Direktør i Statens It om fyringer: »Jeg skal ikke lægge skjul på, at det her bliver vanskeligt«

5 kommentarer.  Hop til debatten
Direktør i Statens It om fyringer: »Jeg skal ikke lægge skjul på, at det her bliver vanskeligt«
Illustration: Statens It.
Samtidig fortæller Michael Ørnø, at sparekniven bliver ført med en rolig hånd, og at den ikke skyldes krise - endnu.
14. september 2020 kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Michael Ørnø har været direktør i Statens It siden 2012

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
17. september 2020 kl. 13:00

Hvad menes der med: Med til dén historie hører også, at Statens It bliver styret på organets evne til at sænke prisen produkterne, det udbyder til det offentlige år for år. Et benspænd, Michael Ørnø finder helt på sin plads, fortæller han til Version2.

Mener Michael Ørnø at det er helt ok at han skal levere et billigere produkt år for år?

»Da vi startede i 2010 var it-sikkerhed ikke noget, vi snakkede om

Er der noget som koster penge, så er det forbedret sikkerhed, specielt hvis det skal implementeres på bagkant

Det virker som om at staten har lavet en spareøvelse hvor man sender lorten videre ned i systemet og at den til sidst havner i SIT hvor man så grønthøster bevidstløst, samtidig med at man melder ud at man kan det hele - det kan da kun gå galt

4
14. september 2020 kl. 21:11

Det er da rart for medarbejderne at, gennem preseen, vide hvad der er på banen. Så kan de dygtige af dem i tide se at finde sig noget andet at lave ;-)

2
14. september 2020 kl. 13:40

Eftersom SIT in-sourcer flere statslige institutioner, og deres IT medarbejdere, så opstår der en overkapacitet hos SIT, men man kan ikke overføre drift af statslig it, og så fyre medarbejderne, derfor kommer de så med ind til SIT, som så ender med at skulle træffe den sure beslutning, at fyre medarbejdere. Det er altid nemt at pege fingre af andre, og specielt af noget der er statsligt (så må det per difination være dårligt), personligt mener jeg at SIT har udført et stort og godt stykke arbejde.

1
14. september 2020 kl. 08:18

Hvad skal ledelsen egentlig forstå for at kunne styre en forretning?

Da vi startede i 2010 var it-sikkerhed ikke noget, vi snakkede om....

Joooo, måske ikke hos Statens IT, men i resten af verden , var det meget højt på listen! Og det havde det været siden "I love You" virussen fra omkring 2001

Vores kunder er kloge, og det betyder, at de effektiviserer.......

Alle offentlige institutioner har skulle spare 2% om året siden 2002, så det er vel heller ingen overraskelse?

Der sker nemlig et skift i, hvad kunderne efterspørger, og det vil man bruge lejligheden til at blive bedre til at imødekomme.

Jamen, bedre sent end aldrig..

Jeg læser artiklen som, at man har ikke været i stand til at forstå kunderne, uddanne medarbejderne løbende og tilrette forretningen til kundernes ønsker, så nu skal det laves i en "Big-bang" løsning.