Dødt link i ejendomsvurderinger kan blive dyrt for boligejere

7. september kl. 10:388
Lisbjerg træbyg
Illustration: Al2bolig.
Mange boligejere har overset klagefrist på grund af dødt link i digital besked.

Vurderingsstyrelsen under Skatteministeriet har udsendt nye ejendomsvurderinger. I foråret skiftede styrelsen over til en ny løsning, hvor ejere af omkring 94.000 boliger kun har modtaget et link samt en kort besked. Men linket førte i flere tilfælde ikke til nogen webside. Det betyder, at mange boligejere har overset en klagefrist på fire uger, skriver DR.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
8. september kl. 08:31

Digital Post, ikke eBoks. Det offentlige har egen visningsklient og er det testet om links faktisk virker i den klient? det er/var et kendt problem med aktive links i eBoks...Jeg har altid kopieret url-adressen og derefter indsat i browser, vupti, så virkede det. Det er/var eBoks der havde fejlen... Gå blot over til Digital Post, hent deres app, virker bedre og har langt færre nedbrud end eBoks....

Digst burde udføre en landsdækkende kampagne, i stedet for at eBoks fortsat promoveres i medier etc.

5
7. september kl. 15:10

Det virker som en umulig opgave, at foretage en fair lagerbeskatning af et objekt, der muligvis ikke har været handlet i mange år.

Der er så mange elementer der spiller ind på prisen af en bolig, at der næppe ud fra et mangelfuldt datagrundlag, kan gættes en realistisk pris at beskatte ud fra.

6
7. september kl. 18:16

Det kan du have ret i men det er ikke det som er "problemet her. Det er den manglende information til borgerne om at de skal reagere inden 4 uger, ellers er løbet kørt. Det er ikke just i overensstemmelse med forvaltningslov om at man skal informere borgerne, også om indsigelses frister mm. Det er her man har fejlet. At man sparer kr. på at udsende information elektronisk istedet for på papir, kan være OK. Men hvis nu man fik dem på papir, mon ikke der så var en indsigelses information med, og konsekvens ved overtrædelse af fristen. Det tænker jeg. Det har de tilsyneladende misset, i den elektroniske version. Utroligt at de så ikke bare sender en ny elektronisk besked med de manglende informationer, og så lade forfaldsdato gælde derfra.

8
20. september kl. 13:54

Det er den manglende information til borgerne om at de skal reagere inden 4 uger, ellers er løbet kørt.

Og så at borgerne har ansvaret for alle konsekvenser af de fejl, som laves af myndighederne og deres leverandører.

4
7. september kl. 14:07

#3: De testede med Andelsboligere

3
7. september kl. 12:36

Gad vide om testen også fejlede QA-miljøet?

1
7. september kl. 11:09

Her kunne en IT-Havarikommission passende undersøge sagen til buds og udgive en rapport, så den slags fejl ikke gentages.

2
7. september kl. 12:14

Jeg var med i første runde vurderinger, og fik tilsendt det komplete grundlag for beregningerne, så vil jeg tillade mig et friskt bud på årsagen, nemlig at man ville sparer nogle håndører på udsendelse af dokumenterne.

Men selvfølgelig burde en eller anden have testet, at link faktisk virkede, hvis det var den løsning man så valgte.