Djøf slår alarm om amerikanske tech-giganters magt over undervisningen

arkivbillede Illustration: sutthinon/Bigstock
Amerikanske tech-giganter kan komme til at sætte sig tungt på det danske uddannelsessystem, når undervisningen foregår gennem deres digitale løsninger, lyder det fra Djøfs techkommission.

Når de fleste skolebørn og gymnasieelever og studerende bliver undervist hjemmefra via digitale løsninger, giver det mulighed for, at amerikanske tech-giganter kan sætte sig på det danske uddannelsesvæsen.

Sådan lyder advarslen fra Djøfs techkommission, skriver Politiken.

»Der genereres enorme mængder viden på universiteterne og i andre studiemiljøer – viden af den slags, som bliver til virksomheder og produkter, som Danmark skal leve af fremover. Og det er ofte helt uigennemskueligt, hvem der har adgang til data. og hvem der kan lytte med,« siger Stine Bosse, der er formand for TechDK-Kommissionen.

Hun peger på, at tendensen ikke er helt ny, men at den er blevet mere presserende i forbindelse med coronapandemien.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Sven Kolstrup

Problemet er at Danmark ikke har fokuseret på at fremelske danske alternativer. Politikerne har i den grad forsømt at forholde sig til IT-udviklingen pga. manglende indsigt og forkerte prioriteter.

Fint at DJØF tager problemet op, men deres løsningsforslag holder ikke. Problemet løses ikke ved regulering og forbud, men ved at Danmark beslutter sig for at være aktivt med i udviklingen. Der skal satses behårdt på STEM uddannelserne lige fra folkeskolen og fremad, på forskning og støtte til opstarts techvirksomheder.

  • 18
  • 0
#2 Klavs Klavsen

Der findes flere Open Source alternativer, hvor Danmark kan bibeholde 100% kontrol og samtidigt få en masse foræret, når det passer med hvad andre i verden har behov for - og vi kan bidrage og samarbejde med andre om at opbygge et system der hjælper hele verdenen istedet for KUN os selv.

f.ex. BigBlueButton (LWN synes det var bedst til konference stilen af video møder - og dermed måske også bedst til undervisning?) https://lwn.net/Articles/817146/

Og så er der Jitsi: https://lwn.net/Articles/815751/

og på LWN skal man altid læse kommentarerne - de er oftest fyldt med rigtig gode kommentarer - ofte endda også fra forfatterne bag softwaren selv :)

  • 16
  • 0
#3 Ditlev Petersen

Der skal satses behårdt på STEM uddannelserne lige fra folkeskolen og fremad, på forskning og støtte til opstarts techvirksomheder.

Jeg tror (jeg er ikke lærer, så jeg ved det ikke), at problemerne går ud over STEM-området. Det er undervisningsmetoder over for it-systemer. I stedet for undervisning sammen med it-systemer. Og det er sikkert værst lige nu, hvor så megen undervisning er hængt fuldkomment op på fjernundervisning.

STEM er et andet problem (der sikkert også kræver en kærlig hånd og nogle kærlige millioner).

  • 6
  • 0
#4 Martin Bøgelund

f.ex. BigBlueButton (LWN synes det var bedst til konference stilen af video møder - og dermed måske også bedst til undervisning?) https://lwn.net/Articles/817146/

Og så er der Jitsi: https://lwn.net/Articles/815751/

Man kunne jo i sit stille sind have håbet på at open source bevægelsen lærte af sine erfaringer. Bl.a. fra kampen om dokumentformater.

Her tænker jeg på fokus på åbne standarder fremfor fokus på enkelte produkter.

I stedet for at vi skal igennem et årelangt udskillelsesløb i produktdimensionen med vim/emacs-lignende bataljer, kunne de forskellige projekter så ikke kigge lidt på en fælles, åben protokol for video-møder, som alle open source projekter kunne hæfte sig på?

Det vigtige ved at opnå udbredelse af den type applikationer er netværkseffekten.

Altså, hvis man slipper for at sige farvel til personer i sit netværk bare fordi man skifter applikation, vil det kunne gøre meget for open source alternativerne samlet set.

  • 3
  • 0
#5 Klavs Klavsen

Man kunne jo i sit stille sind have håbet på at open source bevægelsen lærte af sine erfaringer. Bl.a. fra kampen om dokumentformater.

øhh? Der anvendes netop åbne standarder.. Hvilke standarder er det du mener mangler?

BigBlueButton og Jitsi har 2 vidt forskellige formål.. (hvor BigBlueButton har fokuseret på undervisnings/præsentations brug og derfor blev valgt af LWN til brug ved de konferencer deres ansatte var med til at arrangere).

Samarbejde imellem dem, om fælles formål, kunne da være super godt - men det har intet med åbne standarder at gøre.

  • 1
  • 1
#6 Klavs Klavsen

Det vigtige ved at opnå udbredelse af den type applikationer er netværkseffekten.

Det er da helt rigtigt ved f.ex. Messenger applikationer.. Netop derfor f.ex. Jitsi understøtter mange forskellige netværk til det formål.

Det har bare ikke rigtigt noget med video møder / video undervisning at gøre som jeg ser det.

Man vælger noget og bruger det - og de elever man har - må så installere en klient til det valgte, hvis de vil være med (og det gør de - derfor de fleste har både skype, teams, zoom, meet mv. installeret :)

Begge løsninger her er heldigvis rent browser baseret - så der er ingen klient (Jitsi har klienter man kan installere - ligesom Slack mv. har optionelle klienter)

  • 0
  • 0
#7 Martin Bøgelund

øhh? Der anvendes netop åbne standarder.. Hvilke standarder er det du mener mangler?

Så Jitsi kan koble ind til et Teams møde? Og BigBlueButton ligeså? Det var jeg ikke klar over.

Jeg indrømmer jeg ikke ved meget mere om videokonferencer og fjernundervisning end en gemén bruger - derfor har jeg svært ved at forestille mig det besnærende i at skulle lære et nyt brugerinterface og installere noget ukendt, for at få det samme jeg allerede har ed Skype og Teams.

  • 0
  • 0
#8 Klavs Klavsen

Så Jitsi kan koble ind til et Teams møde? Og BigBlueButton ligeså? Det var jeg ikke klar over.

Du overser vist det faktum at Teams mv. er dem der anvender lukkede standarder (sikkert primært til auth) - hvorved andre ikke kan agere som Teams klienter.

Det kan Open Source projekter jo ikke fikse for dig.

Hvis teams dokumenterede deres interface og gjorde det åbent at lave en alternativ klient - så ville nogen muligvis gøre det.

  • 5
  • 1
#9 Martin Bøgelund

Du overser vist det faktum at Teams mv. er dem der anvender lukkede standarder (sikkert primært til auth) - hvorved andre ikke kan agere som Teams klienter.

Du spurgte hvor jeg savnede åbne standarder. Det var svaret.

Det kan Open Source projekter jo ikke fikse for dig.

Hvad kan de så fikse for mig? Det er jo ikke standarder medmindre de anvendes bredt og er anerkendt som standarder.

Jeg tror du mener at Jitsi og BigBlueButton anvender åbne protokoller.

Men OK, fair nok.

Vil personer med en Jitsi-klient så kunne holde møder med nogen der bruger en BigBlueButton-klient?

  • 2
  • 0
#10 Klavs Klavsen

Vil personer med en Jitsi-klient så kunne holde møder med nogen der bruger en BigBlueButton-klient?

Det er der du vil hen. Du mudrer billedet ved at blande tingene sammen synes jeg :)

Jitsi understøtter en hel del åbne standarder.. (xmpp, ICQ osv.) jeg ved faktisk ikke hvilke af dem hvor video er understøttet.

Umiddelbart går de begge imod at man slet ikke har nogen klient til video "møder" - imellem flere parter.. (i modsætning til facetime parallelen hvor kun Jitsi (og signal) f.ex. kan bruges som alternativ).

Så klienten er en browser - både til Jitsi møder (bruger vi f.ex. flittigt i vores firma - bare /jitsi møde-titel - og så sparker den et møde op på det offentlige jitsi meet site - men kan også peges på ens egen meet-server hvis man vil) og til BigBlueButton.

Så ja - samme klient kan anvendes til begge.

  • 0
  • 1
#11 Christian Fæster

Samtlige folkeskoleelever bruger læringsplatforme og samarbejdsplatforme udarbejdet af danske IT virksomheder. MS er kendt for deres (meget store) MS 635 Government-kontrakt, der er som skrædersyet til offentlige instituioner med klausuler omkring hvor data opbevares og processeres.

Lige i forbindelse med videomøder som Teams/Zoom/Meet, vil jeg mene "magt over" er en overdrivelse, da det om ikke andet er rimelig trivielt at skifte udbyder, skulle en Europæisk leverandør byde sig. Der er intet vendor lock-in på nogle af de platforme, udover at det følger med kontrakter skolerne havde i forvejen.

Problemet er snarere at megen dansk forskning er gemt bag journals og proceedings, der har paywalls.

  • 0
  • 0
#12 Klavs Klavsen

Problemet er snarere at megen dansk forskning er gemt bag journals og proceedings, der har paywalls.

Hvad er det for en forskning du mener er gemt således, og som ville være af relevans her? (eller er det bare en formodning, da du heller ikke selv kan se det? :)

Hvilken forskning tænker du ville gavne her? en undersøgelse af "alternativer" til Teams remote undervisning? ( a la det LWN havde lavet til deres brug på en rimelig stor Linux Plumbers konference) : https://lwn.net/Articles/830436/ (som linker til de 2 jeg linkede før og beskriver hvordan online-konferencen gik).

  • 0
  • 2
#13 Martin Bøgelund

Det er der du vil hen. Du mudrer billedet ved at blande tingene sammen synes jeg :)

Sammenblanding og mudring er din fortjeneste.

Jeg sagde jo netop at jeg ønskede et andet fokus - åbne standarder - i stedet for det produktfokus du lagde ud med. Så sammenblandingen af de to ting som jeg klart adskilte fra begyndelsen af, er sket på din side af skærmen. Sorry :-)

Så ja - samme klient kan anvendes til begge.

Super! Tak for den tålmodige forklaring.

Så i stedet for at åbne ballet med:

Der findes flere Open Source alternativer, [...]

kunne man starte ud med at sige:

Der findes adskillige åbne protokoller som (også) understøttes af flere forskellige Open Source alternativer [...]

... hvis man i open source verdenen vel at mærke havde lært noget af de tidligere erfaringer, eksempelvis fra snakken om åbne standarder for dokumentformater :-)

  • 1
  • 1
#14 Klavs Klavsen

https://bigbluebutton.org/about/

Så den danske uddannelsesbranche kunne overveje at samarbejde med resten af verdenen om et Open Source værktøj som dette - der netop er drevet af skolers behov rundt omkring i verdenen.

Det ville være en mere anvendelig tilgang til forbedre den nuværende situation - i stedet for at beklage sig og acceptere status quo.

  • 0
  • 0
#15 Klavs Klavsen

Sammenblanding og mudring er din fortjeneste.

Der er vi så uenige :)

"facetime" møder - er noget helt andet - end video møder til undervisningsbrug.

Jeg så MEGET gerne at facetime blev tvunget til at understøtte en åben standard, der gjorde at dem med en Android telefon (eller en LIbrem 5, eller ..) kunne ringes op fra Facetime.

Det er bare ikke det artiklen her omhandler.

At man kan anvende en browser som klient er efter min opfattelse normen i "undervisningsmøder" - men som jeg skrev faktisk ikke super vigtigt der (omend praktisk).

AFAIK kører både Teams og Skype også i browsere (og deres dedikerede klienter er faktisk en integreret browser)

  • 0
  • 0
#16 Christian Nobel

hvis man i open source verdenen vel at mærke havde lært noget af de tidligere erfaringer, eksempelvis fra snakken om åbne standarder for dokumentformater :-)

Den største lære af åbne dokumentformat standard kampen er nok desværre at den største tegnebog vinder.

ODF er et langt mere elegant og konsistent format end OOXML, men alligevel slås vi stadig med manglende kompabilitet, dels fordi OOXMl er noget rod, dels fordi MS ikke helhjertet vil understøtte ODF.

  • 4
  • 0
#17 Christian Nobel

AFAIK kører både Teams og Skype også i browsere (og deres dedikerede klienter er faktisk en integreret browser)

Skype fungerer kun i Chromium baserede browsere, ikke i FF (i hvert fald ikke under Linux).

Og Edge er jo baseret på Chromium, så tal lige om at giganterne er gået i seng med hinanden - skrækscenariet er gentagelse af IE's skrækkeligheder, med den forskel at det nu er Google der sidder med dirigentstokken og kontrollerer hele monokulturen.

  • 2
  • 0
#18 Christian Nobel

AFAIK kører både Teams og Skype også i browsere (og deres dedikerede klienter er faktisk en integreret browser)

Skype fungerer kun i Chromium baserede browsere, ikke i FF (i hvert fald ikke under Linux).

Og Edge er jo baseret på Chromium, så tal lige om at giganterne er gået i seng med hinanden - skrækscenariet er gentagelse af IE's skrækkeligheder, med den forskel at det nu er Google der sidder med dirigentstokken og kontrollerer hele monokulturen.

  • 0
  • 0
#20 Christian Nobel

I det mindste er chromium Open Source - så jeg vil forvente det også dur i min Chromium browser (open source build af google-chrome)?

Det fungerer i hvert fald (nogenlunde, det er jo et MS produkt) på Mint/Ubuntu.

Men selv om Chromium er OS, så er der stadig det problem at Google er meget dominerende i fastlæggelse af "standarder" i det spil (plus de herudover indlægger "faciliteter" i Chrome efter eget hovede), således at vi kan risikere at der i fremtiden vil være en altdominerende renderingsmaskine, og det er ikke en situation (gentagelse af IE) jeg synes er speciel attraktiv.

Bla. fordi vi risikerer at hele ideen med html går tabt når der ikke er et klokkeklart snit mellem klient og server, men en spiller med sammenfaldende (læs egne) interesser der dominerer det hele.

  • 2
  • 0
#26 Martin Schmidt

Med hensyn til folkeskole og gymnasieelever, der er der næppe meget at spionere med hensyn til ny viden....og md hensyn til undervisning af de studerende på de videregående uddannelser, hvem skulle have interesse i at kigge med der ?

"Yes sir, nu har de igen en forelæsning om Chr. 4, og dem her har et kursus i effektelektronik for begyndere...."

Der hvor der faktisk bliver produceret ny viden kan man så bruge andre mere sikre kanaler.

En generel bekymring i forhold til f.eks. Office 365 er noget sludder.

  • 0
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere