Det digitale bankrøveri bliver en stadig bedre forretning: Netbankssvindel boomer i 2019

Illustration: Privatfoto
Nye tal fra Finans Danmark taler deres klare sprog. Netbanks-svindel bliver en bedre og bedre forretning, som flere og flere kriminelle tager til sig.

Det er slut med pistoler og knive, hvis man vil røve en bank i dagens Danmark. I stedet kan man med fordel installere en keylogger på et dansk bibliotek samt ringe til offerets bank og få den til at sende et nyt nøglekort.

"Jeg blev sur på min kæreste. Han sad og grinede helt vildt,« fortæller 29-årige lærer Ronja Larsen til Version2. Men så siger kæresten: »Jeg tror, du skal ringe til din bank, Ronja" Illustration: Lasse Gorm Jensen

Læs også: Computerløse borgere rådes til farlige NemID-login på offentlige computere

Når det er gjort er bankboksen åben, og man kan fylde de digitale lommer og gå i skjul. Akkurat som det var tilfældet for de gerningsmænd, der stjal 270.000 kroner fra 29-årige Ronja Larsens bank-konti. Netop med dette angreb.

Læs også: Hacket for 270.000 kroner: Nogen fik banken til at sende nyt NemID-nøglekort til Ronja

Svindel med NemID i vild vækst

Nye tal fra Finans Danmark viser, at Ronja ikke er alene, tværtimod. Pengene fosser ud af de danske netbanker. I 2018 blev der svindlet for 14 millioner. Det skal ses i forhold til, at der i 2016 var et samlet tab ved netbanksangreb på godt 6 millioner over 12 måneder.

I 2019 er der indtil videre optalt 24 millioner - på kun 9 måneder.

Finans Danmark forholder sig ikke konkret til den markante stigning over de seneste år i pressemeddelelsen. I stedet fokuserer Michael Busk Jepsen, der er direktør i Finans Danmark, på, at der er et lille fald i indbrudsforsøg fra andet til tredje kvartal i 2019.

»Om det alene er en tilfældighed eller en indikation af, at flere bankkunder får afværget svindlerne i tide, er endnu for tidligt at sige noget om. Men vi håber naturligvis, at udviklingen fortsætter i denne retning«, siger Michael Busk-Jepsen i pressemeddelelsen. Uden at komme ind på, hvad Finans Danmark og bankerne gør for at minimere svindelen.

Konkret er der tale om et fald fra 262 indbrudsforsøg i 2. kvartal 2019 til 178 forsøg i 3 kvartal.

Til sammenligning var der 3 og 9 indbrudsforsøg i 2. kvartal og 3. kvartal i 2016.

To unge svindlere anholdt

Politiken beretter også, hvordan to ganske unge drenge på 17 og 19 netop er blevet anholdt for at svindle penge fra nylige enker.

Ved at læse dødsannoncer kunne de unge mænd se, hvem der var blevet enker for nyligt. Herefter har de ringet og udgivet sig for at være fra Skifteretten eller Skattestyrelsen og franarret de sørgende enker deres NemID-oplysninger.

»Vi kan ikke gentage det nok, at en vigtig huskeregel er, at det kun er forbrydere, der beder om at få oplyst NemID-koder. Bliver man bedt om det, er det svindel«, siger Michael Busk-Jepsen i pressemeddelelsen.

Version2 har efterspurgt et interview med Finans Danmark og Nets, men har ikke fået det inden denne artikels udgivelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jens Carsten Hansen

I og med, at telefonnr. på opkald kan forfalskes, burde man så ikke indføre, at banker skal verificere sig med kode overfor kunden? - ellers ved man jo p.t. ikke hvem man bliver ringet op af (med mindre man genkender stemmen).

Jeg spekulerer også på, om de i artiklen nævnte beløb/tab blev dækket helt eller delvist af bankerne - det fremgår ikke af den relevante side hos FinansDanmark: https://finansdanmark.dk/toerre-tal/institutter-filialer-ansatte/krimina...

  • 1
  • 0
#2 Jørgen L. Sørensen

I og med, at telefonnr. på opkald kan forfalskes, burde man så ikke indføre, at banker skal verificere sig med kode overfor kunden? - ellers ved man jo p.t. ikke hvem man bliver ringet op af (med mindre man genkender stemmen).

Alternativt kan man bede vedkommende oplyse navn og hvilken afdeling vedkommende sidder i, og sige at "jeg ringer tilbage om lidt". De fleste har nok ret nemt ved dernæst at finde bankens telefonnummer og selv lave et opkald til banken, og bede om at blive stillet om til den pågældende medarbejder.

  • 0
  • 0
#3 Casper Niebe

24 millioner? Uhhhha-da-da-da!

Det er afsindig svært og ressourcekrævende helt at undgå at brugeres digitale adgang til bankernes selvbetjeningsløsninger misbruges. Og naturligvis skal der da gøres en indsats for at reducere antallet af gange, banken står tilbage med regningen fordi en kunde har haft lidt lemfældig tilgang til sikkerheden.

Men hvad nu ... bare sådan for tankeeksperimentets skyld ... at man fokuserede på et område, der er markant enklere at gøre noget ved? Interne anliggender! For var der ikke et eller andet med noget hvidvask-skandale-halløj og bøder, der alene for Danske Bank og Nordea beløber sig til langt over en milliard?

Hvad nu hvis - og her må I endeligt rette mig, hvis jeg tager fejl - men hvad nu hvis bankerne undtagelsesvis forsøgte at opføre sig ordentligt og lade være med, i griskhedens tegn, at involvere sig i hvidvask, korruption og svindel? Ville man så ikke kunne spare på den gode side af en milliard, og dermed have penge til at finansiere mere end 40 år med det nuværende niveau af misbrug af private kunders netbanker?

Jeg må indrømme at jeg har svært ved at finde den helt store portion medlidenhed frem her.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere