Fup-webbutikker har gode anmeldelser på Trustpilot

Når fup-webbutikker dukker op på tidligere tilforladelige domæner, så snyder det også tjenester som Trustpilot, der ellers netop skal hjælpe brugerne med skelne mellem skidt og kanel.

Det er ikke bare intetanende kunder, der kan blive narret, når fup-webbutikker dukker op på et ellers tilforladeligt, dansk domæne. Systemet bag hjemmesiden Trustpilot, der i udgangspunktet har til formål at gøre det lettere for brugerne at spotte utilregnelige webbutikker, lader sig også narre, så fordækte foretagender ser ud til at have fået varme anbefalinger fra tilfredse kunder.

It-konsulent og indehaver af virksomheden EIT Henrik Bjørner har gennem de seneste måneder kortlagt, hvordan danske domæner, når de udløber, ofte bliver opkøbt af personer, der lader til at have en relation til Kina.

Og i flere tilfælde dukker der kort tid efter, og som tidligere beskrevet på Version2, fup-webbutikker op på domænerne, der skilter med billige mærkevare-produkter, men hvor brugerne nok skal regne sig selv som heldige, hvis de på et tidspunkt modtager så meget som et kopiprodukt.

Læs også: Kinesere på domæne-hugst i Danmark

Et af de senere eksempler på den slags er beskrevet i flere medier og handler om den tidligere konservative partiformand Lene Espersens ex-domæne. Via domænet bliver der tilsyneladende nu solgt Rayban-solbriller via noget, der ligner en fup-webbutik. Og dermed lukrerer butikken i princippet også på den tillid, brugere og søgemaskiner måtte have i forhold til det tidligere domæneindhold.

På Trustpilot kan folk give karakterer til eksempelvis web-butikker, så andre brugere kan se, hvorvidt butikken er tilregnelig eller ej. Men som systemet i dag er indrettet, kan sider, der netop ikke er tilregnelige, faktisk vise sig at have fået gode anmeldelser.

Det hænger sammen med, at anmeldelserne er bundet op på domænenavnet. Så hvis en ny ejer overtager et domæne, afspejler det sig ikke i forhold til de anmeldelser, der er skrevet ud fra det tidligere indhold på domænet. I stedet ser anmeldelserne nu ud til at vedrøre det nye indhold, som i flere af de tilfælde, Version2 har set, viser sig at være noget, der ligner et fup-foretagende.

Så selvom der er tale om nye domæneejere og et andet, lyssky indhold, reflekterer det sig ikke i anmeldelserne hos Trustpilot, hvor der i de tidligere anmeldelser stadig står sådan noget som 'Hurtig levering, billige priser og fine produkter!'.

»Når Trustpilot slår sig op på, at det er en ekstra sikkerhed for dig, så burde de jo også have styr på sikkerheden, og det mener jeg ikke, de har. Der er i hvert fald for mange fejl, som det er nu.«

Læs også: Liberal Alliance-domæne overtaget af kineser

Henrik Bjørner mener, det vil være simpelt for den store virksomhed at løse problemet. Eksempelvis ved at sætte et system op, som automatisk holder øje med, om domæner hos Trustpilot skifter registrant-info. Og skulle det være tilfældet, så eventuelt manuelt gennemgå siderne for at se, om indholdet stadig er aktuelt i forhold til de anmeldelser, der er blevet givet.

»De må næsten være opmærksomme på problematikken. Jeg har ikke noget bud på, hvorfor de ikke har fikset det. Det tog mig selv en aften af undersøge problemets omfang.«

Derudover mener Henrik Bjørner, at Trustpilot også har et ansvar over for de forbrugere, der skriver en anmeldelse. Han påpeger, at mange lægger navn og profilbillede til domæner, der kan ende med at facilitere en fup-webbutik engang i fremtiden.

Hos Trustpilot erkender kommunikationschef Mathilde Lykke Bülow, at det kan være problematisk, når et domæne får ny ejer.

»Det er afgørende for Trustpilot, at forbrugerne kan stole på de anmeldelser, der er på vores community. Vi har et dedikeret team, der konstant arbejder på at sikre, at anmeldelserne er retvisende, og at vores retningslinjer bliver overholdt. Det er en nyere problemstilling, at domæner bliver overtaget, når de udløber og brugt til falske webbutikker. Det er noget, vi tager meget alvorligt, og vi vil se nærmere på omfanget af problemet, og hvordan vi kan komme det til livs,« skriver hun i en mail.

Minister bruger Trustpilot

Kort før jul blev erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) interviewet i forbindelse med DR’s forbrugermagasin Kontant om netop fup-webbutikker. Han blev spurgt om, om han selv føler sig tryg ved at handle på nettet.

»Nogenlunde er jeg. Men ellers går jeg ind en gang imellem og finder det der Trustpilot. Og så ser jeg på, om andre har handlet der. Det synes jeg er en meget god regel. Altså om det er sådan et firma, som ingen andre har prøvet, eller er det et sted, hvor man kan se, der har været masser, der har været inde og kigge på det,« svarede ministeren og tilføjede:

»Hvis der er masser, der har været inde og prøve det før, og endda også anmeldt det, så kan man være nogenlunde sikker. Det synes jeg, er en god tommelfingerregel, man kan bruge som forbruger.«

Henrik Bjørner mener da heller ikke, eksempelvis Trustpilot generelt er direkte misvisende, men der er altså nogle ting, der bør rettes op på.

»I de fleste tilfælde kan man nok godt stole på de ting, folk skriver på Trustpilot,« siger han.

Version2 forsøger at få en kommentar fra Henrik Sass Larsen til, om ministeren har nogle forslag til at komme problemet med fup-webbutikker til livs - også set i lyset af, at altså heller ikke anmeldelserne på Trustpilot nødvendigvis tager højde for falske forretninger.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bent Jensen

Selv hvis man anmelder en side, og på viser at de fleste 5 stjerner anmeldelser
er fra samme PC eller fra nyoprettet personer der kun har lavet 2-3 anmeldelser.
Måske flere , men alle med 5 stjerne af butikker og Domaine som måske er svindel
eller også har hjulpen sig selv, så sker der ikke noget.
Desuden så vægter anmeldelser fra folk som er betalt, eller henvist af butik efter
små køb, lige så stor, som en snydt kunde, eller en butik som ikke har overholdt købeloven.
Især hvis butikken også betaler lidt til Trustpilot, så er der ingen grænser for hvor hurtigt og nemt de kan få fjernet uønsket anmeldelser, og komme til at se bedre ud på papiret. Man kan sige at Trustpilot lever af denne "afpresning" af butikker, som må betale for ikke at få et dårligt omdømme. Da nogen kunder jo også farer i kridthuset og giver en stjerne, når varen er en dag forsinket på grund af snestorm og postvæsenet.

Men der mangler en "nødknap" og her med en opfodring til Trustpilot, hvor kunder som ikke får varer, eller er udsat for andre former for svindel, kan trykke eller indsende direkte til en kundesupporter.
Måske kun for troværdige anmelde, som har nogen års anciennitet, så de ikke bliver fyldt af falske "tryk"
Hvor efter Trustpilot manuelt må se om der er sket noget på siden, som overtagelse, konkursbehandling eller noget helt 3, som måske malware eller virus.
Trustpilot kunne så sætte et flag på domain, med en overordnet advarsel om virus, konkurs, mulighed for svindel. Dette kan google og andre finde ud.

Se det vil være kundeservice og være et Trustpilot værdig, selv om jeg desvære formoder det ikke vil ske, især ikke hvis samme Domaine er kunde ved dem. Synd vi for en gang skyld ikke bor i USA. Så kunne vi sagsøge Trustpilot.

Gustav Brock

Hele systemet bag Trustpilot er sygt. Hvad kommer det overhovedet Trustpilot og andre ved, hvad jeg måtte have købt?

Hvis noget er galt, skal man alligevel kontakte leverandøren, og har servicen været over forventning, kan man gøre det samme - det værdsættes meget højere hos kundesupporten end nogle tal på Trustpilot, man alligevel ikke kan regne med.

Jacob Hansen

Som Bent Jensen skriver, så er Trustpilot det rene fup!

Det handler om at sætte virksomheder i offentlig gabestok - lige indtil de bliver "annoncører" på Trustpilot, hvorefter virksomheden kan få fjernet negative anmeldelser.

Kroneksemplet var Nordic IT Hillerød, som på trods af at brugeren kunne dokumentere rent bedrageri med faktura og billeder og det hele, så fik virksomheden fjernet samtlige negative anmeldelser.

Samtidig kom der stribevis af anmeldelser fra brugere, der kun har lavet 1 anmeldelse, alle med 5 stjerner, alle med tyrkisk-klingende navn, og alle oprettet inden for kort tid. Det var så grelt, at på et tidspunkt var 70% af alle anmeldelser lavet indenfor en enkelt weekend.

Jeg skrev gentagne gange til Trustpilot. De afviste med begrundelsen, at det er helt normalt, at næsten alle anmeldelser stammer fra samme weekend, og de nægtede at svare på, hvorfor brugere med dokumentation for bedrageri, blev nægtet adgang til at skrive negativ anmeldelse.

Trustpilot er det mest heftige bedrageri på nettet. Men pressen ELSKER at bruge dem som et adelsmærke for hæderlighed. Hvis Trustpilot siger OK, jamen så er det jo OK! ØV med ØV på!

Hvis man forventer, at Trustpilot på nogen måde gider anstrenge sig for at sikre, at domænerne ikke overtager de gamle, gode anmeldelser... så har man drukket af natpotten!

Jesper Høgh

..end andre måder, at annoncere på. Måske lige bortset fra, at virksomhederne her, udover at kunne købe sig til positiv omtale, også kan købe sig til negativ omtale af konkurrenterne.

Trustpilot er ikke i nærheden af at være forbrugeroplysning - det er kold forretning.

Det eneste, der virker er - selv i disse digitale tider - mund til mund metoden.

Hvis jeg overvejer, at handle på et site, jeg ikke har handlet på før, så søger jeg altid vidt og bredt på nettet om denne virksomhed. Og det har (næsten) aldrig fejlet.

Camilla Bang

Enig. Trustpilot er det rene fup. Der mangler en nødknap.

Desuden vil de ikke modtage anmeldelser, hvis man ikke har købt noget. Jeg fik en masse e-mails fra et firma, vedrørende en ordre, som jeg aldrig havde afgivet. Det fortsatte et stykke tid (de har nok skrevet e-mailadressen forkert af). På et tidspunkt fik jeg nok og ringede til dem. Firmaet var hamrende uforskammede og sure, men e-mailkorrespondancen stoppede i det mindste. Men trustpilot ville ikke modtage en dårlig anmeldelse. Gad vide om den rigtige kunde nogensinde fik sine varer?

Det er selvfølgelig ikke noget i forhold til svindelfirmaerne. Men hvis en handel har fungeret godt, vil man sjældent skrive det på Trustpilot (jeg har andet indhold i mit liv). Dvs. gode anmeldelser siger ikke ret meget.

Jens Jensen

Jeg fik næsten aftenkaffen galt i halsen, da vores erhvervsminister henviste til Trustpilot som et godt værktøj til at indikere, om en webshop er troværdig. Trustpilot er ikke sat i verden for forbrugernes skyld - og forbrugerne er ikke deres kunder. Det er en markedsføringskanal - og kundeanmeldelser er varen. Derfor kan Trustpilot alligevel godt være et nyttigt supplement, til at tjekke en butik. De positive anmeldelser kan ikke bruges til noget som helst... men hvis der er en eller flere dårlige anmeldelser med en fornuftig og rimelig kritik, så kan det være et godt fingerpeg om, at lede lidt videre. Omvendt hvis ikke der findes noget "snavs", kan det muligvis være beroligende ...forudsat naturligvis, at negative anmeldelser ikke ligefrem slettes af Trustpilot.

Michael Thomsen

Desuden vil de ikke modtage anmeldelser, hvis man ikke har købt noget.


Og når man har købt noget skal man gudhjælpemig spilde tid med at fremsende kopi af faktura til trustpilot for at de ikke sletter en dårlig anmeldelse.

Med andre ord: En virksomhed får en dårlig anmeldelse. De klager til Trustpilot og Trustpilot sletter den dårlige annonce.

