Din pc venter stadig på hurtig MRAM - men din bil kan allerede få det

MRAM har længe været udset til at være ét af de bedste bud på en afløser for flash-hukommelse, men der er stadig lang vej til lagerplads i pc'en. Og så alligevel ikke.

Teknologien har ikke et kækt navn, ligesom NAND blev til 'flash', men magnetoresistive random-access memory - eller MRAM - har i 25 år spøgt som fremtidens kombination af arbejdshukommelse og lagerplads i computere. Men MRAM lider stadig af at være svært at fremstille i mængder, der prismæssigt kan hamle op med SDRAM og NAND.

Men MRAM i mindre mængder har fundet vej ind i visse nicher. Eksempelvis har firmaet Everspin netop lanceret en ny udgave af selskabets MRAM-chip til bilbranchen. Kapaciteten er på 16 megabit, men til gengæld er både læse- og skrive-latency på 45 nanosekunder for random-access.

Læs også: Elektronspin-hukommelse lover det bedste fra harddisken og SDRAM i ét

Det er brugbart i bilindustrien, som har brug for at arbejde i realtime, men hvor almindelig SDRAM's behov for hele tiden at have en elektrisk spænding ikke er optimalt.

MRAM fungerer ved at lagre information ved hjælp af magnetfelter, men hvor eksempelvis en harddisk fungerer ved magnetisk induktion, så måles magnetfeltet og dermed informationen i MRAM ved hjælp af den magnetiske tunneleffekt og effektivt den elektriske modstand.

Stadig lav kapacitet

Kapaciteten på MRAM-chips er endnu så lav, at det ikke er praktisk at anvende dem som erstatning for hverken SDRAM eller NAND i forbrugerelektronik, selvom MRAM ligesom NAND holder på informationen uden spænding, men til gengæld er både hurtig ved random-access, kræver mindre energi og formentligt holder længere.

MRAM har dog fundet vej til datacentret, da nogle få producenter benytter MRAM i stedet for SDRAM eller SRAM til cache i SSD'er. Det er hovedsageligt interessant i storagesystemer, hvor der stilles høje krav til, at data ikke må gå tabt.

Mens en SSD kan holde på data uden strøm, så kan det være vanskeligt at være sikker på, at data, der skrives til SSD'en i det øjeblik strømmen går, rent faktisk skrives i flash-hukommelsen og ikke forsvinder ud af cachen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (4)

Lars Lystrup Christensen

Måske skulle Jesper Stein Sandal lige tjekke artiklen for fejl omkring kapaciteten på de MRAM moduler, som Everspin har sendt på markedet til biler. Er der ikke tale om 16 megabyte istedet for de angivne 16 megabit?

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer