Digital tinglysning kræver 21 skærmbilleder til at oprette en sag

Boligadvokater raser over den digitale tinglysning. Portalen er fyldt med fejl, og boligejere får store ekstraudgifter til renter, fordi de må vente, lyder kritikken.

Skiftet fra papirdokumenter til digital sagsbehandling skulle revolutionere tinglysning i Danmark. Men foreløbigt er brugerne meget skuffede over resultatet af digital tinglysning, som har kostet omkring en halv milliard kroner at indføre.

Fejl og lange behandlingstider er dagens orden, selv tre uger efter, at Digital Tinglysning blev lanceret, skriver it-mediet Comon.

»Vi kan ikke få tinglyst noget som helst. Det er kaotisk, langsomt og virker slet ikke. Det er rent ud sagt et helvede på jord at få sager tinglyst. Man kan tvivle på, at de folk der sidder med systemet har evnen til at rette op på det. Men det skal komme i orden. Tinglysning er et kerneområde inden for økonomien,« siger Henrik Høpner, formand for Danske Boligadvokater, til Comon.

Selvom den helt store gevinst ved digital tinglysning skulle være langt hurtigere sagsbehandlingstider, må kunderne stadig vente i ugevis. Hos Home har man således kun haft held med at få én tinglysning gennemført i løbet af de tre uger. Det betyder tusindvis af kroner i ekstra renteudgifter for huskøberne.

Ifølge direktør for Domstolsstyrelsen, Adam Wolf, bliver 60 procent af tinglysningerne behandlet på én dag, men mere komplicerede sager kan tage længere tid. Han erkender også en række andre problemer, blandt andet en kladde-funktion, der ikke virker så godt, og problemer med at oprette fuldmagter, skriver Dr.dk.

Han regner med, at mange fejl vil være rettet 1. november og at systemet generelt kører fint inden årsskiftet.

Advokater og ejendomsmæglere tilbød at være med i testforløbet, så den slags problemer kunne luges ud, men det blev afvist. Ifølge Sørup Hansen, retspræsident i Tinglysningsretten, valgte man at stå for testen selv, fordi det var myndighedernes ansvar, at alt virkede.

Udover deciderede fejl, klager advokaterne også over designet af systemet. For eksempel skal man igennem 21 skærmbilleder for at oprette en sag, fortæller formanden for Danske Boligadvokater.

Digital tinglysning bruges til at tinglyse blandt andet pantebreve og ægtepagter. Projektet, som CSC har leveret teknikken til, blev lanceret den 8. september efter i alt halvandet års forsinkelse.

Op til lanceringen blev der lukket for al tinglysning i tre uger, hvilket har givet en stor pukkel, der også er medvirkende til de lange behandlingstider.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Jørgen Larsen

Nu kunne det jo også opfattes som et partsindlæg i krigen mellem mæglere og advokater om at skrive skødet.

Mange mæglere sidder allerede med de nødvendige informationer i deres IT systemer og kan formodentlig gennemføre tinglysningen hurtigere? Det er nok IKKE helt tilfældet, at boligadvokaterne i øjeblikket reklamere i TV.

  • 0
  • 0
#5 Jørgen Larsen

Ja, det fremgår også af artiklen at Home kun har gennemført EN tinglysning på 3 uger. Spørgsmålet er om det er det generelt billede for ALLE, der benytter digital tinglysning?

Som det fremgår af din henvisning:

"Domstolsstyrelsen oplyser, at der i de første tre uger er foretaget 25.257 anmeldelser og 272.694 forespørgsler. Ifølge dem er over 60 procent af anmeldelserne i gennemsnit blevet tinglyst samme dag, de er modtaget, i løbet af de første tre uger med digital tinglysning."

Hvis disse oplysninger står til troende så er der altså foretaget mere end 15.000 tinglysninger samme dag indenfor de første 3 uger. Spørgsmålet er så, hvorfor er det kun lykkes for Home at foretage 1 tinglysning i samme periode?

Bemærk venligst, at jeg ikke påstår Digital Tinglysning er en dunderende succes. Jeg aner i virkeligheden IKKE, hvad der vil være den mest dækkende beskrivelse. Det er MÅSKE en fiasko.

Men inden man farer i blækhuset over alle de - naturligvis - inkompetente IT folk, der på den en eller anden måde har en andel i Digital Tinglysning, så bør man nok lige spise brød til. Det er jo altså ikke alle udsagn, der skal tages for deres pålydende.

Som det også fremgår af dit link:

"Finansrådet synes, den digitale tinglysning er kommet fornuftigt fra start. Bankerne og realkreditinstitutionerne bruger imidlertid et andet it-system til at kommunikere med den digitale tinglysning, mens blandt andre advokaterne bruger tinglysningens egen portal."

Kunne det tænkes, at bolig advokaterne ganske enkelt ikke har investeret nok i egen IT understøttelse?

  • 0
  • 0
#6 Anonym

Jo, men

For eksempel skal man igennem 21 skærmbilleder for at oprette en sag

, var det netop ikke det der var problemet med Amanda(I)?

Navision Stat, som jeg selv har været med til at udbrede(gud bedre det), krævede 7 skærmbilleder, blot for at oprette en kreditor.

Ja, man fik bedre opslysninger end det gamle 'system', hvor man kunne lave til-fra registreringer, men en given Økonomi (chef/direktør) forventede dobbelt op i registreringsbyrde.

Hvad blev der af 'fortidens' mantra, hvor det var en ære at forbedre forretningsgangene med understøttelse af IT? (bortset fra at fyre folk).

  • 0
  • 0
#7 Anonym

Advokater og ejendomsmæglere tilbød at være med i testforløbet, så den slags problemer kunne luges ud, men det blev afvist.

Det er også typisk, da 'projektejerne' er mere interesserede i at være 'linseluse', frem for at skabe en god løsning.

I FESD - projektet, f.eks. nægtede man at modtage hjælp fra KL, hvilket gjorde, at medarbejderne blev overbebyrdet.

Men hellere 'prøve selv', og forsøge at fremstå som 'helte', så man kan klaske det på sit CV (hvis det altså gik godt).

  • 0
  • 0
#8 Deleted User

Jeg har netop fået tinglyst mit skøde og det fungerede uden problemer. Jeg valgte ikke at give min advokat fuldmagt men selv skrive under med min digitale signatur. Så det er nok årsagen til, at jeg ikke er strandet i papirbunkerne.

Advokaten udfyldte skødet på portalen, så jeg ved ikke hvor brugervenlig den del er, men der hvor jeg skulle ind og skrive under fungerede fint.

Så jeg tror at tricket er at bruge egen signatur frem for en fuldmagt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere