Digitaliseringsstyrelsen lancerer kørekort-app

arkivbillede Illustration: Virrage Images
Digitaliseringsstyrelsen har i dag lanceret en ny kørekort-app, som kan downloades i App Store eller i Google Play.

Den danske kørekort-app er landet, og det betyder, at bilister nu kan tage kørekortet med på mobilen, når de skal ud at køre.

Appen er en digital udgave af kørekortet, og det fungerer både som et gyldigt kørekort i Danmark og som ID ligesom de fysiske kørekort.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der i samarbejde med en række andre myndigheder har stået bag projektet, og Visma har været leverandør på projektet.

»Den nye kørekort-app er ikke en afløsning for det trykte kørekort, men er et frivilligt tilbud til dem, der gerne vil bruge en digital løsning,« skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Styrelsen påpeger, at man også skal beholde sit fysiske kørekort, selvom man vælger at downloade appen. Derudover gælder appen kun i Danmark, og derfor skal man fortsat medbringe det fysiske kort, hvis man skal køre bil uden for de danske grænser.

Hvis bilister med appen bliver bedt om at fremvise deres kørekort, vil politiet scanne den indbyggede QR-kode for at bekræfte gyldigheden.

QR-koden er dynamiske, hvilket ifølge Digitaliseringsstyrelsen højner sikkerheden og giver mulighed for, at politiet kan se fotoet i egen app, så borgerne ikke er nødt til at give deres telefoner til betjentene.

Det er borgerens ansvar, at sikre, at der strøm på mobilen, og at skærmen ikke er ødelagt så meget, at politiet ikke kan scanne det digitale kort. Hvis det er tilfældet, koster det en bøde på 1000 kroner, ligesom det normalt gør, hvis man glemmer sit fysiske kørekort. Det skriver DR Nyheder.

Kørekortet er det første ID-bevis i Danmark, der bliver digitalt. I løbet af 2021 vil der også blive lanceret en digital udgave af det gule sundhedskort.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (91)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Maks Gabrielsen

Igen en løsning, der leder efter et problem.

Designet er iøvrigt noget tvivlsomt, da app'en insistererpå, at du sætter kodeord på din telefon. Hvis en app har behov for sikkerhed, kan den styre det selv - uden at tvinge brugeren til at sætte et generelt kodeord. Selv NemId kan finde finde ud af det....

  • 24
  • 6
#6 Christian Nobel

Man græmmes, for hvorfor skal vi da poste 45 millioner skattekroner i noget så misforstået som et digitalt kørekort.

Et kørekort havde sin berettigelse i gamle dage, da politiet på stedet kunne se om en bilist havde ret til at fremføre køretøjet, men det har i det 20'nde århundrede udspillet sin rolle, da politiet altid er online, og dermed også har adgang til at se hvilke rettigheder en given borger har.

Det eneste det drejer sig om er at personen kan identificeres.

Hvis der nu fandtes bare et minimum af begavelse i Digitaliseringsforstyrrelsen, så brugte man i stedet krudtet på en gang for alle at få løst dels uhensigtsmæssighederne i CPR systemet, dels at lave et nationalt ID kort (med billede) til brug for al identifikation.

Men næh nej, det er meget smartere at sætte strøm til et fortidslevn - og guddødemig om man ikke vil udvide farcen til det såkaldte sundhedsbevis, som i bund og grund ikke er andet en fysisk manifestation af CPR nummeret.

45 milloner kroner (plus det løse) har man smidt ud på en gang ih-hvor-er-vi-digitale pjat - men måske der ligger en kynisk betragtning bag om at man nu kan indkassere endnu flere dummebøder fordi appen går i baglås, og hvad har vi?

  • 51
  • 2
#10 Louise Klint

Designet er iøvrigt noget tvivlsomt, da app'en insisterer på, at du sætter kodeord på din telefon. Hvis en app har behov for sikkerhed, kan den styre det selv – uden at tvinge brugeren til at sætte et generelt kodeord. Selv NemId kan finde finde ud af det....

Ja. Ifølge DR kræver brug af appen en kode eller biometrisk identifikation, som fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse. Den virker også kun fra iPhone 7 og opefter. Begge dele godt for techindustrien:

Man skal for eksempel have kode eller biometrisk identifikation som fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse for, at man kan bruge kørekortet. Telefonen skal også have en bestemt NFC-chip, som gør det muligt at overføre data fra passet.

-Man skal op i et vist mobiltelefon-niveau for at kunne benytte sig af det her, forklarer han.

Det digitale kørekort virker fra iPhone 7 og opefter. På android kræves det, at telefonen har indbygget NFC-teknologi, hvilket de fleste nye smartphones har.

https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/nu-kan-du-faa-digitalt-koereko...

  • 7
  • 2
#11 Louise Klint

Så vidt jeg forstår, synkroniserer den nye kørekorts-app med pas-registeret.

Ifølge Politiken henter appen personfotos ind fra passet:

Appen er blandt de første af sin slags i verden, og den vækker glæde hos politiet.

»Det kommer til at gøre vores arbejde nemmere og højne sikkerheden, at billederne på det digitale kørekort maks. vil være 10 år gamle, fordi de bliver hentet fra passet. Det sker med jævne mellemrum, at vi står med borgere, der har taget deres kørekort et halvt århundrede tidligere, og det kan være en nærmest umuligt at identificere en 70-årig ud fra, hvordan de så ud som 18-årige«, siger Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

https://politiken.dk/indland/art8009044/Nu-kan-millioner-af-danskere-hen...

Jeg ved ikke, hvorfor jeg kom til at tænke på gårsdagens artikel om datalæk og fejl efter en softwareopdatering, i Region H.

https://www.version2.dk/artikel/it-fejl-region-h-840-borgeres-proevesvar...

Pludselig kobles og koordineres forkert. Koordinationen kludrer. Der fordeles tilfældigt.

”Bare vent til der kommer en opdatering”, siger den dårlige erfaring, man lider af. Med det utal af fejl og datalæk i det offentlige, vi har set, de seneste år.

  • 9
  • 6
#13 Lars Rander

Det er nemt, når folk lyver, så alle kan forstå det. Der var tvungen udskiftning af kørekort i 1993/94.

Nej, der skiftede man fra pap-kortet til plastic - der var IKKE tvungen udskiftning!

Jeg fik kørekort i '93, og det var pap-udgaven. Min nabo, der fik kortet ½ år senere, fik plastic-udgaven. De gamle pap-kort er skam stadig gyldige, selv dem der blev udstedt i 1970!

  • 15
  • 1
#15 Arne Jørgensen

De gamle pap-kort er skam stadig gyldige, selv dem der blev udstedt i 1970!

I slutningen af firserne blev alle kørekort ombyttet til den såkaldte "EF-model" (de to-fløjede laminerede kort).

Jeg har stadig min EF-model fra 1993. Billedet er lamineret med i kortet og jeg gætter på der derfor ikke er nogen der ligger inde med en "central" kopi af mit kørekort-foto.

Det kan være en af grundene til man henter det fra passet, tænker jeg.

Men jeg studsede da også over at det kræver et/migt pas at have det digitale køreort.

  • 8
  • 0
#23 Phil Parker

App'en kunne godt finde ud af mit engelske pas - og hente billedet (wonders never cease!) - men til sidst sagde den at udenlandske pas kan ikke bruges da de ikke indeholder cprnummer. Jeg må holde mig til den sikkert usikre fysisk kørekort i kreditkort størrelse. Men min kone er meget glad for den nye app - og fik den installeret uden min assistance. Nu har hun altid kørekortet med.

  • 1
  • 1
#24 Marc Hansen

Jo jo, men omvendt kunne Politiet (og lovgivningen) så også tage at komme ind i det 21. århundrede.

Politiet er altid online ja, men kører du afsted i dit køretøj og bliver stoppet, så skal du på forlangende identificere dig selv ved at nævne navn og fødselsdato, ud fra de informationer kan politiet sagtens finde frem til hvem du er, men har du ikke kørekortet med så får du en bøde på 1000 på trods af, at Politiet sagtens ville kunne slå dig op med tidligere nævnte informationer og forespørge på om du nu har kørekort eller ej.

  • 16
  • 0
#26 Louise Klint

Jeg forstår det heller ikke helt.

Overføres billedet 1. gang fra chippen (DR-artiklen beskriver, at man indledningsvist skal skanne chippen i sit pas)?

Og trækkes herefter kontinuerligt fra en database med pasoplysninger?

Chippen i danske [pas] indeholder både krypterede og ikke-krypterede oplysninger om passets ejer. Ifølge Rigspolitiet kræves der ikke krypteringsnøgle for at tilgå de oplysninger, der er visuelt synlige på datasiden, såsom udstedelsesdato, udløbsdato og et billede af pasindehaveren.

07.05.19: https://www.version2.dk/artikel/rigspolitiet-vil-udveksle-fingeraftryk-d...

  • 1
  • 1
#27 Jesper Lund

Det kommer fra passet. Der er ingen danske registre, der har billeder af os. Det billede, du afleverer, når du skal have nyt pas, slettes efter 30 dage.

Billedet kommer fra passet, men hvis billedet alene lagres på telefonen, undrer det mig at politiet ved at scanne en QR-kode på borgerens telefon kan se billedet i deres egen app (ifølge artiklen).

Et billede kan lagres i en QR-kode, men kapaciteten er begrænset til omkring 1000 bytes, hvilket er relativt lidt for et digitalt billede.

  • 5
  • 0
#28 Jesper Lund

Jeg forstår det heller ikke helt.

Overføres billedet 1. gang fra chippen (DR-artiklen beskriver, at man indledningsvist skal skanne chippen i sit pas)?

Billedet og de læsbare oplysninger på passet kan overføres fra passets chip ved at bruge en app som denne.

Nøglen til at udlæse disse oplysninger fra chippen kan udledes af det maskinlæsbare felt (MRZ) nederst på passet.

Adgang til fingeraftryk (der kun er i chippen) kræver en særlig nøgle, som distribueres af Rigspolitiet til særligt udvalgte (indrejsemyndigheder). Indtil for nylig havde Rigspolitiet ikke distribueret nøglerne til andre.

  • 5
  • 0
#29 Jesper Lund

Billedet kommer fra passet, men hvis billedet alene lagres på telefonen, undrer det mig at politiet ved at scanne en QR-kode på borgerens telefon kan se billedet i deres egen app (ifølge artiklen).

Et billede kan lagres i en QR-kode, men kapaciteten er begrænset til omkring 1000 bytes, hvilket er relativt lidt for et digitalt billede.

Digitaliseringsstyrelsen skriver at billedet kun lagres på telefonen, og i anden sammenhæng at

Personer med fotosensitiv overfølsomhed bør ikke kigge direkte på strømmen af QR-koder i "Kontrol"-funktionen.

Det betyder formentlig (?) at billedet overføres med en sekvens af QR-koder som på politiets app sammensættes til et billede af passende kvalitet der muliggør kontrol af om personen matcher billedet.

Hvor hurtigt kan en QR-kode scannes med en mobiltelefon? Mit indtryk (fokus, sync, etc) er at det tager mere end et sekund.

  • 5
  • 0
#34 Louise Klint

Tak for venlig info.

Men hvordan fornyer/opdaterer appen fotoet?

Opbevaring af dine personoplysninger

Digitaliseringsstyrelsen opbevarer dine personoplysninger således: • Dit pasfoto opbevares ikke af Digitaliseringsstyrelsen, men kun på din egen mobiltelefon. Hvis du afmelder eller sletter Kørekort-appen fra din mobiltelefon, sletter du også pasfotoet fra din mobiltelefon.

• Dine kørekortoplysninger overføres til din mobiltelefon, når du opretter din kørekort-app. Hvis du afmelder eller sletter Kørekort-appen fra din mobiltelefon, slettes kørekortoplysningerne også fra din mobiltelefon.

https://digst.dk/it-loesninger/koerekort-app/vilkaar-og-persondata/

Det omtales i Politiken-artiklen, at:

»Det kommer til at gøre vores arbejde nemmere og højne sikkerheden, at billederne på det digitale kørekort maks. vil være 10 år gamle, fordi de bliver hentet fra passet [...] siger Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

https://politiken.dk/indland/art8009044/Nu-kan-millioner-af-danskere-hen...

Så hvordan fornyer/opdaterer appen fotoet (når man får nyt pas)?

Trækker den (automatisk) en opdatering fra et pas-register/database eller?

  • 1
  • 0
#35 Jesper Lund

Så hvordan fornyer/opdaterer appen fotoet (når man får nyt pas)?

Trækker den (automatisk) en opdatering fra et pas-register/database eller?

På det tidspunkt hvor du erhverver et digitalt kørekort, vil billedet være under 10 år gammelt fordi det kommer fra et gyldigt pas.

Hvis billedet skal blive ved med at være under 10 år gammelt, skal der være en udløbsdato i app'en som svarer til passets udløbsdato, så du skal overføre billedet igen fra det nye pas (same procedure as last year, Miss Sophie). Jeg ved ikke om der er et sådant krav (sikkerhedspolitiken for min egen telefon udelukker apps fra staten).

  • 6
  • 0
#37 Peter Kyllesbeck

Trækker den (automatisk) en opdatering fra et pas-register/database eller?

Nej. Det var kun ved oprettelse ( og efterfølgende ændringer af kørekort) Kørekort gælder nu kun i 15 år.

Kørekort, som udstedes efter 19. januar 2013, får som udgangspunkt følgende gyldighedsperiode: 15 år

Alle kørekort skal dog senest 18. januar 2033 være ombyttet til den nye EU-kørekortmodel, som til forveksling ligner et kreditkort.

Hvis du får et nyt kørekort eller fornyer dit kørekort, skal du huske at oprette dig i appen igen. Det vil ikke automatisk blive opdateret til det nyeste.

(kilde https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Koereko... )

  • 3
  • 0
#40 Peter Stricker

Der er ingen danske registre, der har billeder af os.

Jeg har for nylig været en tur i Danske Bank, hvor jeg ikke er kunde. På grund af hvidvaskloven skulle banken have identifikation af mig på grund af en bestyrelsespost. Kasseassistenten tog en fotokopi af mit kørekort, som herefter er gemt under mit cpr nummer. Kørekortet har et billede der engang lignede mig.

Skal jeg bede Danske Bank om at slette mit kørekort?

  • 0
  • 0
#42 Jesper Lund

Adgang til fingeraftryk (der kun er i chippen) kræver en særlig nøgle, som distribueres af Rigspolitiet til særligt udvalgte (indrejsemyndigheder). Indtil for nylig havde Rigspolitiet ikke distribueret nøglerne til andre

Rettelse: Rigspolitiet har stadig ikke udvekslet certifikater (nøgler) til læse fingeraftryk på chippen med andre lande, se dette REU svar om forkerte (ombyttede) fingeraftryk i 200000 pas.

  • 5
  • 0
#46 Søren Weber

Jeg ser ikke nævnt nogle steder, om app'en er open source, så det gætter jeg på ikke er tilfældet.

  1. Hvorfor den ikke er det, når den er udviklet for skatteborgernes penge?
  2. Hvem har ophavsretten på app'en?

Det kunne være interessante spørgsmål at stille Digitaliseringsstyrelsen, synes jeg.

  • 11
  • 0
#51 Sune Marcher

45 millioner + garanteret mindst et éncifret millionbeløb om året til drift og videreudvikling, for at løse den ENORMT samfundskritiske opgave... at folk er for distræte/dovne/whatever til at have mere end én ting på sig?

Suk.

Og vi kommer til at hælde tilsvarende beløb i kloakken for at få sygesikringskortet digitaliseret næste år.

Vi er fandme ikke "verdensmestre i digitalisering" når fantasien ikke rækker længere end at sætte strøm til analoge løsninger.

I stedet for det her spild af penge, burde vi have samlet alle de Danske kort i ét (fysisk!) nationalt id-kort, og lave noget digital innovering dér hvor det giver mening, ikke spilde det på en lille bitte convenience.

  • 18
  • 0
#53 Christian Nobel

Og vi kommer til at hælde tilsvarende beløb i kloakken for at få sygesikringskortet digitaliseret næste år.

Og det er endnu mere absurd, for det eneste der reelt står af betydning på det såkaldte sundhedskort er det åh-så-hemmelige CPR nummer.

Og lur mig, der kommer sikkert ikke billede på, så folk uden kørekort stadig er nødt til at slæbe rundt med deres pas.

Det er til at blive dårlig af hvor mange penge der spildes på at lave de forkerte løsninger på et ikke problem, i stedet for man greb fat i nældens rod og fik lavet et sikkert, ikke informationsbærende, personnummer, samt lavet et nationalt ID kort, som også kunne accepteres i andre Schengen lande (hvilket mange andre EU lande, som ikke er nær åh-så-digitale som vi er, rent faktisk har!).

Og så er der farcen med det blå kort, som er yderligere idioti sat i system (her bliver man virkelig dårlig), for i bund og grund er det ikke forskelligt fra det gule kort, så man kun jo ligeså godt helt afskaffe det gule kort - for backendsystemet ved udemærket godt hvilken behandling et givent personnummer er berettiget til!

Suk, suk, suk.

  • 15
  • 3
#55 Sune Marcher

Det er til at blive dårlig af hvor mange penge der spildes på at lave de forkerte løsninger på et ikke problem

Amen.

Da jeg var konsulent hos Miracle, var en af de ting vi satte en ære i, at udfordre kunderne – i forsøget på at nå frem til de gode løsninger.

Der lader desværre til at være alt for mange bikse, hvor man er tilfredse med blindt at implementere en kravspec for at modtage betaling.

  • 13
  • 0
#56 Deleted User

Alle kørekort skal dog senest 18. januar 2033 være ombyttet til den nye EU-kørekortmodel, som til forveksling ligner et kreditkort.

Rart at vide.

Så bliver det der jeg skifter mit gamle foldbare papkørekort ud med et nyt i plastic.

Jeg får ikke rigtigt noget for de 280 kr. staten forlanger for at få et nyt kørekort udstedt, så kan godt nøjes med det gammeldags.

Dog kan man da håbe at det er kommet en anden løsning inden da.

  • 2
  • 0
#57 Johan S. Larsen

Synes det er sjovt at iagttage hvordan V2-brugere tit er nogle af de mest kritiske overfor digitalisering, når det er et site der primært henvender sig til it-professionelle :-)

Bortset fra det, så er jeg enig i, at det er et en løsning uden et rigtigt problem - og decideret 'fake news' når de skriver at man aldrig glemmer kørekortet med appen. Det er da ikke særlig svært. De 45 mio kunne nok have været brugt på noget bedre.

  • 2
  • 0
#58 Niklas Hansen

Er der ikke ét (stort) væsentligt problem, ved denne løsning? Hvis du bliver stoppet af politiet, og skal fremvise kørekort, hiver du telefonen til dig, åbner app'en og viser betjenten det. Her kan betjenten så give dig en bøde, for håndholdt telefon. Hvis bilen stadig er tændt, kan det tolkes til, at du stadig er en del af trafikbilledet, og derfor er det, at betjente en håndholdt telefon. Hvordan hænger dette sammen?

  • 1
  • 8
#60 Malthe Høj-Sunesen

Og der stilles krav til en nyere telefon med NFC der spiller sammen med passet, "validering" med det såkaldte NemID, fingeraftrykslæser eller ansigtgenkendelse

Arh. Jeg stoler meget lidt på fingeraftrykslæsere på telefoner og ansigtsgenkendelse, så jeg lever livet med et mønster som jeg har forsøgt at gøre svært at gætte. Kørekort-appen kræver ikke ekstra sikkerhed udover hvad telefonen selv tilbyder, så mine finger og mit ansigt er stadig ukendte for det biometriske sikkerhedsmodul i min telefon.

I øvrigt vil jeg bifalde at appen benytter sig af telefonens indbyggede sikkerhed. Her lader Visma Google (og Apple, men jeg kan ikke udtale mig om noget, jeg ikke bruger) om at bekræfte telefonens ejer i stedet for at de bygger deres egen hjemmebryggede sikkerhed. Pinkode til MobilePay, NemId, netbank osv. er ofte kun 4 cifre lang, og hvor mange har forskellige pinkoder til alle apps? Hvis brugerne (læserne herinde frataget) alligevel ikke ændrer deres pinkode eller sikkerhed mellem apps, kan udviklerne ligesågodt benytte det eksisterende sikkerhedsmodul til at autentificere brugerne ud fra.

  • 0
  • 0
#61 Peter Kyllesbeck

Hvordan hænger dette sammen?

Hvis politiet vinker dig ind til siden og du holder stille, er der ingen fare.

Fra Færdselsloven LBK nr 1324 af 21/11/2018 (Gældende)

Brug af mobiltelefon og andet teleudstyr

§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner.

Stk. 2. Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under kørsel.

  • 3
  • 0
#63 Christian Nobel
  • 2
  • 0
#64 Nicolaj Rosing

Er det bare mig, der ser en myriade af angrebsvektorer piple frem her ?

Næh egentlig ikke. Antallet af angrebsvektorer stiger naturligvis hver gang man indfører ny teknologi i praksis. I sig selv udgør det ikke et problem, sålænge der ikke er kendte sårbarheder i systemet der udnyttes. Den eneste sikre er at lade være med at benytte den nye teknologi - held og lykke med det :-)

  • 2
  • 0
#65 Deleted User

Det er så en fortolkningssag:

https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4078145.ece

Præcist

Det lader til at du ikke må være "en del af trafikbilledet" også selvom du holder stille. (Her er det den enkelte betjents fortolkning som dikterer)

Når det så er sagt så syntes jeg egentligt heller ikke det er SÅ urimeligt.

Har flere gange oplevet at en forankørende pludseligt og uden nogen synlig grund har bremset og trukket ind til siden, eller rabatten/cykelstien på landevejen hvorefter de har svaret telefonen. (Nogen gange kan man ikke lige komme forbi med det samme pga, modkørende trafik, så kan man se at de fumler efter telefonen)

At der stadig i 2020 er folk der kører bil uden, enten indbygget bluetooth eller har eftermonteret bluetooth eller har et håndfri headset kan undre mig helt vildt.

  • 2
  • 0
#66 Gert Madsen

At der stadig i 2020 er folk der kører bil uden, enten indbygget bluetooth eller har eftermonteret bluetooth eller har et håndfri headset kan undre mig helt vildt.

Hvorfor det?

Man er enormt ukoncentreret, når man taler i mobiltelefon - også håndfri. Jeg har adskillige gange måttet erkende at jeg ikke vidste hvor langt jeg egentlig var kommet, efter en telefonsamtale. Der er garanteret meget andet jeg har overset af skiltning og andet.

Så jeg er holdt op med at telefonere, når jeg kører. Så hellere holde ind til siden, eller finde en egentlig holdeplads, hvis man tror at det ikke kan vente.

  • 9
  • 1
#67 Deleted User

Hvorfor det?

Man er enormt ukoncentreret, når man taler i mobiltelefon - også håndfri. Jeg har adskillige gange måttet erkende at jeg ikke vidste hvor langt jeg egentlig var kommet, efter en telefonsamtale. Der er garanteret meget andet jeg har overset af skiltning og andet.

Så jeg er holdt op med at telefonere, når jeg kører. Så hellere holde ind til siden, eller finde en egentlig holdeplads, hvis man tror at det ikke kan vente.

At du ikke kan multitaske skal vel ikke gå ud over alle.

Jeg oplever ikke at konen ringer for lige at høre om jeg er på vej hjem og kører forbi og tager ungerne med, eller hun skal gøre det, som noget der tager fra min opmærksomed i de 20 sekunder det tager, så der er jeg altså bare så uansvarlig at jeg tager telefonen.

Hvis man ikke har kapacitet til at gøre en specifik samtale uden at det går ud over koncentrationen så må man holde ind, men nu var mit indlæg mest en undring i forhold til dem som tager samtalen OG ikke har bluetooth og derfor sidder med mobilen i hånden.

Det bliver næppe nogensinde ulovligt at snakke i mobil via håndfri da det er totalt umuligt at bevise i retten, at jeg sad og snakkede i mobil.

Mit forsvar vil til enhver tid være at jeg skam ikke snakkede i mobil, jeg sad bare og sang med på en sang og det var derfor mine læber bevægede sig.

  • 1
  • 3
#68 Gert Madsen

At du ikke kan multitaske skal vel ikke gå ud over alle.

Man skal ikke færdes meget i trafikken, for at opdage at det er jeg bestemt ikke ene om. Jeg har bare erkendt det.

men nu var mit indlæg mest en undring i forhold til dem som tager samtalen OG ikke har bluetooth og derfor sidder med mobilen i hånden.

Det læste jeg så ikke af dit indlæg. Men enig: at ville tale i telefon under kørslen, og ikke ofre kr. 100,- på et headset eller andet, det er uforståeligt.

  • 7
  • 0
#69 Henrik Eriksen

At der stadig i 2020 er folk der kører bil uden, enten indbygget bluetooth eller har eftermonteret bluetooth eller har et håndfri headset kan undre mig helt vildt.

Hvorfor? Det er ikke mere sikkert at køre bil og tale i 'håndfri' telefon som en håndholdt: https://politiken.dk/forbrugogliv/biler/art5462452/H%C3%A5ndfri-mobilsna...

Jeg ved slet ikke hvorfor man overhovedet fik den idé at det var 'håndholdt'-delen af telefonsamtalen som var det farlige.

Det bliver næppe nogensinde ulovligt at snakke i mobil via håndfri da det er totalt umuligt at bevise i retten, at jeg sad og snakkede i mobil.

Mit forsvar vil til enhver tid være at jeg skam ikke snakkede i mobil, jeg sad bare og sang med på en sang og det var derfor mine læber bevægede sig.

Ja, held og lykke med det! Hvis du tror at politiet behøver bevise noget som helst som der er tilstrækkelig med folkelig modstand imod, så kan du godt tro om.

Et kørekort havde sin berettigelse i gamle dage, da politiet på stedet kunne se om en bilist havde ret til at fremføre køretøjet, men det har i det 20'nde århundrede udspillet sin rolle, da politiet altid er online, og dermed også har adgang til at se hvilke rettigheder en given borger har.

Jeg har heller aldrig forstået hvorfor det skal udløse en bøde at have glemt kørekortet. Politiet kan slå min person op, se mit billede på nettet og konstatere om jeg har kørekort eller ej. Hvorfor skal jeg så have det med??

Okay, bare foder til bødekassen vel. Hvorfor afskaffe en indtægtskilde, selv om den straffer noget som ikke er en forbrydelse?

  • 3
  • 1
#73 Deleted User

Jeg ved slet ikke hvorfor man overhovedet fik den idé at det var 'håndholdt'-delen af telefonsamtalen som var det farlige.

Fordi det at du kun har een hånd fri, til atholde i ratte, skifte gear, tænde blinklys osv er hamrende farlig og det var derfor man forbød det.

Ja, held og lykke med det! Hvis du tror at politiet behøver bevise noget som helst som der er tilstrækkelig med folkelig modstand imod, så kan du godt tro om.

Du tror ikke at det vil give folkelig modstand hvis politiet begynder at skrive bøder for at tale i mobiltelefon, selvom folk reelt set ikke talte i mobil men derimod førte en samtale med en passager, eller sad og sang med på en sang.

Når vi er igang så kan vi jo passende forbyde at folk lytter til "tale radio"

Sidder du og lytter til P1 hvor nogen har gang i en debat om noget, så vil du uvægreligt bruge noget af din opmærksomhed på at følge med i debatten og du bliver måske endda lidt ophidset hvis den ene debattør siger noget du syntes er helt i skoven.

Det samme med rygning. Ret beset burde det forbydes da det tager fokus når du skal rode efter smøgerne, rode efter lighteren, tænde smøgen, holde øje med at du rammer askebægret når du asker og så videre.

  • 1
  • 1
#74 Deleted User

Det er det så ikke. ;-)

Med mindre politiet kan få adgang til mine teleoplysninger på en måde som de kan bruge i retten, hvilket de næppe gør for en simpel trafikforseelse så bliver det svært.

Skulle de det, så må de håbe at jeg ikke har en passager, for så vil mit forsvar være at det ikke var mig, men min passager som førte samtalen.

Hvis de siger de så mine læber bevæge sig, så var det fordi jeg bad passageren om at blive færdig med samtalen.

  • 0
  • 1
#75 Christian Nobel

På det tidspunkt er du ikke "en del af trafikbilledet".

Æhhh.

Jeg blev engang stoppet af et æg midt på landevejen, jeg trak ud til siden, og hun stilledes sig ved siden af bilen og påstod jeg ikke havde sikkerhedssele på (hvilket jeg havde, men jeg tog den af da jeg stoppede, da jeg forventede at skulle fiske kørekortet frem).

Jeg fortalte hende det, men pludselig blev hun nervøs (før jeg kunne nå at spørge om hendes navn!) fordi det gik op for hende at hun faktisk stod ude på landevejen, og at det godt kunne være lidt farligt, så hun luskede af igen.

I den situation ville jeg stadig kunne anses for at være "en del af trafikbilledet".

Det kommer helt an på hvor nævenyttig den pågældende betjent er, så du har intet belæg for at udtale dig så kategorisk.

  • 3
  • 0
#76 Christian Nobel

Jeg har heller aldrig forstået hvorfor det skal udløse en bøde at have glemt kørekortet. Politiet kan slå min person op, se mit billede på nettet og konstatere om jeg har kørekort eller ej. Hvorfor skal jeg så have det med??

Det må kun være fordi at man taler om en dummebøde, for det ændrer ikke på retten til at føre motorkøretøj.

Og sjovt nok kan de så godt finde ud af hvem personen er når de skal sende bøden - det kan man jo så filosofere lidt over.

Men alle disse genvordigheder ville vi komme til livs hvis vi havde et ordentligt nationalt ID kort - men det er selvfølgelig ikke nær så sexet som at lave "apps".

  • 3
  • 1
#77 Yoel Caspersen Blogger

Med mindre politiet kan få adgang til mine teleoplysninger på en måde som de kan bruge i retten, hvilket de næppe gør for en simpel trafikforseelse så bliver det svært.

Det er ikke sådan, det fungerer.

Dommeren kigger irriteret på dig, der har valgt at udfordre bøden og spilde dommerens tid med den slags trivialiteter, og over på politibetjenten, der er indkaldt som vidne, og i øvrigt er helt sikker på, du talte i mobiltelefon.

Og så bliver du dømt, for politibetjenten er både et professionelt og troværdigt vidne, der udtaler sig neutralt under strafansvar, mens du blot forsøger at undgå en bøde og i øvrigt må lyve som det passer dig, fordi du er tiltalt i sagen.

Som Neil deGrasse Tyson engang udtalte, "In the court of science, eye-witness testimony is the lowest form of evidence". Desværre er det lige stik modsat i retsvæsenet, hvilket faktisk er ret uhyggeligt, når man tænker over det.

  • 5
  • 0
#80 Gert Madsen

Men alle disse genvordigheder ville vi komme til livs hvis vi havde et ordentligt nationalt ID kort

Man skal passe på hvad man ønsker sig. Mange lande, som har et sådant kort, har krav om at man altid har ID-kort på sig i det offentlige rum. De har så ofte et politi med en realistisk tilgang til håndhævelsen, så man godt kan gå i badebukser ned til vandet. Men forestil dig dette krav, med en dansk bonusfikseret politiledelse.

  • 0
  • 0
#81 Christian Nobel

Men forestil dig dette krav, med en dansk bonusfikseret politiledelse.

Ja man kan godt grue for det - især med politikere som gerne kommer med presseudmeldinger som ikke er befalinger, men som politiet straks omformulerer til action-cards.

Men hvis det så endelig skal være, hellere det en mobiltelefonitvang - ID kortet overlever trods alt bedre en tur i saltvand.

  • 0
  • 0
#83 Peter Kyllesbeck

I den situation ville jeg stadig kunne anses for at være "en del af trafikbilledet".

Mon ikke det var hende, der var en del af trafikbilledet? ;-)

Det kommer helt an på hvor nævenyttig den pågældende betjent er, så du har intet belæg for at udtale dig så kategorisk.

Det gør jeg heller, hvorimod du forfølger et tyndt argument.

§ 55 a siger "under kørsel".

Hvis først fremdrager din telefon på begæring af politiet om at vise kørekort, er der vist ingen, der vil anklage dig for "betjening af håndholdt mobil under kørslen". :-)

Hvad angår brug af sikkerhedssele, står der i § 80:

§ 80. Hvis en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3 og § 80 a. Der kan i kombination med sikkerhedssele anvendes selepude.

Stk. 2. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende forhold.

  • 1
  • 2
#85 Henrik Eriksen

Fordi det at du kun har een hånd fri, til atholde i ratte, skifte gear, tænde blinklys osv er hamrende farlig og det var derfor man forbød det.

Aha! Så hvis man kun har én arm fordi den anden er blevet skåret af i en motorsav-ulykke, så er man 'hamrende farlig' når man kører bil? Så må en-armede mennesker måske ikke køre bil?

Du tror ikke at det vil give folkelig modstand hvis politiet begynder at skrive bøder for at tale i mobiltelefon, selvom folk reelt set ikke talte i mobil men derimod førte en samtale med en passager, eller sad og sang med på en sang.

'Folkelig modstand' fungerer kun når en tilstrækkelig stor mængde af 'folk' til at råbe op. Og omkring bilkørsel, så er mentaliteten hos folk at de fleste andre kører idiotisk! Men den præmis er det ret svært at få andre op af sofaen hvis man får en bøde eller klip i kortet på uretfærdigt grundlag.

Og aviserne har historier om folk som kan bevise at deres mobiltelefon slet ikke var med på turen, men fordi politiet 'så de havde hånden oppe ved øret, så der var nok en mobiltelefon' så får de en bøde alligevel. Og folk som bliver arresteret for spirituskørsel, selv om de slet ikke havde nogen intention om at køre. De skulle bare hente noget i bilen.

Jeg har endnu ikke set nogen demonstrationer på Rådhuspladsen af dén grund...!

  • 1
  • 3
#87 none of your business

Den store ulempe som jeg ser med det digitale kørekort er hvis der sker en ulykke, og der kun er en låst mobiltelefon på personen. Der kan være svært for paramedikere at finde de pårørende, iser hvis ulykken ikke sker med egen bil.

  • 0
  • 0
#90 Kim Bygum

Med mindre politiet kan få adgang til mine teleoplysninger på en måde som de kan bruge i retten, hvilket de næppe gør for en simpel trafikforseelse så bliver det svært.

De behøver ikke et bevis. Udsagnet om at de har set dig gøre det vejer (efter min mening for) tungt. Det hjælper ikke du under stoppet tilbyder dem at checke din telefon ("du kan jo have en anden telefon").

  • 1
  • 0
#91 Klavs Klavsen

Sundhed.dk - kan jo også logges på fra min computer (hvor jeg frit må køre Linux)- hvorfor skal sundhedsapp'en (og kørekortsapp'en) - så blokeres så grundigt, så man ikke må køre f.ex. sin egen Android (AOSP baseret LineageOS f.ex.) - på en telefon der ellers ikke modtager opdateringer mere?

Hvis de skulle gøre noget fornuftigt, kunne de jo checke for versioner af pakker og kernel på device'et og informere brugen om problemerne ved en ikke-opdateret computer (de bør de jo så også gøre på pc/laptop).

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere