Digitaliseringsstyrelsen om overgangen til MitID: »Vi følger den plan, vi har lavet«

3 kommentarer.  Hop til debatten
Digitaliseringsstyrelsen
Illustration: Digitaliseringsstyrelsen.
Selvom overgangen fra NemID til MitID har betydet lange sagsbehandlingstider, øget bemanding i banker og på Borgerservice og en udskudt deadline, så lyder meldingen fra Digitaliseringsstyrelsen, at man følger planen.
3. maj kl. 10:00
errorÆldre end 30 dage

Trods et stormløb mod landets banker i forbindelse med overgangen fra NemID til MitID, der har fået dem til at øge bemandingen, nedbrud og så sent som i går en udskydelse af deadline, så følger overgangen planen, siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech til ITWatch.

Læs også: Ekspert efter kritik af Energinet: Man kan ikke outsource ansvaret for it-sikkerheden

Forklaringen på udskydelsen har været et »uforudset pres« på Borgerservice i landets kommuner som følge af »ekstraordinære situationer som flygtningestrømmen fra Ukraine, ændrede pasregler og en folkeafstemning om forsvarsforbeholdet,« som Adam Lebech tidligere har tidligere.

I Slagelse har borgere, ifølge ITWatch, måttet vente i op til to måneder på at få behandlet deres henvendelser om overgangen MitID.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Direkte adspurgt, om det ikke er usandsynligt, at Digitaliseringsstyrelsen havde nået deadline situationen til trods, lyder svaret fra vicedirektøren:

»På selve overgangen følger vi den plan, vi har lavet. 150.000 flytter hver uge. De seneste tal viser, at vi er på 3,4 mio., og det er helt i tråd med planen,« siger Adam Lebech til ITWatch.

Læs også: Ny Microsoft-rapport: Flere end har 200 russiske cyberangreb har ramt Ukraine

Det er pengeinstitutternes interesseorganisation Finans Danmark, der sammen med Digitaliseringsstyrelsen står bag MitID. I alt skal omtrent fem millioner borgere have MitID, hvoraf 3,4 millioner borgere på nuværende tidspunkt altså er skiftet.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
5. maj kl. 07:54

Tak for insiderindblik til Roald Storbank - jeg føler med jer. Tak for jeres indsats.

Baseret på egne erfaringer med via Borgerservice at forsøge at hjælpe en meget gammel borger over på MitID, undrer jeg mig over, at den pågældende Borgerservice (som er vældigt flink) ikke har computere med synshandicapvenlige tastaturer til rådighed til processen, hvilket i vores tilfælde betød, at den afsluttende engangskodevalidering måtte udskydes til hjemmet - hvor vi så for sent opdagede, at det skulle gøres indenfor 48 timer. Så nu er vi tilbage til start, og den stakkels 97-årige skal slæbes igennem hele den for en syns- og hørehæmmet komplicerede, anstrengend og dybt udmattende procedure en gang til - helt forfra, har vi fået at vide.

Så ud over, at man har tilbud om kodeoplæser til handicappede, så har Digitaliseringsstyrelsen tilsyneladende ikke tænkt længere over, hvordan disse så skal få tilsendt sms, når de ikke har mobil, eller ikke kan bruge besked-funktionen i denne, og hvordan de skal kunne bekræfte med den afsluttende kode via NemID, når de ikke kan læse et almindeligt tastatur - og da slet ikke ude i ventearealet i larm og trængsel - og det er der, computerne til de afsluttende trin står i den den pågældende kommune.

Jeg tror på, at de fleste Borgerservicemedarbejdere gør deres bedste for at hjælpe - men det er en nærmest umulig opgave, når selve den procedure, de skal hjælpe med, ikke er "handicaptilpasset".

2
4. maj kl. 20:22

Efter at have brugt de sidste 6 måneder i en Borgerservice og forsøgt at skabe flere tider og effektivisere overgangen fra NemID til MitID for borgere...

Nej... Der er alt for mange der rent teknisk ikke ville kunne selv.

Specielt de sidste mange uger er det blevet pinligt tydeligt at planen ikke kommer til at holde.

Og jeg har også et væsentligt problem med at bankerne får al ros (som de slet ikke har fortjent i stort omfang) for de store banker har ikke været til ret meget hjælp i den her proces og de har faktisk ikke rigtig udført meget andet end at sende de teknisk svage videre til Borgerservice ofte halvt færdige eller med forkerte informationer.

Og NEJ... Vi har i Borgerservice IKKE kunne følge med efterspørgslen ... det er vi fuldt ud klar over desværre, og jeg ved fra de andre Borgerservice jeg har snakket med, at det er normalen snarere end undtagelsen.

1
3. maj kl. 11:48

"På selve overgangen følger vi den plan, vi har lavet"

Så man laver en plan, der medfører at rigtig mange folk skal bruge timer i kø.

Så hvis det skal blive bedre, skal man udskifte dem som laver planerne og deres chefer.

Sæt igang.