Trustpilot er det mest utroværdige site på internettet.

Martin Nielsen

I artiklen bliver det foreslået at holde øje med ændringer af ejeren. Men det ville nu være så simpelt som at tjekke om IP-adressen bliver ændret. Hvis der er ny IP-adresse, så er "butikken" flyttet. Når IP-adressen bliver ændret, vil det blot være at komme et skilt op på Trust Pilot, som giver en advarsel og derefter at tjekke op på siden manuelt.

Derudover kunne Trust Pilot også holde øje med om hjemmesiderne er i live. Hvis et domænenavn ikke bliver slettet af ejeren selv, men blot ikke bliver betalt, vil domænenavnet blive suspenderet i en længere periode. Dette vil være en klar indikation på at gammel data skal slettes på Trust Pilot.

I begge tilfælde kunne data blive arkiveret/skjult, og så manuelt blive genaktiveret, hvis butikken er god nok.

Martin Nielsen

arh, bare fordi IP-adressen ændres, er ikke ensbetydende med at siden har fået ny ejer.


Det er rigtigt, men på samme måde betyder en adresseændring hos DK-Hostmaster heller ikke at det er en ny ejer.

Spørgsmålet er hvad der er nemmest at holde styr på? Ikke mindst, da der også er hemmelige-adresser på DK-Hostmaster.

Det vil være super nemt for Trust Pilot, at tjekke DNS records dagligt for alle butikker. Men det vil kræve en del at sammenligne navne og adresser. Desuden kan enhver der ønsker det, registrere med falsk navn og adresse - og dermed udgive sig for at være den ægte vare. Her vil du ikke kunne opdage det med et automatisk opslag, men hvis en person går ind på siden, så burde det være muligt at gennemskue at der er sket noget. Derimod kan du ikke fake IP-adressen. Her skal du have fat i samme hostingudbyder og få dem til at give dig samme IP-adresse, hvilket kræver en del mere.

Jesper Høgh

Hvis man handler jævnligt hos et antal web shops, så handler man vel dér, fordi man forrige gang havde en god oplevelse.

Så det med at checke ændring i ip er vel egentlig irrelevant...

Uden at dette skal udvikle sig til en alternativ trustpilot, så kan jeg vel godt tillade mig at afsløre, at jeg primært handler hos:

(i alfabetisk rækkefølge, ikke tilfredsheds..)
dustin.dk
elav.dk
farnell.dk
pclager.dk

Ingen af disse virksomheder er under mistanke fra min side for snart at ville afstå deres respektive domains til andre.

Er humlen i hele dette måske, at nogen lader sig lede af google reklamer til disse fup sites?

For jeg forstår ærligt talt ikke at nogen vil lægge f.eks. 10.000,- hos et firma/site, de aldrig har handlet med før. Og som de ikke kender personligt!

Simon Mikkelsen

Men hvis en handel har fungeret godt, vil man sjældent skrive det på Trustpilot (jeg har andet indhold i mit liv). Dvs. gode anmeldelser siger ikke ret meget.

Problemet med de gode anmeldelser (og dermed også antal stjerner) er, at man ikke kan se om folk har givet dem af egen drift eller fordi de er blevet opfordret. Hvis man ikke opfordre folk til at anmelde får man mest de sure (dvs. samlet lav karakter) men opfordrer man folk, bør man få mange gode karakterer og dermed en samlet højere karakter for præcis samme butik.

Trustpilot sender ofte disse mails med opfordringer, så mon ikke det er en del af deres indtægter.

Jesper Høgh

Rigtigt.

Da jeg brugte Trustpilot var det da mest til at give firmaer de klap på skulderen, som jeg mente, at de havde fortjent.

Den negative anmeldelse har jeg kun brugt ifbm StofaSmartTv og her kan man kun indgive een anmeldelse. Hvis man har en anden, så merges den med de foregående og datoen er fastfrosset og man kan ikke slette og begynde forfra.
Jeg har jo hele tiden, siden Stofas salg til SE, været på jagt efter et svar på hvordan man kan forlange fuld betaling for en prototype (ja, ikke engang en beta udgave), men som er beskrevet i deres produktkatalog, som et produkt?
Her blev jeg, hvergang jeg tilføjede tekst til min anmeldelse, besvaret med en computerbettina, som sagde: hvis du vil dit, så tryk på dat osv.

Hold da op, det udvikledede sig da vidst alligevel til en lille intern tRUSTpILOT...

(undskyld)

Jesper Høgh

I DRs morgentv på DR2 har man en mand fra CISCO til at fortælle det danske folk, at man ikke er ops nok på computersikkerhed. Derefter har man en medarbejder fra VW til at fortælle, at alle biler (undtagen VW) er livsfarlige.
Er det ikke lidt som at invitere en medarbejder fra skat til at fortælle folk, at de betaler for meget i skat?

Det er fandme grotesk, at licensbetalt tv kan gøre dette. Og jeg ser frem til, at få afdækket, hvem der i dette tilfælde er korrupt!!

Henrik Madsen

Hvem stoler da også på trustpilot.

Klasseeksemplet er mysecuritycenter.com som havde masser af dårlige anmeldelser.

Pludseligt var alle de dårlige slettet og der gik ikke ret længe før der pludseligt kom masser af utroligt positive anmeldelser, typisk på udenlandske sprog og fra folk som kun havde lavet én anmeldelse.

Var selv ude for at hjælpe 3 forskellige mennesker med at slippe af med deres skodsoftware som gjorde computeren langsom samt at de havde nogle totalt urimelige vilkår hvor de automatisk fornyede abonnement og man kunne kun sige fra i en meget snæver periode og de sendte først mail om fornyelse ud når det var for sent at melde fra. I 2 af sagerne var pengene endnu ikke trukket og det endte med at de folk var nødt til at få deres kort spærrede og få nye kort for at undgå at betale til mysecuritycenter som overhovedet ikke var til at snakke med.

På baggrund af mine dårlige erfaringer med firmaet skrev jeg en negativ anmeldelse men oplevede, ligesom de andre som havde lignende oplevelser, at bagmændene bag "scam'et" købte et erhvervs abonnement hos trustpilot som kvitterede med at slette alle de dårlige.

Ser man på trustpilot i dag så har de en rating på 9.5/10 og de allerfleste anmeldelser er fra folk som kun har givet en anmeldelse og tydeligvis ikke er fra Danmark.

Åbenlys fusk.

I en anden sag hvor en fusker sælger havde en masse negative fik denne pludseligt en røvfuld positive og selvom jeg kunne sende link til et forum hvor han havde spurgt sine venner om at skrive positive anmeldelser og selvom trustpilot brugernavne var de samme som forum brugernavnene så blev de falske positive ikke slettet.

Det er et voldsomt stort problem at falske positive får lov at stå, mens reelle negative bliver slettet med henvisning til at man skal kunne bevise et køb.

Claus Krarup

For det første betal altid via PayPal, som giver meget høj sikkerhed. Hvis et firma ikke opfører sig korrekt, bliver de fjernet som PayPal samarbejdspartner, og det gør ondt. Hvis der er problemer med en leverance, træder PayPal ind og kører sagen for dig, og de gør det godt og sørger for, at du får dine penge igen hvis, f.eks. varen ikke er leveret, men pengene er trukket på din konto.

Jeg har selv været ude for det, og det virkede perfekt.

Sune Marcher

Spørgsmålet er hvad der er nemmest at holde styr på? Ikke mindst, da der også er hemmelige-adresser på DK-Hostmaster.
(...)
Desuden kan enhver der ønsker det, registrere med falsk navn og adresse - og dermed udgive sig for at være den ægte vare.


At være "hemmlig" på DK-Hostmaster kræver at du har navn- og adressebeskyttelse, og det checker de via CPR registret. Ikke umuligt at få fusket sig igennem, men lidt mere omstændeligt end som så.

Hvis domænet bliver snuppet med falske oplysninger, vil det vel betyde at bruger-id for Registrant og/eller Fuldmægtig skifter? Det vil jeg umiddelbart skyde på sker væsentligt sjældnere, end at et sites IP skifter?

Log ind eller Opret konto for at kommentere