DK-Hostmaster melder om færre fup-butikker efter strengere kontrol
Mængden af falske webshops under .dk-domænet er ifølge en opgørelse fra Dansk Internet Forum (DIFO) og DK-Hostmaster faldet markant.
Således viste en analyse i november 2017, at 3.075 aktive webbutikker var mistænkt for at være fupbutikker. I marts 2018 var antallet af formodede aktive fupbutikker nede på 475. Et fald på 85 pct.
Faldet bliver i en pressemeddelelse tilskrevet skærpet kontrol med, hvem der opretter .dk-domæner.
»Vi er den første domæneadministrator i verden, som har lavet tiltag imod problemet med fupbutikker med skærpet ID-kontrol, og vi har derfor også været spændte på at se effekten af dette tiltag. Med tiltaget har vi i væsentlig grad reduceret problemet blandt danske webbutikker. Det betyder, at der nu er 2.600 færre formodede fupbutikker i .dk-zonen,« udtaler direktør for DK-Hostmaster Jakob Bring Truelsen ifølge pressemeddelelsen.
En fupbutik er en betegnelse for en onlineforretning, der umiddelbart ser ud til at sælge mærkevarer fra eksempelvis Nike til spotpriser. Men reelt er der dog tale om fup, hvor kunden i bedste fald modtager et kopiprodukt.
På baggrund af en en offentlig høring om bekæmpelse af kriminalitet på nettet 6. juni 2016 iværksatte DIFO en skærpet identitetskontrol.
Som Version2 tidligere har berettet betyder kontrollen, at danske kunder skal validere sig med NemID. Udenlandske kunder bliver ifølge formuleringen i pressemeddelelsen 'vurderet ud fra en risikobetragtning.'
»DIFO har derved kunne lukke ned for de domænenavne, hvor personen bag domænenavnet ikke har kunnet eller ville tilkendegive sin identitet,« oplyser organisationen ifølge meddelelsen.
I et resume af en rapport om emnet (PDF) fremgår det, at 6,73 pct. af antallet af webbutikker på .dk var mistænkt for at være fupbutikker, mens procentsatsen var nede på 1,03 pct. i marts 2018.
