Dine bildata er til salg - og du kan intet gøre

Enorme mængder data opsamles i nye biler og sendes til producenterne, uden at du har givet dit samtykke. Nu vil FDM have lovgivning på området, bl.a. mod videresalg.

Bilproducenterne ved alt om dig - eller næsten alt. Hvis du har en relativt ny bil, ved de for eksempel, hvor lang tid du har kørt med lys på, hvilke omdrejninger du har kørt med, og de seneste 100 steder du har parkeret.

Alt sammen bliver automatisk sendt til en database, uden at du har givet dit samtykke, skriver ing.dk.

Det afslører en undersøgelse, som de europæiske bilorganisationers paraplyorganisation, FIA, har udført på to nye biler, hhv. en dieselbil og en plugin-hybrid-bil.

Data bliver opsamlet via bilens indbyggede sim-kort, som næsten alle nye biler i luksusklassen i dag er udstyret med, og som er godt på vej til alle helt almindelige biler.

Som ejer af bilen har du ingen kontrol med, hvad datenea bliver brugt til, og hvem de eventuelt bliver solgt videre til, understreger de danske bilejeres organisation, FDM:

»Vi kæmper for at få lovgivning på området, for i sidste ende må det være bilejeren, som har rettighederne til alle data,« siger Lone Otto, der leder FDM’s tekniske afdeling.

Der er allerede eksempler på forsikringsselskaber, som tilbyder rabat mod at få adgang til data. Lone Otto kan godt se nogle fordele ved at stille data til rådighed for producenten.

Læs også: Nyt tracking-device overvåger din bil og giver rabat på forsikringen - hvis du kører ordentligt

»I dag kan mange biler jo selv give besked, når de skal til service, men hvis det kun er muligt at servicere bilen med de data, som sendes direkte til producenten og ikke længere kan bruge bilens OBD-stik, så vil de uafhængige værksteder blive udelukket. Det er skidt for konkurrencen og skidt for bilejernes økonomi,« siger hun.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#6 Lenni Madsen

EU persondataforordningen (hvis den bliver vedtaget snart og ikke ændre væsentlig form) kræver at dataopsamleren indhenter udtrykkelig sammentykke fra kunden. Samt at de skal give en komplet liste over hvor data anvendes, hvad det anvendes til og hvem (firma) som har adgang til data.

  • 0
  • 0
#8 Daniel Korsgaard

Nu hører jeg til en af dem som rent faktisk holder op med at købe/bruge et produkt, hvis betingelserne er urimelige, som for eksempel altid at blive tracket. Og det kan man, så vidt jeg ved, ALTID vælge at gøre.

Det første skridt er dog at vi får kortlagt præcist hvilke biler som overhovedet har kommunikationsudstyr installeret, så vi kan lade være med at købe/bruge dem.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere