Døgnåben hotline for identitetstyveri skal hjælpe borgerne
En nyoprettet hotline hos Digitaliseringsstyrelsen skal hjælper borgere, som er blevet udsat eller har mistanke om identitetstyveri. Hotlinen blev oprettet d. 1 juni, men fra 1. august skiftede den over til at være åben 24 timer i døgnet.
Det skriver digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Styrelsen kan ifølge meddelelsen mærke efter tjenestens første måneder, at den imødekommer et behov for hjælp og vejledning til at hjælpe borgerne igennem de kritiske situationer, som identitetstyveri kan medføre.
Digitaliseringsstyrelsen oplever, at en stor del af henvendelserne drejer sig om forsøg på svindel over telefonen, også kaldet for 'vishing.' De udsatte for vishing-forsøgene har fortalt, at de kriminelle ofte har udgivet sig for at være en troværdig person eller organisation, f.eks. fra en bank eller myndighed, for at lokke dem til at udlevere sine oplysninger.
Hotlinen kan kontaktes på telefonnummeret 33 98 00 98.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.