Slut med at gå på rådhuset i 2015: Tvangsdigitaliserer borgerhenvendelser

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
I 2015 er det slut med at gå på rådhuset for at få ordnet sine kommunalsager. Fremover bliver den eneste indgang til det offentlige over nettet.

Borgerne skal over de næste fire år vænnes til at bruge digital selvbetjening, når de er i dialog med kommunen. Det er et af resultaterne i en aftale mellem KL og regeringen i forbindelse med den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der offentliggøres efter sommerferien, skriver Danske Kommuner.

Kommuner landet over har længe længe kæmpet med at få borgerne væk fra borgerservice og ind på nettet, og kommer aftalen til at blive ført ud i livet, vil nettet være den eneste mulighed for kommunal sagsbehandling.

»Borgerne har måske manglet kendskab til de digitale muligheder og samtidig har kommunerne qua forvaltningsloven ikke har haft reel mulighed for kun at henvise til internettet, når borgerne skal klare ærinder hos kommunen,« siger Anne Kathrine Fjord-Marschall, der er konsulent i KL’s center for borgerbetjening og it-politik´til Danske Kommuner.

Aftalen indeholder også elementer, der skal sikre de nødvendige lovændringer, der skal til for få borgerne til at betjene sig selv.

»Men det er også nødvendigt med en klar strategi for hvordan vil flytte kommunikationen med borgerne over til såvel digital selvbetjening og andre mere effektive kommunikationskanaler som telefonen. Hvad der er den rigtige kommunikationskanal afhænger nemlig stadig af opgaven og borgerens situation,« siger Anne Kathrine Fjord-Marschall til hjemmesiden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Maciej Szeliga

...at de er her for borgernes skyld og bliver betalt af borgernes lommer.

Lav en løsning som borgerne vil bruge så skal borgerne nok bruge den (lidt som det er lykkedes for bankerne), så længe løsningerne sutter og loginproceduren er ad hækkenfeld til (bl.a. er det meget svært at se hvad der står på NemID kortet for en persom med bare lidt dårligere syn) så vil borgerne ikke bruge lortet!!

Det er en OM'er!

  • 9
  • 3
#3 Ditlev Petersen

Og da kommunen i forvejen ikke besvarer elektroniske henvendelser, men kun reagerer på et brev i konvolut, så kan der sikkert spares rigtigt meget. Der vil også være - skal vi være optimistiske - 25 procent af befolkningen, der aldrig kommer til at bruge en elektronisk løsning. Hvad gør man mon med dem. Laver et kontor, hvor en sagsbehandler holder dem i hånden medens de hakker sig igennem kommunens uforståelige systemer.

  • 8
  • 2
#4 Jens Schumacher

Der er ved at danne sig et mønster her. Det offentlige kan ikke finde ud af at lave ordentlige brugervenlige løsninger. I stedet for at forbedre sin løsning vælger man så kunstigt at forlænge support tiden (NemID) eller lukke alternativer for at tvinge folk til at bruge de offentliges lorte systemer.....

  • 9
  • 2
#5 Jesper Lund

Der findes faktisk en særlig NemID-udgave med stor skrift til svagtsynede.

Det hjælper ikke ret meget hvis man slet ikke ønsker at bruge NemID..

Det er vigtigt at være opmærksom på at der ikke er noget lovgrundlag for NemID. ALT hviler på frivillige aftaler og det samtykke som du afgiver til DanID A/S ved oprettelsen af NemID. NemID er ikke reguleret af lov om elektroniske signaturer (hvor der f.eks. er en forbud om at nøglecentre opbevarer borgernes private nøgler). Alene af den grund kan man ikke tvinge borgerne til at bruge NemID blot ved administrative beslutninger.

  • 9
  • 5
#7 Michael Olesen

I 2015 er det slut med at gå på rådhuset for at få ordnet sine kommunalsager. Fremover bliver den eneste indgang til det offentlige over nettet

Har de så også tænkt sig at levere en gratis internetforbindelse til dem som ikke har en/har råd?!

Og så har jeg lidt svært ved at se hvordan de kan opkræve dokumentation for dit og dat over telefonen...

  • 1
  • 0
#8 Thomas Vestergaard

Hej Thomas,

Er det ikke noget med, at forvaltningsloven lige er blevet "opdateret"?

Jeg husker i hvert fald noget med, at politikerne ville begrænse agtindsigten. Måske har de sneget et par yderligere rettelser ind ved samme lejlighed - ligesom da vi "opdaterede" grundloven...

Hvor langt processen er nået og hvad forslaget helt præcist indeholder, har jeg ikke lige fingeren på...

  • 0
  • 0
#9 Peter Mogensen

... at borgerne er blevet lovet højt og helligt (spejderære!) at OCES-delen er NemID er helt frivillig.

I øvrigt også interessant i denne anledning hvordan det ender med rettighedsindustriens ønske om at forbyde "pirater" adgang til Internettet. Man man så de-facto blive umyndiggjort hvis man downloader noget der var gjort tilgængelig uden rettighedshaverens tilladelse?

  • 0
  • 0
#10 Martin Ipsen Pedersen

Et er at pushe borgerne til kun at bruge netløsning... og så glemme alt om fremmødekrav, kvaliteterne ved ansigt-ansigt-dialog, problemer med fremmedgørelse ift. de offentlige myndigheder osv. osv., noget ganske andet er at der alene tales om at skubbe til borgerne, fremfor at høste gevinsterne ved at lave ægte selvbetjening, altså hvor sagerne kører igennem urørt af menneskehånd... der vil være mindst lige så meget at spare. Særligt i forhold til at ALLE borgerhenvendelser skal ske via nettet tror jeg at artiklen taler rigeligt i overskrifter. Jeg har ind i mellem mareridt omkring hvad politikere kan finde på, men så slemme er de dog ikke - så det tror jeg ikke er hele sandheden. Er helt sikker på der findes undtagelser endda ganske mange og store.

  • 0
  • 0
#12 Claus Nielsen

Fra den oprindelige artikel:

"Frem mod 2015 vil loven derfor blive ændret, så det fremgår at borgerne som udgangspunkt skal benytte selvbetjening, når de eksempelvis skal anmelde flytning, skrive deres barn op til børnehave og bestille sundhedskort. Det gælder såvel for kommunerne som for de statslige institutioner. Den enkelte kommune skal derfor nu sikre, at der er gode selvbetjeningsløsninger til borgerne."

Kan udviklingsprisen for et selvbetjeningssyetem på nettet til indmeldelse i daginstitutioner virkelig betales tilbage i en lille kommune, hvis alle eventualiteter og komplikationer (ønsker om at få samme institution som søskende, akut pasningsbehov, særlige diæt eller støttekrav, skæve arbejdstider mm.)skal kunne tages med?

mvh. Claus P. Nielsen

  • 2
  • 0
#13 Deleted User

Uigennemtænkt diktat-politik. Kommunerne skal følge loven, så antallet af offentlige IT-skandaler vil nok stige eksponentielt frem mod 2015. Og det værste er at vi selv skal betale for det.

Bortset fra det fremgår det også af teksten at andre muligheder end digital selvbetjening skal være til stede.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere