Dobbelt op på harddiske fik gang i de virtuelle desktoppe på Mors

Morsø Kommunes virtuelle desktoppe har nu kørt uden nedbrud i et år, men antivirussoftwaren driller.

Mens Københavns Kommune nu har lagt hovederne i blød for at finde en ny strategi for virtuelle desktoppe, så har Morsø Kommune i den anden ende af landet nu kørt med virtuelle desktoppe i et år.

Læs også: Københavns Kommune sætter 25.000 virtuelle desktops i bero

»I oktober 2010 gik vi i fuld drift, og der har faktisk ikke været nedbrud,« siger leder af it-afdelingen Kent Gadgaard fra Morsø Kommune til Version2.

Kommunen havde dog også et væsentligt forspring i forhold til eksempelvis Københavns Kommune, fordi medarbejderne i Morsø Kommune tidligere kørte på en Citrix-platform. Det betød, at både brugerne og it-afdelingen var vant til den centraliserede it-drift.

Den nye virtuelle desktop-infrastruktur, også kaldet VDI, er baseret på Citrix' XenDesktop i en opsætning med tynde klienter. Det vil sige, at brugeren får streamet et diskimage ud til sin klient fra serverne i serverrummet.

Fra et driftsmæssigt synspunkt er det en af de enkleste varianter af VDI, men det er også én af de mest krævende på storagesiden, og det fik Morsø Kommune også at føle i pilotprojektet.

»I/O-mæssigt krævede det mere, end vi lige havde regnet med,« siger Kent Gadgaard.

Læs også: Leverandører vildleder om storagekrav til virtuelle desktoppe

Det første skridt var dog at få identificeret, hvad årsagen var til de problemer, som brugerne oplevede i pilotfasen. Det tog ifølge Kent Gadgaard noget tid, men med hjælp fra leverandørerne af løsningen KMD, HP og Citrix fik it-afdelingen i Morsø Kommune til sidst indkredset det til, at det HP SAN, som blev brugt, ikke kunne følge med.

Problemet med virtuelle desktoppe er, at de er afhængige af store mængder data fra storagesystemet, specielt når klienten startes, fordi alt ligger centralt. Der findes varianter af VDI, hvor diskimages ligger lokalt på klienten, men så mister man fordelene ved central administration og den mindre vedligeholdelse af tynde klienter.

Løsningen i Morsø Kommune blev en hurtig opgradering af diskcontrolleren og en fordobling af antallet af harddiske i det HP EVA 6400 SAN, som blev brugt til systemet.

»SSD var udelukket, fordi der var for lang leveringstid. Vi fandt problemet torsdag eller fredag; mandag tog vi beslutningen og fredag lukkede vi ned og brugte weekenden på at opgradere,« fortæller Kent Gadgaard.

Læs også: Gyldent image på SSD kan fjerne flaskehalsen for virtuelle desktoppe

De ekstra I/O i det opgraderede storage-system var nok til at fjerne den flaskehals, som havde givet problemer, og i dag kører Morsø Kommune med cirka 400 samtidige brugere i kommunen.

»Det er hele det administrative system helt ud i den mindste børnehave. Det er kun i den tekniske forvaltning, hvor der står 10 maskiner med nogle CAD-systemer,« siger Kent Gadgaard.

De opgaver stiller stadig så store krav til blandt andet grafik og regnekraft, at det først lige er på vej til at blive muligt at køre på en virtuel desktop med den nyeste software.

Der er dog fortsat nogle små knaster i systemet, som kommunen arbejder på at finde en permanent løsning på. Det største problem er antivirussoftwaren, som ikke er beregnet til at køre i VDI-miljøer, hvor mange klienter skal deles om ressourcerne.

»Antivirussoftwaren satte gang i en scanning på samme tid på alle klienter,« fortæller Kent Gadgaard.

Derfor overvejer kommunen nu, om den skal forsøge at finde en ny løsning til antivirus, som er mere egnet i et VDI-miljø.
I Københavns Kommune var det visse af kommunens egne systemer, som spændte ben for en stor udrulning til alle arbejdspladser i kommunen. I Morsø Kommune kørte man i forvejen på Citrix, og derfor var applikationerne klar.

Ifølge Kent Gadgaard er det faktisk i flere tilfælde blevet lettere, fordi den tidligere Citrix-løsning betød, at applikationerne så systemet, de blev installeret på, som en Windows 2003 Server. Med den nye XenDesktop-løsning ser applikationerne i stedet et normalt desktop-styresystem.

Morsø Kommune har valgt en model for VDI med et fælles 'gyldent image', som alle brugere arbejder ud fra, så opdateringer kan ske ét sted. I forhold til den tidligere Citrix-løsning har brugerne dog fået lidt mere frihed til at tilpasse deres system.

»Vi kom fra en gammel Citrix-løsning, så det var meget let at sælge til brugerne,« fortæller Kent Gadgaard.

Og på i hvert fald ét punkt har VDI-løsningen i Morsø Kommune indfriet ét af løfterne ved teknologien, nemlig forlænget levetid for klienterne. I modsætning til pc'er, som typisk har en opgraderingscyklus på mellem tre og fem år alt efter type og funktion, så kan man potentielt få dobbelt så mange år ud af en tynd klient.

I Morsø Kommune anvender man således også stadigvæk tynde klienter, som blev indkøbt i 2004.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper A. Frederiksen

Rart at se nogle af de mange positive historier begynde at få air-time også. Spørgsmålet er, om Morsø/KMD/HP har foretaget nogle specielle stykker gymnastik eller om det er fordi, de valgte en skalerbar VDI-løsning fra Citrix...?

Der er ingen tvivl om, at ethvert komplekst IT-projekt - og det er en centralisering af 400 desktoppe i et datacenter unægteligt - vil støde på udfordringer, der skal løses. Og når det så sker, så er det rart at have en platform, der indeholder de fornødne værktøjer der skal til for at kunne tilpasse løsningen i forhold til virklighedens verden.

Så hatten af for Morsø Kommune og KMD på deres 1 års Citrix XenDesktop fødselsdag :-)

Log ind eller Opret konto for at kommentere