Digitaliseringsstyrelsen: Danmark er verdens førende på digitalisering

Der kommer folk fra nær og fjern for at se, hvordan Danmark bliver digitaliseret, på grund af vores globale førerposition, skriver direktøren for Digitaliseringsstyrelsen.

Mens danskerne selv debatterer flittigt, om Digital Post er en god idé, eller om digitaliseringen går for stærkt, har direktøren for Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen, taget et andet og større perspektiv i sin seneste klumme.

Han peger nemlig på, hvordan Danmarks arbejde med Digital Post, NemID og obligatorisk brug af digitale kanaler er i en global førerposition, mange andre gerne vil lære af. I løbet af 2013 var der således 14 forskellige udenlandske delegationer på besøg i Digitaliseringsstyrelsen for at høre om, hvad vi gør i Danmark.

I en ny rapport fra OECD fremgår det, at 83 procent af danskerne mellem 16 og 74 år har været i kontakt med det offentlige via internettet, mens det i de øvrige OECD-lande i gennemsnit kun er halvdelen af den voksne befolkning.

»Det bekræfter den oplevelse, som jeg har, når jeg rejser og fortæller om den danske førerposition,« skriver Lars Frelle-Petersen i november-udgaven af hans månedlige klumme.

Det er både lande omkring os og asiatiske lande som Japan og Sydkorea, der søger inspiration til at effektivisere den offentlige service til borgerne, lyder meldingen. Mange af de økonomisk velstillede lande kæmper nemlig med samme problem: En voksende gruppe af ældre og færre hænder og skatteydere på arbejdsmarkedet.

Det er i øvrigt ikke bare Digitaliseringsstyrelsen, der kan fortælle omverden om danske erfaringer med digitalisering. Alle er således velkomne til at sende inputs til OECD, som er ved at fastlægge ti grundlæggende principper for god digitalisering.

Send en e-mail til int@digst.dk med ‘OECD-principper’ i emnelinjen og lad din stemme blive hørt.

Læs også: Nu kan du præge digitaliseringen af verden

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Niels Didriksen

Ja det er flot, Lars Frelser. Det er min opfattelse, at de lande der kommer for at kigge på DenDanskeDigitalisering er mere interesseret i, hvorledes det kan lade sig gøre for et relativt velfungerende demokrati, at vriste myndighed og identitetskontrol ud af hænderne på borgerne og lægge dem i skødet på den tunge ende af finans-sektoren.

Hvorvidt det forestående salg af, hvad der burde have været en åben, robust, national dansk infrastruktur til en amerikansk hedgefond er noget de besøgende lande ser som noget negativt eller positivt, er nok forskelligt alt efter hvilken nation det drejer sig om.

  • 18
  • 0
#4 Finn Christensen

Efterhånden er det næsten hver eneste dag, at styrelsen X, chefforvalter Y eller hvem som helst af utallige væsener maser sig gennem det journalistiske filter, og synger enten en klagesang eller også spilder vores tid med at rose eget arbejde.

Alle ved at private firmaer og laveste af alt utroværdigt - politikerne - har denne kedelige uvane, men at vores offentlige sektor alle til hobe efterhånden også er havnet i den samme grøft, det vil kun høste dalende troværdighed i takt med den selvpromoverende aktivitet.

Kære Digitaliseringsstyrelsen m.fl. pas dog det arbejde i bliver betalt for, da der pt. er rigeligt at tage sig til, og spar os for jeres inserat, som det blev kaldt i gamle dage... http://da.wikipedia.org/wiki/Inserat

At Lars Frellesen-Petersen tror på 'den hellige gral'... at et samfund befolket af digitale fæstebønder er et fremskridt, det taler vel for sig selv.

  • 5
  • 0
#5 John Foley

En spritny rapport har dokumenteret, at Lars Frelle-Petersen omgår sandheden lemfældigt. Kendsgerningen er, at ministerier, myndigheder, styrelser, og mange andre instanser, som Bjarne Corydon, Lars Frelle-Petersen og Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for, ikke overholder fastlagte regler, om at de skal læse borgernes email og digitael post. Myndighederne har haft mere end tre år til at klargøre til at kunne svare borgerne digitalt, men mere end halvdelen, har ikke gjort det endnu. Så stik piben ind Lars Frelle-Petersen, og pas dit job i stedet for usmageligt at rose dig selv og din styrelse. Lånte fjer!

  • 8
  • 0
#6 Bryan Lindenskjold

Er målet at blive digitaliseret uden at tage hensyn til brugervenlighed? Hver gang man taler med en alm bruger, så benytter de sjældent deres e-boks... hvorfor? De glemmer dem imellem de andre 3-6 mails systemer de benytter. At man ikke tænker en adviseringsproces ind i designet fatter jeg ikke, men igen, brugervenlighed i offentlige systemer ER en by i Rusland!

  • 4
  • 0
#8 Anonym

Om man er den bedste.. Jeg kan fx prale af, at jeg er verdensmester i hjemmelavet flødebollestakning udført med en nr. 2 blyant på mit køkkenbord. Og da ingen andre har gjort det samme, er det uden sammenligning..

Så bare, at man sætter barren lavt nok, så skal man nok blive den bedste.

Digitaliseringen af Danmark er en succes : Alle borgerne er på vej over mod NemID. Ligesom skatteindbetaling er en stor succes - de fleste betaler den. Og vejrtrækning er en 100% succes blandt levende borgere - alle gør det ( forslag til ny afgift : CO2 afgift på udåndingsluften - garanteret en stor succes! ).

Det er lidt for let at udråbe sig selv som den bedste, når man selv er med til at sætte kriterierne og ikke lader brugerne afgøre det.

  • 10
  • 0
#9 Lars Skovlund

Det er lidt for let at udråbe sig selv som den bedste, når man selv er med til at sætte kriterierne og ikke lader brugerne afgøre det.

Præcis. Den samme form for newspeak så jeg i Finansministeriets pressemeddelelse forleden. "Nu tager danskerne det næste digitale skridt". Det burde naturligvis hedde "nu får danskerne det næste digitale los bagi."

  • 10
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere