Diskrimination får Facebook til at ændre annoncepolitik

Illustration: Facebook
Diskrimination blandt Facebooks annoncører har fået det sociale medie til at indføre ny annoncepolitik samt indføre værktøjer, der skal gøre det sværere at diskriminere.

Facebook har annonceret på deres presseforum, at de laver store ændringer i deres 'Ethnic Affinity'-markedsføringsløsning, der giver firmaer en mulighed for at nå ud til et multikulturelt publikum.

De understreger, at deres politik klart forbyder, at man som annoncør bruger denne løsning til at diskriminere. De ændringer bliver således lavet, så det bliver nemmere for det sociale medie at håndhæve denne politik.

For nylig har borgerretsforkæmpere og politikere udtrykt bekymring om, at annoncører kan misbruge nogle af aspekterne i løsningen.

Helt konkret drejer bekymringerne sig om, at det sandsynligt at nogle annoncører bruger segmenteringen til at lave reklamekampagner, der diskriminere mennesker indenfor boligmarkedet, arbejdsmarkedet og markederne for kreditlån.

Det er især i de områder, hvor bestemte grupper mennesker historisk set har været diskrimineret.

Automatisering og opdateret annoncepolitik

For at komme det til livs har Facebook vedtaget, at der skal udvikles værktøjer til at opdage og automatisk deaktivere 'Ethnic Affinty' løsningen ved nogle bestemte typer annoncer heriblandt de førnævnte.

Derudover opdaterer Facebook deres annoncepolitik, så den bliver mere transparent, og kræver af annoncørerne, at de giver samtykke på, at de ikke vil lave diskriminerende annoncer på Facebook.

Facebook slutter erklæringen af med at skrive, at de laver ændringerne for at forhindre diskrimination og for at kunne håndhæve deres politik.

»Vi ser frem til at finde andre måder at bekæmpe forskelsbehandling. Vi vil fortsætte dialogen med borgerretsforkæmpere og politikere.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Er det ikke bare det samme som at forsikringsselskaber ikke gerne vil tegne en indbrudsforsikring steder hvor der sker mange indbrud.

Hvis disse områder så også indeholder folk af bestemte etnicitet er det så diskrimination pga. Race/etnicitet eller pga en risiko analyse ?

Lyder som om facebook er røget med på en eller anden hysterisk SJW forargelse bølge.

  • 1
  • 0
Christian Bruun

Øøh

Måske, men det kunne være rigtig rart med nogen eksempler, for hvad er det for nogen virksomheder som fravælger visse etniske grupper?

I virkeligheden tror jeg de fravælger visse sociale grupper, og ikke specifikke etniske grupper.

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Måske, men det kunne være rigtig rart med nogen eksempler, for hvad er det for nogen virksomheder som fravælger visse etniske grupper?
I virkeligheden tror jeg de fravælger visse sociale grupper, og ikke specifikke etniske grupper.

Præcist.

I Danmark koster en kasko forsikring på en bil også en del mere hvis du har adresse i en ghetto.

Begrundelsen er ikke at det er fordi du er "brun" men fordi risikoen for at din bil bliver udsat for noget som forsikringen skal dække er meget større.

Det er heller ikke aldersdiskrimination hvis prisen på en forsikring er dyrere for en person på 18 end en på 50

Ej heller er det kønsdiskrimination hvis en bilforsikring til en ung mand er dyrere end til en ung kvinde.

Men ellers ja, det er svært helt at vide hvad der er op og ned i denne sag med mindre vi får at vide hvilken type reklame som blev fravalgt i hvilke områder.

Må man så for resten som Rolls Royce forhandler heller ikke mere vælge at folk med jobstatus "arbejdsløs" ikke skal se reklamer for ens biler, eller at personer med kønnet Mand, ikke får vist reklamer for tampon'er ?

Og er det racistisk at man fravælger folk med afrikanske rødder når man vælger hvem der skal se ens reklamer for selvbruner ?

  • 0
  • 0
Kevin Johansen

Havde de haft et Caucasian filter, var jeg sikkert stadig FB bruger. Men jeg slettede min konto i lyset af dette. FB er i forvejen ikke helt det værd (kun anvendelig til kontakt til kundeservice v. forskellige virksomheder), men dette var dråben.
Og nej, demografien i USA taler ikke imod et Caucasian filter (non-Hispanic white).
Så bye bye FB.

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Det mener jeg nu, det er blevet bedømt til at være.
Men ellers er jeg enig i, at det er umuligt at vurdere problemet hos FB, når det hele er så vagt formuleret. Man kan gætte på en masse forfærdeligt, men det er netop vilde gætterier.

Hvis det var tilfældet så ville prisen vel i dag være den samme.

Det handler jo 100% om hvor stor en sandsynlighed der er for at vedkommende skal have udbetalt penge fra forsikringen.

Men ja, man må gå ud fra at Facebook reelt set har en rimelig dårlig "sag" når de forsøger at sælge deres nye filter på så vage og ukonkrete vendinger som de gør.

Sikkert nogle SJW som er gået amok og har fået Facebook til at ændre noget, men Facebook ved godt at kommer sandheden om hvad de har ændret frem så bliver alle andre bare sure.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere