Domænenavnsselskaber vil hæve moralen

21. april 2008 kl. 08:571
Danske domæneregistratorer er gået sammen i en ny forening, der blandt andet vil hæve forretningsmoralen blandt de danske domænenavnsselskaber.
Artiklen er ældre end 30 dage

De danske firmaer, som arbejder med domænenavnsregistrering er gået sammen og har dannet deres egen forening DKregistrar.

Stiftelsen er sket med forbilleder i udlandet ? blandt andet i Sverige, hvor den danske initiativtager Peter Larsen fra GratisDNS har været oppe for at se, hvordan de svenske domænenavnsregistratorer evner at arbejder sammen i en meget konkurrencepræget verden.

Blive hørt

Peter Larsen forestiller sig blandt andet, at DKregistrar på sigt får udarbejdet en egentlig code of conduct for domænenavnsfirmaer, der siger noget om, hvordan man opfører sig i branchen.

På den korte bane er det først og fremmest det kommende eu-udbud om driften af de danske domænenavne, der optager medlemmerne. Her håber DKregistrar, at branchens synspunkter nu vil blive hørt, når så mange af firmaerne er gået sammen. Selskaberne i foreningen har registreret en tredjedel af de danske domænenavne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi ønsker at blive spurgt og hørt. Vi tror, at hvis vi fremstår som en enhed, så vil det være lettere end, hvis det blot er enkeltindivider eller enkeltfirmaer,« siger Peter Larsen til Version2.dk.

DKregistrar håber ikke mindst, at firmaet vil komme i seriøs dialog med den kommende administrator af de danske domænenavne. I dag sker domænenavnsregistreringen gennem DK-Hostmaster, men også et dansk-amerikansk konsortium dotDK er gået ind og har budt på driften.

»De har jo udbuddet for de næste fem år, så de har jo nok nogle planer og nogle strategier, som de arbejder efter, og som vi kunne komme med vores input til, hvordan man måske kan gøre tingene på en smartere måde,« siger Peter Larsen.

Dækker bredt

Bestyrelsen i DKregistrar består af repræsentanter fra store udbydere som GratisDNS, Ascio, Surftown, jth.net, Nordreg, Gigahost og Melbourne IT.

Peter Larsen mener selv, at den repræsenterer de forskellige forretningsmodeller i branchen.

»Vi har på den ene side Ascio, som er den helt store domænenavnsvirksomhed, med et koncept af businesspartnere og så er der GratisDNS, der vel bedst kan betegnes som den lille mands registrar,« siger han.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
21. april 2008 kl. 12:07

Godt initiativ.

Poul-Henning