DKUUG-krisen fortsætter - kontoret lukker

Om en måned lukker it-foreningen DKUUG sit kontor i Symbion og alle ansatte har forladt virksomheden. Personfnidder fra fortiden spøger stadig i kulisserne og senest har endnu et medlem opgivet et af sine hverv i foreningen.

Fredag var sidste arbejdsdag for Hanne Vilmann, der i over ti år har styret sekretariatet i den it-faglige organisation DKUUG.

Sekretariatet har haft to medarbejdere og den anden medarbejder har netop meddelt, at hun heller ikke ønsker at fortsætte på kontoret. Dermed er kontoret med månedens udgang medarbejderløst, og ifølge foreningens formand Donald Axel, vil der heller ikke blive gjort noget for at køre det videre.

»De største udgifter, DKUUG har haft, har været til sekretariatet, og da min opgave er at få DKUUG på benene igen, så skal vi nu finde en anden måde at lave administration på,« siger han til Version2.

DKUUG solgte i 1996 internetforretningen DKnet til TDC for 20 millioner kroner, og siden har foreningen været i splid omkring formuens forvaltning.

På et tidspunkt havde foreningens kasserer fået generalforsamlingens godkendelse til at foretage egentlige investeringer med penge fra formuen, men investeringerne, der blandt andet omfattede pantebreve i daværende forbrugerminister Henriette Kjærs og hendes mands ejendomme, var ikke lige den kop te, som generalforsamlingen havde forestillet sig, og der blev blandt andet rejst beskyldninger om svigagtige transaktioner, og politiet blev draget ind i skandalen.

Der er dog aldrig nogensinde blevet hverken rejst sigtelse eller tiltale i den sag, men den afspejler alligevel de forhold, som foreningen siden milliongevinsten har måttet kæmpe med.

Donald Axel erkender, at der er ballade i bestyrelsen, der blandt andet har ført til, at Linux-forkæmperen Peter Toft forlod bestyrelsen tidligere på året. Efter formandens opfattelse er der enkelte medlemmer i bestyrelsen, der ikke altid taler et pænt sprog, og dette har blandt andet ført til nid og nag i bestyrelsen.

Senest har Peter L. Holm valgt at stoppe sit hverv som kasserer i foreningen, men formand Donald Axel forventer, at en ny bestyrelse vil gøre klimaet i foreningen behageligt igen.

»Vi skal have generalforsamling om en måneds tid, og med de fire nye medlemmer, vi har linet op til bestyrelsen og de gamle, der fortsætter, er jeg sikker på, at vi nok skal få et konstruktivt samarbejde op at stå, og så må det være op til mig at sørge for, at vi kan tale sammen i en ordentlig tone,« siger han

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Donald Axel

DKUUGs kontor lukker ikke, men driftsformen må ændres, hvis underskuddet skal mindskes. Formueplejen er allerede "outsourcet" (frygteligt udtryk) til registrerede pengeinstitutter, og vi kan formentlig også fortsætte med en outsourcet regnskabsfunktion. Om vi har råd til en heltidssekretær tvivler jeg på, vi overvejer i stedet en telefonvagt, som går på skift.

Kontoret kan være bemandet om aftenen, så der kan gives hjælp ved afholdelse af møder.

I går afholdt jeg et seminar med 30 deltagere og vi slæbte selv ledninger og så videre.

Jeg er ked af det, hvis Torben R. Simonsen har fået det indtryk, at bestyrelsen ønsker at lukke kontoret; det, som jeg har givet udtryk for er, at jeg - og resten af bestyrelsen - mener at pengene vil gøre mere nytte på en anden måde.

Jeg tror det er lidt af det samme, som Poul Henning Kamp er inde på. Poul Henning burde have støtte til med-udvikling af BSD time-64bit og millisekund opløsning, eller hvad der nu skal til at fremtidssikre systemet.

Den slags tiltag håber jeg på at få mulighed for fremover.

  • 0
  • 0
#4 Peter Makholm Blogger

Eftersom jeg sidste efterår meldte mig ud af DKUUG og jeg ikke anser mig for at være gammel nok til at have moralsk ret til pengetanken, skal jeg undlade at gå ind i en detaildiskussion om hvordan DKUUG's midler skal bruges.

Men som tidligere aktiv finder jeg Donald Axels kommentar om at slæbe kabler noget mystisk i sammenhæng med kontorets lukning. Det har i min tid hovedsagligt været mødelederens og foreningens aktive der har stået for denne opgave med at sætte op og ryde ned efter aften-klubmøder.

Om foreningen i fremtiden har aktiviteter der skaber behov for en sekretariatsfunktion, skal jeg lade stå åbent. Men jeg finder ikke at det at Donald selv har skulle slæbe kabler udviser indsigt i hvordan DKUUG reelt kommer til at ændre sig uden det kendte sekretariat.

  • 0
  • 0
#5 Donald Axel

Det som jeg prøvede at sige var mere et svar til Poul Henning: der er jo netop aktiviteter, møder med hands on etc. Det er foreningens formål, og dertil kommer vores arbejde i DS og ISO for nyligt vedr. OOXML. Så dette er altså svaret til Poul Henning om, hvad der de facto er tilbage af foreningen.

De praktiske foranstaltninger ved seminaret mandag og tirsdag var der faktisk mange andre, der hjalp med, mere end jeg selv gjorde. Men er der noget forkert i at have en medarbejder til mødeafvikling og administration? Det ville da være meget rart.

Jeg forstår ikke, hvorfor Peter er så negativ og tillægger mig motiver og taler om manglende indsigt. For ikke indviede må jeg afsløre en hemmelighed:

Jeg har ikke på noget tidspunkt ønsket at være formand og har ikke påstået at have indsigt i DKUUG, men da mange af de unge i bestyrelsen forlod den for at skrive speciale eller passe på familien, hvilket naturligvis er vigtigere end en Unix-User-Group, så måtte jeg påtage mig ansvaret. Jeg har lyttet til alle råd - men dem har der sandelig ikke være mange af! Utroligt, at der ikke har været en positiv hjælpende hånd fra gamle venner i bestyrelsen eller andre steder.

Jeg gør, hvad jeg kan for at skabe et stabilt, venligt og kreativt miljø. Jeg har lyttet til alle forslag.

Kontoret lukker ikke, men hvordan det videreføres står åbent lidt endnu.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere