Digital Post udskudt igen: E-boks dumpede på testkrav - Netcompanys fejl mørklægges

Illustration: MI Grafik
For anden gang på mindre end et halvt år har Digitaliseringsstyrelsen udskudt valget af leverandør til Digital Post.

Både e-Boks’ og Netcompanys tilbud på næste generation Digital Post blev i starten af maj afvist med henvisning til fejl i leverandørernes tidsplaner for det allerede forsinkede projekt.

Det viser en aktindsigt, som Version2s søstermedie, DigiTech, har fået.

E-Boks opfyldte ifølge projektets tidsplan ikke et testkrav om uafbrudt drift på 30 arbejdsdage. Driftsprøven skal teste effektivitet og svartider på den nye løsning.

Netcompanys tilbud på Digital Post blev afvist på grund af en fejlbehæftet tidsplan. Netcompany har dog i forbindelse med aktindsigten krævet hemmeligholdelse af, hvad der konkret er galt.

Kniber med at få Digital Post på skinner

Med afvisningen af de to tilbud er det anden gang på mindre end et halvt år, at Digitaliseringsstyrelsen har udskudt valget af leverandør til Digital Post.

Styrelsen annullerede udbuddet kort før jul med henvisning til mindre fejl i de modtagne tilbud, men som DigiTech siden kunne afsløre, skyldtes det i virkeligheden en klage fra e-Boks.

Læs også: Netcompany vandt kontrakt på Digital Post - men udbuddet blev annulleret. Læs hvorfor her.

Dette er en forkortet udgave af en artikel fra DigiTech. Her kan du læse de konkrete svar i Digitaliseringsstyrelsen afvisningsmeddelelse til e-Boks.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakob Sørensen

Det er selvfølgelig altid ærgerligt, når noget bliver forsinket pga. fejl (eller andre ting). Men det er imponerende at man i 2019 basere sin forretning på hemmelighedskræmmeri i en sådan grad, at man ikke vil dele viden om fejl. Hvordan skal vi nogensinde blive bedre til digitalisering, når man mørklægger vigtig viden?

Simon Rigét

Hvordan skal vi nogensinde blive bedre til digitalisering, når man mørklægger vigtig viden?

Det er selvfølgeligt rigtigt, men det ændre ikke på at det er piv tosset, at lave IT som en stor færdig klump, hvor alle erfaringer fra første version, går tabt i anden.
Det er splid af vores penge, der bl.a. kunne være brugt på et meget bedre brugerinterface.

Morten Andersen

Som jeg læser det er der ikke tale om tekniske fejl i implementationen, men simpelthen om formelle fejl i besvarelsen af udbuddet og den tidsplan leverandørerne har skullet aflevere i den forbindelse. Hvis denne tolkning er rigtig, er der nok ikke tale om fejl man kan lære noget af i almindelighed (andet end at man skal være mere præcis)!

Povl Hansen

"E-Boks opfyldte ifølge projektets tidsplan ikke et testkrav om uafbrudt drift på 30 arbejdsdage. Driftsprøven skal teste effektivitet og svartider på den nye løsning."

Hvad er forskelen udover logo på den nyværende og nye løsning ?

Der må, håber jeg, være en grund til af E-boks ikke bare kan sige, af de allerede har kørt mere end 30 dage

Log ind eller Opret konto for at kommentere