Digitaliseringsstyrelsen modtog næsten 7000 opkald om identitetstyveri i 2022

11. januar kl. 09:45
Digitaliseringsstyrelsen
Illustration: Digitaliseringsstyrelsen Presse.
Lidt over en tredjedel af opkaldene var relateret til risiko for identitetstyveri, da borgerens oplysninger havde været tilgængelige i forbindelse med svindel.

Cirka 6.900 opkald modtog Digitaliseringsstyrelsens hotline til hjælp ved identitetstyveri fra 1. januar 2022 til 13. november 2022.

Det fremgår af et notat udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen sendt til Udvalget for Digitalisering og It.

Af de cirka 6.900 opkald var 17 procent relateret til misbrug af borgerens identitet. 36 procent var relateret til risiko for identitetstyveri, da borgerens oplysninger havde været tilgængelige i forbindelse med svindel. 

Seks procent var relateret til forsøg på identitetstyveri, eksempelvis gennem phishing, men hvor borgeren undlod at udlevere oplysninger. 17 procent var relateret til efterspørgsel på vejledning i forebyggelse af identitetstyveri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: KMD forbereder sig på nye AI-regler fra EU: Opfatter alle løsninger som højrisiko

Digitaliseringsstyrelsen etablerede den døgnåbne hotline, der har åbent 365 dage om året, 1. juni 2021 til hjælp ved identitetstyveri.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger