Digitaliseringsstyrelsen udskyder ny Digital Post med fire måneder

Hos Digitaliseringsstyrelsen har man valgt at udskyde lanceringen af Digital Post. Illustration: Jesper Kildebogaard
For at give myndighederne ”bedre tid” til at forberede sig på omstillingen til det nye system, udskyder Digitaliseringsstyrelsen lanceringen af Digital Post til slutningen af november.

Det var oprindeligt planen, at det nye Digital Post skulle have premiere i august i år. Men den dato er nu blevet udskudt på grund af COVID-19. I stedet skal myndighederne nu forberede sig på, at systemet først lanceres i slutningen af november.

Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Løsningen er en del af Danmarks kritiske it-infrastruktur, og mens pandemien hærger, udgør løsningen en afgørende funktion i kommunikationen mellem de offentlige myndigheder og landets borgere og virksomheder.

Det gælder blandt andet, når det drejer sig om myndighedernes kommunikation med borgere og virksomheder om COVID-19 og tilbud om vaccination.

Styrelsen understreger, at selvom lanceringstidspunktet bliver udskudt, får den nye tidsplan ikke konsekvenser for hverken borgere eller virksomheder ligesom omfanget af myndighedernes opgave med omlægning påvirkes.

Det oplyses ligeliges, at udviklingen af Digital Post kører planmæssigt og at leverancerne og tidsplanen følges ad.

Frem til lanceringen vil borgere og virksomheder fortsat modtage digital post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk, som de plejer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Rune Hansen

Det er da også ubekvemt. Nu har de fleste offentlige instancer endeligt fået tilpasset deres omstillinganlæg som en blind labyrint, og man har sikret sig brevposten ikke længere fungerer. Nu er der så nogen der vil ødelægge denne effektive envejs-kommunikationsform og skabe et hul igennem på port 995.

  • 5
  • 0
#4 Jesper Vandborg

Løsningen er en del af Danmarks kritiske it-infrastruktur, og mens pandemien hærger, udgør løsningen en afgørende funktion i kommunikationen mellem de offentlige myndigheder og landets borgere og virksomheder.

Jeg må indrømme at jeg synes den her vurderer er fuldstændig spot on. Selvom E-boks har haft sine udfordringer, så synes jeg hellere ikke vi skal gamble med effektiv kommunikation omkring vacciner, ved at introducerer et nyt system. Der uden tvivl vil have børnesygdomme, og folk skal vænne sig til det og lærer at bruge de.

Så synes det er på sin plads at udskyde det alene på den baggrund. :)

  • 6
  • 0
#5 Thomas Pedersen

Det er da også ubekvemt. Nu har de fleste offentlige instancer endeligt fået tilpasset deres omstillinganlæg som en blind labyrint, og man har sikret sig brevposten ikke længere fungerer. Nu er der så nogen der vil ødelægge denne effektive envejs-kommunikationsform og skabe et hul igennem på port 995.

Nej, den envejs-kommunikationsform bliver ved med at gøre sig gældende.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere