Digitale platformes omfattende sporing af danskerne er blevet kortlagt i en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og dens resultater vækker overraskelse i styrelsen selv.
Det skriver Ritzau.
Undersøgelsen har kigget nærmere på, hvilke data der indsamles om danske brugere fra eksempelvis det sociale medie Facebook og søgemaskinen Google. I alt er fem af danskernes foretrukne digitale platforme blevet undersøgt.
»Jeg blev personligt overrasket over, hvor omfattende det er. Og ikke mindst i hvor høj grad de her data bliver kombineret på tværs af forskellige tjenester,« siger Claus Galbo-Jørgensen, der er leder af Center for Digitale Platforme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til Ritzau.
Undersøgelsen viser, at tre ud af fire forbrugere har bekymring over, hvordan deres persondata bruges af platformene. Derudover er det ifølge Claus Galbo Jørgensen overraskende, at flere platforme indsamler data om brugernes fysiske færden.
Han håber, at undersøgelsen kan være med til at skabe en større bevidsthed om indsamlingen blandt befolkningen.