Bilister i København kan i løbet af den seneste måned have fået p-bøder på trods af at have gyldig p-licens. Det skyldes, at noget gik galt da Center for Parkering i Københavns Kommune digitaliserede licenserne.
Den 14. juni får Henrik Jørgensen besked om at fjerne sin parkeringslicens i forruden af sin bil – den er nu digital sammen med resten af p-licenserne i København, skriver han i et tip til Version2.
Ti dage senere ligger der en bøde i Henrik Jørgensens rude, og de fortsætter med at komme i en lind strøm på trods af at han har en gyldig digital licens.
Nul-filer blokerer for opdateringer
Hos Center for Parkering i Københavns Kommune er de godt klar over, at nogle borgere får uretmæssige p-afgifter som følge af digitaliseringen.
»Vi har oplevet udfordringer med integrationen mellem vores licenssystem, og den database, som samler alle oplysninger om betaling for parkering,« skriver stedfortrædende centerchef for Center for Parkering Charlotte Jakobsen i en mail til Version2 og fortsætter:
»Det betyder, at licensindehavere har kunnet risikere at få en afgift, selv om de har betalt.«
På grund af ferie hos Center for Parkering har det ikke været muligt at få en dybere forklaring af, hvilke problemer digitaliseringen har bragt med sig.
Charlotte Jakobsen kan dog fortælle, at det var en udfordring, at der blev dannet nul-filer, som blokerede for opdateringer under digitaliseringen.
Ukendt antal klager
Det er kun en håndfuld borgere, der har ringet ind og klaget, hvilket dog beroliger Charlotte Jakobsen:
»Hvis det var et stort problem, må man regne med, at der ville være et større antal end de ganske få, som har ringet til os,« siger hun til Version2.
Dog har Center for Parkering en bunke af klagesager, som de endnu ikke har gennemgået, og de ved ikke, hvor mange af disse klager, der går på uretmæssige bøder som følge af digitaliseringen af p-licenser. Der er minimum én ved vi, da den stammer fra Version2-læser Henrik Jørgensen.
Den 14. juli modtager han sin femte bøde.
Han har ringet ind og klaget over de første fire bøder, hvor Center for Parkering har oprettet klagesager for ham for hver enkelt sag. Selvom de kan se at bilen har gyldig licens, skal klagen oprettes for at tjekke, om bilen holdt i området, hvor licensen gælder, forklarer Charlotte Jakobsen.
Ved den femte bøde får Henrik Jørgensen Center for Parkerings telefonsvarer i røret, som fortæller ham, at kunder, der trods licens har modtaget en bøde, skal klage online på pbutikken.dk.
Mangler stadig at rette fejl
Indtil videre beklager Center for Parkering:
»Vi beklager selvfølgelig, at det sker, og det besvær det påfører beboere med gyldig licens, og vi arbejder som nævnt på, at det ikke skal ske i fremtiden,« siger Charlotte Jakobsen.
Dog kan bilister med p-licens i København endnu ikke føle sig sikre over for p-vagter.
Ifølge Charlotte Jakobsen har man identificeret fejlene og fået bugt med nogle af dem, men de sidste uforløste problemer venter stadig på, at de teknisk kyndige vender hjem fra ferie om cirka to uger og kan løse dem.
»Min forventning er, at hvis vi ser tre uger frem i tiden, så er problemet løst,« siger Charlotte Jakobsen.
En mail i forruden
Som midlertidig løsning fik Henrik Jørgensen tilsendt en mail, efter en af hans samtaler med Center for Parkering. Den skulle beskytte ham mod flere uretmæssige bøder:

Han har ikke fået bøder, da han i en periode havde den i forruden, men:
»Det er irriterende, at skulle huske at lægge den i forruden,« siger Henrik Jørgensen til Version2 - hvorfor han ikke bruger den længere.
Mail-lappeløsningen må desuden være en 'upser'.
»Det er ikke noget vi vil gøre brug af, hverken som nødløsning her og nu eller i andre tilfælde« skriver Charlotte Jakobsen til Version2 og tilføjer, at det vil være for 'usikker' en løsning.