Digitaliseringsforening: Tror pokker at kommuner mangler øje for potentiale i data

Illustration: Bigstock
Det er ude i de kommunale centre, afdelinger og institutioner, at værdiskabelsen med it og digitalserings skal foregå og gevinsterne skal høstes, fastslår sekretariatschef i Den Storkøbenhavnske Digitaliseringsforening.

De fleste kommuner er stadig kun på vej ud af startblokken, når det handler om at få it- og digitaliseringsprojekter solidt forankret i den kommunale forretning og om at sikre, at forretningen høster gevinster og implementerer i bund.

Det skriver sekretariatschef i Den Storkøbenhavnske Digitaliseringsforening, Michael Jensen, i et blogdinlæg på det kommunale digitaliseringsfællesskab OS2s hjemmeside.

Problemet med at få mere gevinstralisering samt projekteffektivitet og -kvalitet skyldes de decentrale kommunale enheders manglende evne og vilje til at se potentialerne i digitalisering, mener han:

»Nok så mange kompetente STEM’er til at bistå og deltage i projekterne kan ikke lave om på, at det er ude i centre, afdelinger og institutioner, at værdiskabelsen skal foregå og gevinsterne skal høstes,« skriver Michael Jensen.

Men hvorfor kniber det så med forståelsen for gevinstpotentialerne, som rent faktisk findes.

Det giver Michael Jensen et svar på:

»Jeg følger kursus- og konferenceudbuddene rettet mod de kommunale forretningsområder fra KL, COK, KLK, DJØF mv. meget tæt. Det er slående, at digitalisering ofte slet ikke tænkes ind her,« skriver han.

Tværgående og helhedsorienteret sagsbehandling er ifølge ham et godt eksempel. Det er meget oppe i tiden, men når man ser på indholdet i kurser og konferencer, er digitalisering som regel helt fraværende eller henvist til et enkelt spor blandt mange.

»Så tror da egentlig pokker, at lederne og medarbejderne ikke får øje på potentialerne i eksempelvis at anvende data til at få overblikket,« skriver han.

Skærp nysgerrigheden på digitale muligheder

Problemet er, at der altid er en digital løsning på udfordringerne, men med en udviklerbegreb kan det nemt ende med løsninger i form af 'digitaliseringssovs', der hældes ud over forretningens udfordringerne uden at man egentlig har gjort sig klart hvad man vil med dem.

Michael Jensen medgiver dog, at forandringsledelse, gevinstrealisering og implementering er svære discipliner, men:

»Det handler vel basalt set også om, at ledere og medarbejdere skal være nysgerrige på, hvad gevinstpotentialerne er i de digitale løsninger, som anskaffes i kommunerne. Hvis de ikke er det, sigter de naturligvis heller ikke efter at høste dem. Så sigter de efter at høste andre gevinster via organisationsomlægninger, nye styringsformer, nye borgerkontaktformer mv,« skriver han.

De velkendte offentlige digitaliseringskonferencer i Danmark har besøg af mange digitaliseringsbegejstrede profiler, men mangler flere fra forretningslaget, skriver sekretariatschefen samtidig.

Men heldigvis er stadigt flere topledere ved at få øje på mulighederne, skriver han dog samtidig.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Ferré

Nu ved jeg naturligvis ikke hvor mange overflødige kontroller, der udføres i den kommunale sektor! Men jeg føler mig overbevist om, at antallet af ligegyldige tidsrøvere dér følger antallet af tilsvarende initiativer, hvor centrale styrelser sætter deres kedelige DJØF-aftryk.

Det er efterhånden vigtigere at kunne dokumentere, at man har lavet en pålidelig sagsbehandling end det er rent faktisk at lave sagsbehandlingen. Med det kedelige resultat at sagsbehandlingen tager uforholdsmæssigt lang tid.

Samtidig er antallet af medarbejdere, der skal løse disse opgaver i frit fald.

Med sådanne arbejdsbetingelser er det måske ikke så underligt at alle nye tiltag bliver opfattet som endnu et slag til det i forvejen skrøbelige psykiske helbred. Og at hjælpe med at indføre nye IT-løsninger (med den track-record, der er for sådanne) kan kun opfattes som ekstra arbejde, der sandsynligvis ikke kommer nogen til gavn. I bedste fald kan nogle private systemudviklere suge millioner ud af kommunekasserne. Hvilket naturligvis vil afføde nye sparekrav til administrationen.

Lad mig se den offentlige leder, der tør sige til medarbejderne, at "Mens vi indfører dette nye system, skal I ikke bruge tid på at indberette antallet af brugte stykker toiletpapir." Så er der måske en chance for, at medarbejderne vil interessere sig for den fagre nye verden.

Log ind eller Opret konto for at kommentere