DMI har mistet 22 procent af sine månedlige brugere, siden man lancerede en ny hjemmeside i februar sidste år og til februar i år.
Det er i gennemsnit 413.000 månedlige brugere, skriver DR, der har undersøgt tal fra DMI’s hjemmeside.
Den nye hjemmeside blev lanceret, fordi det ikke var mulig for mobilbrugere at tilgå og bruge siden, og så var sikkerheden på den gamle side for dårlig.
Læs også: Datatilsynet undersøger Den Blå Avis
Men noget er gået helt galt for Danmark Metrologiske Institut, som altså har mistet en stor del af brugerne.
Kommunikationschef for DMI, Michael Skelsbæk, peger på hjemmesidens design som hovedårsagen til, at så mange bruger alternative vejrservices.
Og så er der netop konkurrencen fra andre, der har gjort ondt værre, da det er let at finde sin vejrinformation andetsteds og på en måde, der er tilpasset netop ens eget behov.
Rettelser i design på vej
Hos DMI vil man selvfølgelig gerne have brugerne tilbage, og man håber på, at ændringerne i designet af hjemmesiden kan hjælpe.
Derfor har man planlagt en række ændringer i designet, som skal gøre det mere som i ’de gode gamle dage’.
Man har lyttet til brugerne og deres ønsker, og man vil nu lave større opdatering på baggrund af en stor brugerundersøgelse.
Man håber derved, at man kan omfavne alle brugere, både dem der har brug for mere ’nørdet’ vejrdate, og dem der bare har brug for at se, om man skal have regnjakken med på arbejde.
Hos blandt andet yr.no, som er en norsk vejrservice, har man oplevet stor fremgang af danske brugere.