40.000 digitale afgangsprøver blev rettet automatisk i år

Flere af de skriftlige prøver i folkeskolen skal automatiseres, så lærerne ikke skal bruge tid på at rette afleveringerne, mener undervisningsminister Christine Antorini.

Næsten 40.000 eksamensopgaver er i år blevet rettet helt af sig selv, eller mere præcist af den software, der styrer de digitale afgangsprøver i biologi og geografi i 9. klasse. Den model vil undervisningsministeren udbrede til flere prøver.

»Lærerne sparer tid, fordi de ikke skal rette opgaverne i hånden. Det sørger det selvrettende computerprogram for. Derfor skal vi styrke it i både den almindelige undervisning og ved prøverne til gavn for alle,« udtaler undervisningsminister Christine Antorini ifølge en pressemeddelelse.

Den tid, lærerne sparer på at rette opgaver, vil ifølge ministeren kunne bruges på mere undervisning.

Regeringen vil inddrage it i flere dele af undervisningen ved eksempelvis at bruge spilelementer til at motivere eleverne og ved at tilpasse niveauet til den enkelte elevs faglige niveau.

Modellen med prøver, som kan rettes automatisk, skal ifølge Christine Antorini udvides til flere fag for at frigive tid til almindelig undervisning.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#5 Henrik Lundquist

Glimrende! Det har jeg længe eftersøgt. Det skal udbredes meget vidt til mange fag og differencieret til hver enkelt elevs niveau. Ikke kun til eksamen men også til ugentlige (eller whatever) opgaver.

Multiple choice er een mulig svar-form, men bør nok ikke være hovedformen at aflevere på.

Er Boto fugl [ ], fisk [ ] eller pattedyr [ ] ?

  • 0
  • 2
#6 Finn Christensen

Multiple choice skaber incitament til udenadslære. Du kan ikke skelne mellem om stoffet er forstået eller "lært udenad".

Ingen dør af du bruger sproget Jesper, og kalder det: 'Almen og generel fordummelse' eller 'Pølsemaskinen fase 2'.

Tror pokker, at de stønner i gymnasiet, HTX mfl. og de videregående uddannelser. Bondo og kammesjukkerne har startet med at spilde 8-9 år af lærevillige børns opvækst. Jeg ville også sidde meget uroligt på stolen med en så fantasiløs holdning til undervisning og prøver.

Værdien af multiple choice... især de negative sider, er velkendte. Simple svar og almindelig simpel viden eller ja/nej er i nutid og fremtid meget lidt værd. Den typer data kan næsten alle unge på sek. hente frem fra andet sted end hovedet = testen er derfor tomgang og eleven får en nær værdiløs karakter.

Ved reel og dybere forståelse samt viden dur multiple choice ikke til en pind, og den var også værdiløs der for 10 år siden, for 20 år siden, for 30 år.... http://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/wp/2013/01/25/the-real-...

"...skal vi styrke it i både den almindelige undervisning og ved prøverne til gavn for alle,« udtaler undervisningsminister Christine Antorini.."

Ja ja rendyrket spin, fup og fidus med det fruentimmer. Oversat: Vi smækker godt med 'itSovs' over det hele og brug den helt store brede pensel.

Ungerne er jo vant til næringsfattigt fastfood, så de små opdager intet før mange år efter, og så er det alt for sent.

  • 0
  • 0
#7 Jørgen L. Sørensen

--- i nogle situationer/fag, men næppe til en eksamen der skal vise om eleven har en dybere forståelse for faget.

Som en "daglig" tjek-prøve kan det være udmærket til hurtigt at teste om eleverne er nogenlunde med.

En udfordring ved multiple choice er at udforme spørgsmålet således, at alle kan forstå spørgsmålet - hvilket ofte kniber. Særligt hvis der indtår noget "....ikke ..... ikke ..." eller ".. er det forkert at .... ikke er ...."

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere