DIKU bygger ny undervisningsplatform til ungdomsuddannelserne

Hver skoleelev skal have tilpasset de digitale undervisningsmidler til sine præferencer. Det er målet for et nyt dansk forskningsprojekt.

Amazon, Netflix og Spotify forsøger alle at tilpasse sig den enkelte kunde ved at lade systemet lære kundens præferencer og på den måde bruge pladsen på at præsentere de produkter, kunden med størst sandsynlighed vil være interesseret i.

Dét princip vil et dansk forskningsprojekt nu forsøge at bygge ind i en ny platform for digitale undervisningsmidler til ungdomsuddannelserne. Det oplyser Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, DIKU, ifølge en pressemeddelelse.

Projektet er et samarbejde mellem DIKU, virksomheden Macom, der står bag gymnasieskolernes Lectio-system, Force Technology og Alexandra Instituttet.

Målet er at skabe en platform, som vil gøre eleverne i stand til mere individuelt at forberede sig til undervisningen ved, at systemet eksempelvis kan foreslå typer opgaver eller videoer.

»Vi kaster milliarder i undervisning, men ved i virkeligheden ikke, om det er spild af tid at lave lektier. Hvis vi kan stille værktøjer til rådighed til dem, der skal skabe indhold, kan vi øge kvaliteten og indlæringen,« udtaler direktør Martin Holbøll fra Macom ifølge pressemeddelelsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (3)

Andre Picque

Jeg vil gerne stille spørgsmålstegn ved fordelingen i dette "partnerskab".

Stiller DIKU egne (hovedsageligt statens og alle os andres) ressourcer til rådighed for at en eller flere kommercielle virksomheder kan få udviklet et nyt produkt de kan sælge til ingen/nedsatte omkostninger? - Det taler da ikke ligefrem for et frit konkurrerende marked.

Eller sker der det som der burde ske: At firmaerne selv udvikler softwaren og enten betaler de forskere der skal allokeres, eller endnu bedre, stiller forskellige relevante problemstillinger til rådighed for studerende som projekter man kan tage fat på som en del af studiet i form af projekter. Alternativt et lønnet forløb sidenløbende med studiet for praktisk erfaring.

Aller bedst ville de jo selvfølgelig være hvis samarbejdet førte til et open source system, udviklet med ovenstående model rettet imod de studerende, som ville tilfalde fællesskabet - det i hvert fald min mening.

Simon Shine Blogger

Det sker vist som det burde ske.

Og ja, det ville da være at foretrække at softwaren havner i open source på nettet bagefter. Det er desværre ikke en del af den forretningsmodel som skaber software til folkeskoler og gymnasier i dag. Her går man stadig efter at udvikle noget generisk og sælge licenser til hver enkelte skole.

Gad vide om de formår at gøre andet end at genopfinde Khan Academy + Coursera, men i kommerciel mini-udgave kun på dansk. I så fald tror jeg hellere at jeg ville lære elever engelsk og sende dem andre steder hen på internettet. ;-)

Stephen Alstrup

Macom og DIKU har og vil forsat samarbejde med forskning- og studenterprojekter. Se f.eks. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/05/22/202321.htm, hvor ca. 12 DIKU studerende lavede projekter hos Macom. Disse projekter giver DIKU studerende mulighed for at arbejde med store datamængder og anvende nyeste forskning på en givtig måde.

DIKU ser meget gerne flere selskaber bidrager med projekter som studerende kan arbejde med. Dette kan gøres via http://www.diku.dk/erhvervsportal/.

Folk på DIKU (og mange andre inkl. i udlandet) ser det som en vigtig og udfordrende opgave i højere udstrækning, at anvende IT i undervisningen. Og der er rigtig mange erfaringer og værktøjer, som allerede er udviklet, som kan og skal tages i spil.

Mht. finansieringen for det konkrete projekt: Her betaler Macom DIKU en timepris efter givne regler der sikre at prisen er så høj at DIKU ikke konkurrer med almindelig konsulentydelser.

Som det fremgår af http://www.diku.dk/nyheder/2013/digitale_oekosystemer/ har forskning og innovation styrelsen bevilliget en videnkupon til Macom. Generelt set gælder det at EU f.eks. via horizon2020 og den danske stat f.eks. via Inno+ ønsker at fremme samarbejde mellem industrien og universitetsverden. I DIKU business club (se http://www.linkedin.com/groups/DIKU-Business-Club-4637231) ønsker DIKU at bidrage aktivt til at fremme denne proces.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 15:06

Welcome to Free course to learn about the combined power of Alteryx and Qlik!

Affecto invites to a free course, where we want to share our knowledge of this self-service analysis platform together with the power of Qlik.
20. apr 2017

Robotics Process Automation (RPA) changes the way organizations think about and perform work at a reduced cost, higher efficiency and greater productivity

Join us for this exiting seminar, which Affecto hosts with our business partner SmartRPA May 3rd, 2017 at 13.00 in Copenhagen.
30. mar 2017