DMI har mistet 413.000 månedlige brugere: Hjemmeside får skylden

Illustration: Version2
Mange brugere har droppet DMI og bruger istedet andre services. DMI giver ny hjemmeside skylden og melder om store opdatering, der skal gøre det bedre.

DMI har mistet 22 procent af sine månedlige brugere, siden man lancerede en ny hjemmeside i februar sidste år og til februar i år.

Det er i gennemsnit 413.000 månedlige brugere, skriver DR, der har undersøgt tal fra DMI’s hjemmeside.

Den nye hjemmeside blev lanceret, fordi det ikke var mulig for mobilbrugere at tilgå og bruge siden, og så var sikkerheden på den gamle side for dårlig.

Læs også: Datatilsynet undersøger Den Blå Avis

Men noget er gået helt galt for Danmark Metrologiske Institut, som altså har mistet en stor del af brugerne.

Kommunikationschef for DMI, Michael Skelsbæk, peger på hjemmesidens design som hovedårsagen til, at så mange bruger alternative vejrservices.

Og så er der netop konkurrencen fra andre, der har gjort ondt værre, da det er let at finde sin vejrinformation andetsteds og på en måde, der er tilpasset netop ens eget behov.

Rettelser i design på vej

Hos DMI vil man selvfølgelig gerne have brugerne tilbage, og man håber på, at ændringerne i designet af hjemmesiden kan hjælpe.

Derfor har man planlagt en række ændringer i designet, som skal gøre det mere som i ’de gode gamle dage’.

Man har lyttet til brugerne og deres ønsker, og man vil nu lave større opdatering på baggrund af en stor brugerundersøgelse.

Læs også: Datatilsynet fælder dom i ny sag: 'Nej tak til cookies' må ikke være flere klik væk

Man håber derved, at man kan omfavne alle brugere, både dem der har brug for mere ’nørdet’ vejrdate, og dem der bare har brug for at se, om man skal have regnjakken med på arbejde.

Hos blandt andet yr.no, som er en norsk vejrservice, har man oplevet stor fremgang af danske brugere.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Mogens Ritsholm

Hvis man skal præsentere vejret på en god måde, skal man have en interesse for vejret.

Det nye design er et eksempel på, hvad der kan ske, hvis det overlades til "kommunikationseksperter" at videreformidle vejret.

Det mister charmen, sammenhængen og kvaliteten bliver alt for ringe for os, der har en livslang interesse for vejret og vejrfænomener.

Det minder mig om en gang for længe siden, hvor jeg skrev udkast til en bekendtgørelse. En konkurrerende afdeling satte sprogkyndige eksperter til at forbedre sproget.

Men der var hverken hoved eller hale i resultatet af deres anstrengelser. For de havde slet ikke forstået de finere detaljer i de regler, som bekendtgørelsen skulle gennemføre.

Jeg har samme oplevelse med det nye DMI.dk

  • 24
  • 0
#2 Bo AA

Jeg var selv virkelig frustreret i starten, fordi det var nærmest umuligt at finde basale ting - og jeg er på ingen måde en vejrnørd. Jeg måtte alligevel opgive at finde ting som jeg var vant til at bruge fra det gamle website. Jeg vil dog sige, at jeg efterhånden har vænnet mig til den nye side, og bruger den også i dag. Synes faktisk den fungerer ganske fint til mine beskedne behov. Når det er sagt, kan man ikke forvente at folk bruger 20 minutter på at søge med lys og lygte efter den information de skal bruge. Folk har meget lidt tålmodighed på nettet (mig selv inklusiv), så de smutter længe før.

Jeg ved godt at man kørte en offentlig beta af det nye design før det blev det primære design, men blev det så også lige testet godt nok? Det var en opt-in beta, så spørgsmålet er hvor mange der rent faktisk testede det. Kunne man have kørt en split test på reelle besøgende efter den indledende beta test, for på den måde at teste sitet på flere brugere? Når der er så udbredt utilfredshed blandt brugerne, tyder det jo på at man ikke har testet bredt nok ifht. usability. Så hvem end der har været ansvarlig for at teste brugertilfredsheden inden launch... det må være en ommer!

  • 10
  • 0
#3 Claus Bruun

I forbindelse med slagtningen af borgervejr skrev jeg følgende til DMI:

Jeg er ikke imponeret over jeres nye site. For mig er det bare en masse lir (som man fx også kan se på TV2Vejr), og det meste af materien er væk. Det bliver så fattigt, når man bare stripper al den (ofte live) information, som ikke lige passer ind i et standard CMS, fordi man ikke vil ofre rigtig dynamisk webudvikling... :-(

I skriver

" Observationsdata Observationsdata beskriver de faktiske vejr- eller havforhold, der måles på målestationer. Observationsdata er under 48 timer gamle. Har du brug for at følge eller formidle vejrets eller havets helt aktuelle udvikling, er det observationsdata, du skal bruge. Observationsdata kaldes også synopdata, det kan for eksempel være temperatur. Andre observationer er for eksempel lyn-, radar- og satellitdata, der også beskriver de faktiske netop passerede vejrforhold. Med udgangen af 2019 gøres rå observationsdata gratis og tilgængelige, efterfulgt af data om vandstand og lyn i første halvdel af 2020. Indtil da kan du købe data mod betaling. Klimadata – historisk data Klimadata er observationsdata, der er mere end 48 timer gamle. Klimadata er kvalitetssikrede data, der beskriver hvordan vejret har været, eller hvordan vejret normalt er. Har du brug for at vide, hvordan vejret var i Karup den 14. maj 2002, eller hvordan vejret normalt arter sig i december ved Vestkysten, er det klimadata, du søger. I løbet af 2021 bliver klimadata gratis og tilgængelige. Indtil da kan du købe data mod betaling. "

Når i har den strategi, ville det af respekt for vores skattekroner være rimeligt at videreføre det gamle site på fx old.dmi.dk, indtil det nye site er modent.

Og DME sagde tak for feedback, men det hjalp ikke meget...

  • 12
  • 0
#4 Steen Bundgaard

Problemt med mange internet sider er at de er lavet af en designer for at imponere andre designere, funtionaliteten har de ikke begreb om, ang. dmi bruger jeg det ikke mere da jeg ikke hurtigt kan finde de oplysninger jeg har brug for her og nu

  • 15
  • 1
#5 Michael Jensen

Den ny DMI side er enormt langsom/tung at loade. Selv på en hurtig forbindelse. Blevet en anelse bedre over tid. Det var håbløst i starten.

Og så skulle en af grundene være at mobilbrugere ikke kunne bruge den gamle side ??? Jeg har det lige omvendt. Den nye bliver aldrig færdig med at loade inden side genloades fordi den er for langsom. Det er først efter jeg har fået ny mobil at jeg kan bruge dmi.

Hvis DMI laver lidt statistik over hvilke mobil devices der bruger deres side vil de sikkert opdage at alle telefoner over en hvis alder ikke er representeret.

  • 8
  • 0
#7 Henrik Sørensen

Desværre lider mange offentlige og/eller semi-offentlige "løsninger" ofte af, at man ikke lige har styr på brugeren :

Man bygger løsningen til de folk, som er ansat i pågældende styrelse etc. og ikke til "pøblen", som rent faktisk skal bruge info til noget.

  • 8
  • 0
#11 Henrik Jacobsen

Hold nu op hvor er jeg træt af IT-udviklere som skal vedligeholde en fin og velfungerende - nogle gange ligefrem præmieret - løsning, og smider det hele ud og starter forfra, fordi "det kan vi da gøre meget bedre", og hvem gider vedligeholde noget andre har lavet hvis man kan snige sig til at lave sit eget? Uanset at evnerne på ingen måde rækker.

Jeg nævner i flæng:

DMI

Danske Banks mobilapp

PFA's "mit PFA"

DRs streaming-app

TV2's streaming app er i særklasse; der er den eneste der er langsom fordi "jeg har en ældre Chromecast". Det har virket fint før, hvorfor så ikke nu? Får de procenter af Google?

I min egen fjendebilled-verden er skurkene identisk med hære af unge, uerfarne IT-folk som tror de er verdensmestre og kan gøre alting bedre. Billedet kommer helt klart af at jeg har mødt den type i mit arbejdsliv. Jeg forventer nogen protesterer og fortæller jeg tager fejl :/

  • 14
  • 3
#14 Peder Simonsen

Jeg må indrømme jeg faktisk godt kan lide DMI.dk webside. Det som er vigtigst for mig er bare at få vist 7 dages prognosen som det første når jeg besøger websiden og den finder jo selv frem til min by og viser mig den relevante information. Og så bruger jeg vejr radaren for at se hvor længer der evt går før der kommer en regnbyge. Alt andet er i 99% af tiden ikke relevant for mig.

Alt andet DMI kan tilbyde har jeg kun brugt en enkelt gang fordi jeg var nysgerrig efter hvad der var af muligheder.

Dmi telefon appen har jeg ikke brugt i mange år efterhånden.

  • 6
  • 5
#16 Andreas Bach Aaen

Det nye dmi.dk loader utroligt langsomt. Det kræver også en væsentlig hurtigere computer for at vise grafikken uden at det bliver sløvt.

For at se hvordan vejret forventes at være i de nærmeste timer, så skal man klikke for at folde en drop down box ud. Det er simplethen et klik for meget. Langt de fleste checker vejrudsigten for at få et bud på de nærmeste timer eller i morgen. Der er RIGELIGT plads på skærmen til at vise det, men alt skal manuelt foldes ud.

Hvis man vil se radarbilleder, så kan man ikke lave et direkte link til dette. Igen akal man gang på gang vente længe på at hele siden bliver opdateret med alt muligt information, som man ikke er på udkig efter, hvor efter man får mulighed for at klikke på kortet og endnu en gang vælge rador data og så vente på at disse data hentes og vises.

Elendig brugergrænseflade. Den fejler totalt i at være et effektivt redskab.

Det er klart, at der skulle ske noget, så data kunne vises på små mobilskærme, men flowet i at finde de mest relevante data frem oden at spilde tiden på alle de andre data, det er stadigvæk helt håbløst. Og det er tydeligt, at man IKKE lyttede til de brugerkommentarer man fik. Det ville være for pinligt, hvis man skulle til at skifte framwork eller endda leverandør, hvis den valgt leverandør havde forelsket sig i et bestemt framework.

Til ting man bruger ofte, der er funktionalitet vigtigere end en flot finish. Aula er slet ikke på niveau med ForældreIntra endnu. Det ny dmi.dk er et kæmpe skridt bagud. Måske pænerere på overfladen, men det ligger meget langt nede på min prioritetsliste.

  • 13
  • 0
#17 Ditlev Petersen

Jeg har også vænnet mig til den. Den irriterede mig i begyndelsen, men de lavede nogle enkle ændringer, og nu giver den mig næsten alt, jeg har brug for. Jeg savner dog det store overblik, de gammeldags vejrkort, fronterne, vindretninger, barometrisk tryk og den slags.

  • 3
  • 2
#18 Mogens Ritsholm

Der er utallige uhensigtsmæssigheder på den nye DMI.dk

Et lille eksempel:

Når kommer ind på hovedsiden, er der et danmarkskort med temperatur og nedbør for lokaliteter i Danmark. Og så kan man skyde tiden frem og se, hvordan det bliver.

Der er bare det, at dette ku8n kan lade sig gøre, hvis vejrudsigten hele tiden opdateres. Ellers bliver der en diskontinuitet fra nu og fremefter.

Derfor viser kortet ikke det rigtige vejr lige nu, men det vejr som den seneste vejrudsigt forudsagde.

Det kan man se, hvis man går ind på vejret de sidste 24 timer og ser forskellen på vejret lige nu og observationer lige nu.

Lige nu regner det f.eks. ikke nær så udbredt som forudsag, og dermed som vist på vejret lige nu.

  • 8
  • 0
#21 Mads Jeppesen
  • 3
  • 3
#22 Mads Jeppesen

I min egen fjendebilled-verden er skurkene identisk med hære af unge, uerfarne IT-folk som tror de er verdensmestre og kan gøre alting bedre. Billedet kommer helt klart af at jeg har mødt den type i mit arbejdsliv. Jeg forventer nogen protesterer og fortæller jeg tager fejl :/

Alder er ingen hindring for inkompetence. Skurke kan forekomme overalt. Jeg har selv været ung know-it-all verdensmester ;-), men dengang som nu støder jeg på ronkedorer, som har en tilgang til udvikling, hvor brugere af systemer er en gene og ikke “kunden”. Så jeg er ikke helt uenig, men pilen peger mange veje.

  • 10
  • 1
#23 Ditlev Petersen

I min egen fjendebilled-verden er skurkene identisk med hære af unge, uerfarne IT-folk som tror de er verdensmestre og kan gøre alting bedre. Billedet kommer helt klart af at jeg har mødt den type i mit arbejdsliv.

Sådan nogen har jeg også mødt. Nogle af dem KAN faktisk gøre tingene bedre, fordi de er uddannet i de specielle fag. Men for os, der er uddannet på "grønne skærme", kan det være svært at indse.

  • 4
  • 1
#27 Lars Bjerregaard

Jeg kan anbefale https://bedrevejr.dk/ til dem som ikke kan lide DMI´s nye flotte design

Nyttigt, tak!

Jeg synes også den nye DMI side var et stort skridt tilbage. F.eks. var der på det gamle site en nedbørsradar, hvor man kunne se skyerne rulle ind og temmeligt præcist udregne hvornår man bliver ramt af vandet. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde den igen. Det de kalder "radar" nu er overhovedet ikke det samme.

Men det følger jo bare trenden.... syge designere bestemmer og fuck the rest.

  • 3
  • 0
#28 Preben Holm

i starten da de havde lavet deres side om, var det ikke nok med at den var svær at finde rundt på, deres vejr data var så dårlig så det var mere nøjagtigt at kigge ud af vinduet, og selv forudsige vejret, det virkede ganske simpelt ikke, og så var de meget lang tid om at rette fejlene, men det lader til de er ved at få styr på det.

  • 0
  • 0
#29 Jørgen Dahlgaard

Det kan egentlig beskrives meget kort:

Gammel DMI-side: klik, klik

Ny DMI-side: klik, scrolle, klik, scrolle, scrolle, scrolle, klik, scrolle, scrolle, scrolle, klik, scrolle, scrolle, scrolle....

Efterhånden har jeg fået lavet en samling af web-links, sådan at jeg kan undgå det tidskrævende nye DMI-site i det daglige. Dog har jeg ikke fundet alternative sider til visning af summerede målinger af nedbør etc., så jeg tæller vel stadigvæk med som månedlig bruger af dmi.dk

I øvrigt forstår jeg stadigvæk ikke, at der må være annoncer på siden, som stjæler en masse plads. Brug i det mindste nogle kroner herfra til at få lavet en ordentlig hjemmeside. Jeg ser dog DMI som basal infrastruktur i et moderne samfund, som ikke bør være afhængig af reklameindtægter.

  • 3
  • 0
#30 Jette Kjældgaard

Jeg har ikke brugt DMI siden den nye hjemmeside blev lanceret. Det interesserer mig ikke hvordan vejret er i København, men jeg vil vældigt gerne kunne indtaste en by efter eget valg og få prognosen for den. Jeg har ikke fundet det besværet værd at lede efter den funktionalitet på den nye side.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere