde, der leveres dér.

Men hvis man kan springe det over (ved f.eks. at søsætte en fed, ny app, som Netto gjorde for nyligt) er det selvfølgelig federe og sjovere og hurtigere. Langtidsvirkningerne kan både være gode og dårlige - vi ved det ikke endnu. Men det er virkeligheden derude, groft sagt: Har du lyst til at søsætte en megafed app, som vil tiltrække flere kunder til din biks, eller vil du hellere opgradere et SAP-modul eller indføre en ny Oracle E-Business Suite-dims, der kan håndtere mad, der er løbet over sidste salgs-dato? Vil du hellere have fed BI-info NU og med ML-light indbygget, eller vil du implementere SAP's Business Objects henover de næste 42 måneder, men til gengæld uden ML-capability, endsige sprudlende grafer?

Mvh Mogens

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

Jeg kan godt se, hvad du mener, og det giver mening, Jesper. Men jeg tror det er noget andet, der sker: Man orker ikke at vente på IT-afdelingen, men orker ikke at høre deres evindelige promoveren af gamle, kedelige IT-dinosaurer (Oracle, IBM, SAP....), og man har muligheden for at lave noget fedt i en fart, der reelt hjælper kunderne og medarbejderne og gøre alting lettere.

Egentlig er det ikke så vanskelig en beslutning, så, vel? Det burde det måske være, men hvis man ikke selv gør det, så kommer andre og gør det ved siden af.

Det er eksponential+-tider, og det giver skvulp alle steder. Specielt fordi - tror jeg personligt - at en central IT-afdeling er lige så relevant for virksomhedens fremtid som en central kantine efterhånden som vi får vildere og vildere muligheder på tech-fronten.

Vi må snart diskutere det over en god, tysk øl. Det er spændende tider. Og de bliver mere spændende.

Selv begrebet IT er dødt nu. Det hedder digitalt <alt muligt>.

Mvh Mogens

  • 0
  • 0
Bent Jensen

Havde aldrig forestillet mig, at "it-folk" kunne være så reaktionære

Bare jeg have være meget mere reaktionære, skulle lige prøve Jubilæums opdateringen.

Det var kun mig som blev Juble idiot, brugte en helt dag på at finde ud af at den ikke er kompatibel med osvr HDK2. Men den version jeg kunne rulle tilbage til var 10240, som ikke er kompatibel med Nviaida 10xx GTX.
Så alt i alt, forstår jeg godt en data afdeling som arbejder med vigtige data ikke bare sådan opdatere, og tager nye ting ind. Slet ikke når vi taler om MS OS til Desktop. Eller andet sådan ad. hoc som de praktisere i DONG. Det går bare galt en gang.

Nu er jeg heldigvis ikke kunde i Danmarks Dyreste energiselskab, som med salget jo skal tjene endnu flere penge på de samme kunder, for at opretholde værdien.
Men hvis jeg var, så ville jeg når 4% reglen træder i kraft, da bede dem om alle de oplysninger de har om mig, og hvor de befinder sig. Samt om de har styr på 3.parts og alle andre med tilgang til de data. Samt bede om at få dem slettet som de ikke har brug for mere ud over det lovpligtige. Så må man håbe, for DONG og Hans Jacob Nejsum Clausen skyld, at de har logget alt hvad han har foretaget sig med de data.

For er det noget et energi selskab har, så er det en stor omsætning, guf 4%.

  • 0
  • 0
Søren Ilsøe Overgaard

Selvbetjenings-BI er godt - men klassisk DW/BI, selvbetjening og big data/ analytics skal stadig fungere samlet ift. informationssikkerhed, it-sikkerhed, stabilitet mv. Dette giver artiklen ikke svar på. Ville være spændende med en opfølgning... ser DONG Energys ledelse f.eks. nu på 12 forskellige udgaver af nøgletal fra forretningsenhederne? Hvordan foregår kvalitetssikring, sikres dokumentation/standarder osv.?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere