Direktør i Danske Bank: Digitaliseringen kommer til at koste stillinger

27. oktober kl. 10:052
Danske Bank
Illustration: News Oresund/Wikimedia Commons.
De fleste af Danske Banks kundemøder afholdes i dag online, og onsdag nedlagde banken 173 stillinger som følge af den øgede digitalisering.
Artiklen er ældre end 30 dage

Danske Bank nedlagde onsdag 173 stillinger som en direkte konsekvens af, at kunderne betjener sig selv mere digitalt, og digitaliseringen kommer også fremadrettet til at betyde færre ansatte i landets største bank, der beskæftiger godt 21.500 ansatte på verdensplan.

Det skriver ITWatch.

»Vi skal hele tiden fokusere på at møde kunderne, hvor de har behov for det, og vi ser overordnet en kontinuerlig bevægelse hen mod mere selvbetjening og digitale møder. Derfor tilpasser vi også vores organisation til det, så vi kan levere de bedst mulige løsninger,« skriver HR-direktør i Danske Bank Karsten Breum i et skriftligt svar til ITWatch.

Han forventer, at en del af de ansatte vil fortsætte i andre stillinger internt i virksomheden.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
29. oktober kl. 17:45

Tja, der lige det med årsag og virkning, for der er ingen tvivl om, at bankerne selv presset hårdt på, for at vi kunder selv laver bankens arbejde. I hvor mange filialer i Danske Bank er det lige, at der er såkaldt "kassebetjening"? Og kommunerne nedlage jo deres kasser fordi udsatte borgerne jo kunne få en såkaldt "nemkonto" i banken, og så hente pengene der i stedet. For man skal jo lave det, som er bedst til, og private banker er jo meget bedre end kommunerne til at håndtere udsatte borgere med behov for penge.

Men jeg tror nu mere, at det skyldes, at man på ledelsesgangene i bankerne har blikket stift rettet imod metrikken "antal kunder pr medarbejdere", og her ligger Danmark helt i bund. Mange store udenlandske banker er meget, meget mere effektive, og har langt, langt flere kunder per medarbejder, og man spørger sikkert sig selv, der på ledelsesgangene, hvordan man dog skal kunne konkurrere med det? Øget selvbetjening kunne være et middel. Så jeg tror mere at øget selvbetjening er midlet til at afskedige medarbejdere og ikke årsagen.

Bankerne skal dog huske, at nogle af de mest "effektive" udenlandske banker er de rene og skære industrielle pølsemaskiner, hvor en kunde er et betalingskort og betalingskort er en kunde, og man anlægger en såkaldt "portefølje-betragtning", og derfor kan automatisere ganske hårdt. I Danmark (og det gælder svjv. også Europa) skal bankerne heldigvis vurdere deres kunder individuelt.

Men det er en interessant udvikling, for jo mere upersonlige bankerne bliver, og jo mere, at vi kunder alligevel betjener os selv, jo mere er der kun priserne at konkurrere på - for vi bliver alligevel betjent af den samme (nemlig os selv) uanset hvilken bank vi vælger, og så det bliver tilsvarende nemmere at skifte bank. Der var en gang, hvor det var vigtigt at være kendt i sin bank, og hvor det var vigtigt for en bank at kende sine loyale kunder. Det er det ikke mere, din banks forhold til dig er ikke anderledes end dit elselskab eller dit telefonselskab - det er ren business, baby!

PS: Svaret er fem. Altså antallet af filialer i Danske Bank med kassebetjening (og jeg er ikke engang sikker på, at det er så mange for privatkunder): https://danskebank.dk/erhverv/loesninger/daglig-drift/betalinger/kontanter#content-list-0-item-1