Djøf dropper ambitiøst AI-system: Vi vidste ikke nok til at stille de rigtige spørgsmål

Illustration: Andrey Popov / Bigstock
Djøf har opgivet et system, der skulle have givet fagforeningen intelligent indblik i kontrakter. Det levede ikke op til løfterne, forklarer Djøf.

Djøf har i foråret opgivet en kontrakt på et AI-system, der skulle have givet fagforeningen hurtigt og intelligent overblik over medlemmernes kontrakter. I stedet er det endt med at koste organisationen en masse kræfter uden at munde ud i det, som leverandøren lovede.

»Vi brugte omkring et år på at komme frem til den erkendelse,« fortæller Charlotte Thaning, der er forhandlingsleder i Djøf.

»Vores kontrakt var lavet sådan, at vi skulle vurdere systemet efter et år og tre måneder. Og på det tidspunkt var der flere ting, vi slet ikke var gået i gang med. Frustrationerne blev større og større, og forventningerne til, at det kunne lykkes, blev mindre og mindre. Derfor valgte vi at opgive den.«

Djøf gennemgår årligt omkring 3.500 kontrakter på det private område for at give medlemmer rådgivning om, hvorvidt jobvilkårene lever op til forventningerne.

Ideen med det nu skrottede system var, at Djøf-medarbejderen kunne scanne en ny ansættelseskontrakt fra f.eks. PricewaterhouseCoopers og automatisk få den sammenlignet med tidligere kontrakter fra PricewaterhouseCoopers og industrien generelt, for at se om noget i den nye kontrakt skulle adskille sig fra tidligere kontrakter.

Dertil skulle systemet hente data på medlemmet – som uddannelse, geografi, anciennitet og så videre – og herefter gå ind i Djøfs lønstatistik og finde det bedste lønbud for den pågældende stilling.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize