Digitaliseringsstyrelsen: Kommunerne var advaret om MitID-stormløb
De danske kommuner var advaret om det stormløb på borgerservice-kontorer over hele landet, der blev udløst af overgangen fra NemID til MitID.
Det sagde Digitaliseringsstyrelsens vicedirektør, Adam Lebech, fra scenen på årets Offdig-konference i Odense.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsen har skiftet fra NemID til MitID udløst lige knap en million fysiske henvendelser til kommunernes borgerservice-medarbejdere, og Adam Lebech fortæller, at man har forberedt kommunerne på den situation.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Store dele af problemerne kunne være fjernet ved at man testede løsningen på målgruppen (som jo er temmelig bred og derfor stiller krav om ikke kun "repræsentative" respondenter, men også "outliers", der tilsyneladende viste sig at være 1 mio. af ). Nogle af de såkaldte vejledninger var mere vildledende end vejledende, da man som ukyndig bruger her manglede beskrivelse af nogle af trinnene for at komme i mål. Min egen oplevelse var, at jeg skulle vente seks uger på at få vejledning ved Borgerservice. Det undrer mig at kommunerne øger bemandingen, og ikke udarbejder en løbende analyse over de problemer, borgerne kommer med og så undervejs forbedrer videoer og andet online vejledningsmateriale. "Vi havde for travlt til det, da vi jo skulle ekspedere borgerne...". Dertil kommer så at leverandøren ikke sørger for det, men kaster 100 kommuner ud i at løse det hver for sig.
Kunsten offentligt at vaske sine hænder er godt nok en uddøende kunstart. I hvert fald er det ikke særligt vellykket at skyde skylden på kommunerne. Næste gang der er isslag, og man ikke har gruset, skal hospitalerne så skældes ud, fordi de var advarede?
Nej, nu må Digi-forstyrrelsen altså styre sig! Hvis man vidste, at det ville gå så galt, hvorfor i alverden har man så ikke udskudt igangsættelsen, til man faktisk havde styr på tingene?
Hvilke erhvervsinteresser har man skullet tækkes?
Knap en million henvendelser, og det har man fået 11 millioner til - det lyder ikke af meget med 11 kroner pr. ekstra henvendelse
Hvor mange millioner har Digi-forstyrrelsen fået til at lave en ordentlig løsning?
Hvor mange millioner har Digi-forstyrrelsen fået til at lave en ordentlig løsning?
Ordentlig løsning! løsningen er ikke en gang en kvalificeret løsning jeg EU direktiv. dvs. MitID (og NemID) kan ikke anvendes på tværs af landegrænsen, som det var tiltænkt. Dog skal de andre lande lige opdage dette først.
Ordentlig løsning! løsningen er ikke en gang en kvalificeret løsning jeg EU direktiv. dvs. MitID (og NemID) kan ikke anvendes på tværs af landegrænsen, som det var tiltænkt. Dog skal de andre lande lige opdage dette først.
Enig om at NemID ikke kan anvendes på tværs af landegrænser, men hvorfor mener du ikke at MitID ikke kan? Mener du med "kvalificeret løsning", at der ikke er knyttet et certifikat til, som brugeren faktisk har råderet over - det er helt fjernet i MitID - men er det et krav?