Digitaliseringsstyrelsen om NemID-nedbrud: Du kan altid ringe

16. oktober 2013 kl. 15:3317
Nedetid og andre problemer for NemID, som onsdagens Java-bøvl, har generelt været så begrænset, at det ikke har givet problemer med digital selvbetjening, siger Digitaliseringsstyrelsen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Siden tirsdag aften har en ny version af Oracles Java-plugin og den officielle danske login-løsning NemID været uvenner og gjort det umuligt at bruge NemID, med mindre man skifter tilbage til den gamle og usikre Java-version.

Tidligere i 2013 har denial-of-service-angreb ramt NemID-serverne og givet nedetid, ligesom der også i tidens løb har været nedbrud hos Nets DanID selv.

Men hvordan stiller det borgeren, hvis NemID ikke virker, i takt med at NemID skal bruges flere og flere steder til vigtig kommunikation med det offentlige? Det har ikke givet problemer endnu, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

»Der er i dag ingen steder, hvor NemID er eneste indgang til det offentlige. Du kan altid ringe eller sende en e-mail eller bruge analoge kanaler, hvis man ikke kan bruge NemID. Det har hidtil ikke været et problem. Men i takt med, at der er en stigende grad af digitalisering, er vi nødt til at forholde os til, om vi har de rette alternative kanaler,« siger Cecile Christensen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, til Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men hvad hvis man går ud fra, at NemID virker, og vil bruge det kort tid før deadline, for eksempel til at indberette skat, og det så ikke virker? Hvordan står man så juridisk?

»Der er en række alternative kanaler, som vil kunne anvendes i den situation, så du vil altid kunne komme i takt med det offentlige på en anden måde,« siger Cecile Christensen.

Hun mener generelt, at NemID har været en stabil løsning, med høj oppetid - og problemet med Java-opdateringen i dag er heller ikke en forhindring for at bruge NemID, hvis man følger vejledningen om at nedgradere.

»Vi har en meget høj oppetid for NemID, og vi har SLA’er og bodsbestemmelser, hvis der er for meget nedetid. Da der var DDoS-angreb, var det kun nogle timer, der var problemer, altså et begrænset tidsrum. Nu har vi også opgraderet beredskabet, så løsningen kan modstå større angreb,« siger Cecile Christensen.

Det er først, hvis der opstår problemer, som i dagevis forhindrer borgerne i at bruge NemID, at det bliver kritisk.

»Hvis vi får et langvarigt nedbrud, har vi fortsat en række alternative kanaler, som man kan anvende, så borgerne stadig kan bruge vores tjenester,« siger hun.

17 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
17. oktober 2013 kl. 09:41

Citat: "og problemet med Java-opdateringen i dag er heller ikke en forhindring for at bruge NemID, hvis man følger vejledningen om at nedgradere."

Og hvor mange Hr. og Fru. Danmarker kan lige klare en nedgradering en aftenstund hvor de regner med de blot skal logge ind med NemID for at betale en regning, klare et jobtjek, eller andre ting?

12
16. oktober 2013 kl. 23:32

"»Der er en række alternative kanaler, som vil kunne anvendes i den situation, så du vil altid kunne komme i takt med det offentlige på en anden måde,"

Det er jo helt indlysende at det er en direkte løgn.

Tinglysning blev nævnt i en ovenstående kommentar, og der er mange andre. Hvis du skal fikse noget inden en given deadline der tilfældigvis ligger udenfor kontorets åbningstid er du på herrens mark. Der er sikkert også nogen hvor du er på herrens mark selvom det er i almindelig kontortid.

Var det ikke noget for version2 at konfrontere digitaliseringsstyrelsen med denne udtalelse? Det er simpelthen for groft hvis de bare kan slippe afsted med at lyve os lige op i hovedet uden at det har konsekvenser.

16
17. oktober 2013 kl. 10:08

Vi er på sagen :-)

14
17. oktober 2013 kl. 09:20

Det er jo helt indlysende at det er en direkte løgn.

Ja, man kan kalde det løgn, eller bare sige, at det er ikke noget digitaliseringsstyrelsen kan garantere. Jeg sad også og tænkte, at her burde journalisten da spørge: "Og det vil du godt garantere?"

Der bliver stillet et meget, meget konkret spørgsmål: "Men hvad hvis man går ud fra, at NemID virker, og vil bruge det kort tid før deadline, for eksempel til at indberette skat, og det så ikke virker? Hvordan står man så juridisk?

  • og så får damen lov til at slippe afsted med at sige "du vil altid kunne komme i takt med det offentlige på en anden måde".

Nå, men jeg vil ikke skælde ud på journalisten. Version2 er trods alt et af de få medier der stiller spørgsmål, hvis ikke det eneste, overhovedet. Så, godt gået, Version2! Mere kritisk journalistik!

13
17. oktober 2013 kl. 06:20

En anden forretning det også må gå ud over er spille og betting sider. Jeg er overbevist om at de ikke har mulighed for at tilbyde fx poker af andre veje end digitalt på deres hjemmeside, igennem et NemID login.

Og så vidt jeg har forstået, så bliver de i hvert fald ikke kompenseret for tabt indtjening.

9
16. oktober 2013 kl. 21:17

giver Email og telefon nummer i et forum.

Du synes måske det er sjovt, men forumer bliver scannet for E-Mail og de bliver efterfølgende tit spamet. Så jeg synes ikke der er sjovt, bare lidt smådumt. Kan du ikke selv fjerne, eller bede om at fjerne redigere indlægget. Du vil heller ikke byde dig om at din arbejd/privat mail blev spamet, så du skulle have en ny.

Har skreven og bedt dem om at fjerne telefon nummer og mail. "Kan i ikke anonymisere mail og telefon nummer, han har ikke tænkt sig om."

Det er ikke personlig Jens, i kampens hede kan man godt dumme sig, lige som mail sent på aften man heller ikke skulle have sendt :-)

11
16. oktober 2013 kl. 22:11

Egentlig ikke. Først er det en simpel Google-søgning (hendes navn + "digitaliseringsstyrelsen"), så der er rig lejlighed for net-bots for at finde mail-adressen ad andre veje. Derudover er der en tendens i det tvungne digitaliseringscirkus til, at det offentlige lukker for personlig betjening, og kun oplyser kontaktoplysninger (dvs. telefonnummer) til en support med timelange ventetider. Selvfølgelig skal man gøre et forsøg på at løse problemerne af de normale veje. Men når det offentlige lader dig drukne i bureaukrati for bureaukratiets skyld, kommer der et tidspunkt, hvor det er rimeligt at "gå til hovedet", som det hedder på jævnt dansk. Desværre glemmer de fleste instanser at angive kontaktoplysninger på cheferne.

7
16. oktober 2013 kl. 18:50

Ja helt sikkert - og alle offentlige instandser hvor der er ufravigelige deadlines for borgere og virksomheder, har jo til enhver tid rigeligt med mandskab indkaldt til at klare den opståede spidsbelastning på telefonen.. NOT!

Man kan ringe, og sikkert få en dødsyg telefonsvarer der begræder situationen og beder en have tålmodighed ud over alle grænser.. I en førende IT nation, tak for kaffe..

5
16. oktober 2013 kl. 17:00

Når jeg på Mac går ind på siden hos NemID for at hente en ældre version, får jeg Windowsversionen. Men jeg fandt ver. 7 update 40 til Mac i min backup.

1
16. oktober 2013 kl. 15:54

»Der er i dag ingen steder, hvor NemID er eneste indgang til det offentlige. Du kan altid ringe eller sende en e-mail eller bruge analoge kanaler, hvis man ikke kan bruge NemID.

Aha, vil det sige at hvis jeg ikke kan læse breve fra det offentlige i "min" offentlige dokumentboks, så kan jeg bare ringe til en medarbejder hos det offentlige, som derefter sender en papirkopi med det analoge postvæsen, aka PostDanmark?

Lyder godt! Hvis det ikke viser sig at være spin..

18
17. oktober 2013 kl. 12:25

Det er rent spin.

I kommunerne er der allerede flere steder hvor det ikke er muligt at komme ind uden NemID, og hvor den "alternative kanal" består i at man kan komme til borgerservice og få hjælp til at bruge sit NemID. Det seneste jeg selv er løbet på er det i øvrigt stærkt defekte NemPlads (sic!) i Rudersdal Kommune.

17
17. oktober 2013 kl. 11:11

Næ, tag f.eks nemid, der kan man komme igennem mod et gebyr på kr 250.

10
16. oktober 2013 kl. 21:46

Det er som om Digitaliseringsstyrelsen kun tror at NemID bruges til selvbetjeningsløsninger - det bliver jo i høj grad også brugt til andre løsninger som kan være tvunget til at benytte NemID grundet lovgivning og som ikke har nogle alternativer fordi det ikke er tilladt. Der kunne også være private virksomheder som bare ønsker at benytte NemID til login fordi det kan gøre noget ekstra for dem (f.eks. har jeg oplevet det i forbindelse med hotspot løsning på Region Nords sygehuse)...

4
16. oktober 2013 kl. 16:59

Hvis du vil tinglyse noget, så ringer du også bare og læser din underskrift op, så sørger den søde og kloge dame hos Nemid for at den går igennem. Der er nemlig alternative kanaler til tinglysning, bare spørg Nemid - du ved dem med de gode og sikre løsninger...

sjovt nok er det ikke et problem, hvis det står på i kort tid??? jeg tror hun mener at problemet for NEMID ikke er så stort hvis det står på i kort tid. Nemid stages jo først når det har stået på i længere tid. Problemet rammer selvfølgeligt færre, hvis det er hurtigt fixet, men problemet for den enkelte ramte kan da være stort. Tinglysningen er bare et eksempel, hvor f.eks kursændringer kan betyde tab. Der er sikkert mange andre eksempler.

6
16. oktober 2013 kl. 17:01

stages = straffes, Edit virker ikke på mobil :-\

3
16. oktober 2013 kl. 16:49

Jeg ville da forvente at de læste brevet op... Og tog imod diktat af mit svar...

2
16. oktober 2013 kl. 16:17

Og hvis du ikke kan vente på brevet, vil medarbejdern selvfølgelig gerne læse brevet højt for dig, indtil du er sikker på at du har forstået meningen med indholdet.