Digital post-udbud: Ingen løsning på bøvl med videresendelse af breve

»Vi er helt med på, at når borgere videresender digital post, så sker det ukrypteret. Vi har det med i vores overvejelser og ser på, hvordan det kan gøres bedre. Men der er ingen løsning på nuværende tidspunkt,« siger kontorchef Stine Hegelund Bertelsen i Digitaliseringsstyrelsen til Version2. Foto: Digitaliseringsstyrelsen
En ny ombæring digital post er på vej. Men hvis post skal videresendes, er ukrypteret stadig eneste mulighed for de fleste.

En ny udbudsrunde digital post er på vej.

En af udfordringerne med dagens digitale post, er breve, der der skal deles mellem borgere, f.eks. forældre. Hvis den ene forælder modtager et brev angående barnet, skal det måske også sendes videre til ægtefællen. Det kan så foregå med almindelig, ukrypteret post, hvis man ikke lige er skrap til kryptering på egen hånd med PGP eller tilsvarende.

Det er et problem, som Digitaliseringsstyrelsen kigger på i forbindelse med det forestående udbud.

»Vi er helt med på, at når borgere videresender digital post, så sker det ukrypteret. Vi har det med i vores overvejelser og ser på, hvordan det kan gøres bedre. Men der er ingen løsning på nuværende tidspunkt,« udtaler kontorchef Stine Hegelund Bertelsen til Version2.

Styrelsen har netop afholdt en såkaldt 'markedsdialog' for interesserede leverandører. Dele af det foreløbige udbudsmateriale er i den forbindelse lagt ud til de interesserede.

For nyligt holdt styrelsen et møde om det foreløbige materiale. Her troppede 28 forskellige leverandører op.

Nemmere genudbud - på sigt

Den fællesoffentlige bruger- og rettighedsstyring kan nu anvendes i forbindelse med digital post.

»Det vil gøre det det nemmere for virksomheder, der dermed alene vil skulle tilslutte sig ét sted fremfor flere steder i dag,« siger kontorchef Stine Hegelund Bertelsen til Version2.

I udbuddet vil styrelsen anvende markedsudbredte, åbne og standardiserede snitflader, der vil gøre det nemmere at genudbyde løsningen og sikre større muligheder for at tilslutte nye funktioner til løsningen

»Med faste mellemrum skal vi udbyde vores løsninger. Det er bekosteligt for alle parter. Med næste generation af digital post har vi en intention om at det skal være nemmere at genudbyde løsningen, på sigt.«

Derfor skal der være mere kontinuitet på tværs af udbud, så der bliver mindre omstilling i processen. Det skal gøres ved at sætte krav til snitflader, og ved at Digitaliseringsstyrelsen tager større ejerskab over væsentlige dele af løsningen. Det skal gøre omstillingen mellem leverandører billigere.

»Vi skal ikke bygge forfra, hver gang vi genudbyder, ligesom vi I højere grad oplever det nu. Vi vil gerne have noget at stå på, så vi ikke skal bygge fundamentet op hver gang. Hvor det er muligt, og hvor der findes standarder, sigter vi efter at anvende velkendte snitflader.«

En stor del af de snitflader der findes i dag, er leverandørspecifikke. Det gør det dyrt, når styrelsen løbende skal 'konkurrenceudsætte' løsningen, som det kaldes i jargongen.

»Vores strategiske retning er bl.a. at tage øget ejerskab over centrale dele af løsningen.«

Stine Hegelund Bertelsen kan ikke gøre det mere konkret lige nu.

»Når vi først har indgået en kontrakt med en leverandør, kan vi blive mere konkrete. nu står vi overfor at skulle gå i udbud, og først ultimo 2018 har vi en kontrakt med en leverandør.«

Bedre muligheder for intern postfordeling

Muligheden for intern postfordeling er super-vigtigt, mener Stine Hegelund Bertelsen. Det skal sikre, at der ikke sker manuelle behandlinger, men at processen er digital hele vejen fra afsender til modtager.

»Det er en udfordring, at posten i dag ikke automatisk kan videredistribueres internt i større virksomheder og myndigheder. Derfor skal der ske en bedre opmærkning af forsendelserne for at muliggøre automatisk intern fordeling.«

Det skyldes, at posten i dag ikke er mærket op med metadata, som afsenderen kan skrive på den elektroniske kuvert. Den opmærkning er mulig i dag, og det føres videre i næste aftapning.

Det afprøves i øjeblikket som pilotprojekt i forbindelse med indkaldelse til bilsyn, hvor meddelelserne opmærkes med registreringsnummeret.

Det er afsenderne, som skal beslutte, om det er noget, de vil tage i anvendelse.

Der kommer nu også mulighed for at skabe egne visningsklienter, så offentlig epost kan vises i andre visningsklienter end de offentligt udbudte.

Den kan give virksomheder mulighed for at integrere med egne systemer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (12)
Jan Larsen

Det ville være rart, hvis Digital Post skulle afløse postkassen ved vejen, så vi borgere ikke skal logge på forskellige servere for at tjekke vores post. Som det er nu skal jeg kigge på 8 forskellige postservere:
E-boks
Tre servere til forsikringer - fordi jeg har tre forsikringsselskaber
En postserver til min bank
En postserver til mit realkreditinstitut
En postserver til min teleudbyder og
En postserver til min fritidsinteresse
Det er sikkert fordi jeg kan gokke dem i hovedet hvis de sender en reklamemail, men sandsynligvis også fordi det er for dyrt at melde sig på digital post.

Hvis det så også bliver muligt for private at sende anbefalet post til andre borgere og firmaer, er vi ved at kunne undvære posten.

Som digital post er nu, betragter jeg det som en spareøvelse for det offentlige og borgerne betaler prisen.

Jan Larsen

Fordi der er lov om alt skal i udbud, efter X antal år. Og så skal man vælge det billigste medmindre man kan skrive sig ud af det.

Man burde fra offentlig side:
Udbyde servere og infrastruktur.
Udbyde databasen, drift og support af databasen.
Udbyde funktionaliteten, drift og support af funktionalitet.
Udbude præsentationlogikken samt drift og support af præsentationlogikken.

Men det er svært at få et samlet overblik over og så kræver det, at der er folk i det offentlige som bliver lønnet godt nok, til de ikke smutter til en privat virksomhed.

Jan Juel Nielsen

NemID er et løsningsforsøg på bankernes og det offentliges behov for en fælles login-løsning. eBoks er det offentliges forsøg på effektivisering af intern sagsbehandling.
Ingen af løsninger tager udgangspunkt i borgernes behov - der er allerhøjest sammenfaldende interesser på nogle områder.
Begge løsninger er først og fremmest et middelmådigt forsøg på tvangsdigitalisering af nogle vigtige samfundsvigtige funktioner

Jeg har som borger behov for nogle helt andre løsninger end de nuværende system-centriske “one size fits all” portaler.
Jeg har behov for en kommunikationsløsning, baseret på standarder, der facilitere et frit valg af hardware og software-udbydere. Og jeg har behov for at kommunikation vedr. mig ligger hos mig, og kun hos mig - i et digitalt format.
- Jeg er fuldstændig ligeglad med andres behov for at gøre data rigere, og jeg vil absolut ikke have endnu en visningsklient.

Jan Juel Nielsen

udvikle den dybe tallerken flere gange

Vi har i høj grad brug for at videreudvikle. I virkeligheden bør man dekonstruere det nuværende IT-sammenkog som man, med Orwell-inspireret newspeak, kalder nemID

Man kunne eventuelt lade sig inspirere af SwissID
Denne løsning er modulopbygget, og modulerne udbydes af flere leverandører.
- Men vi danskere har det ligesom Bøffen i Olsen Banden "vi ved lige hvordan" - og det mislykkes hvergang ;-)

Jesper Nielsen

Det giver rigtigt god mening, at det offentlige i stedet for at starte fra bunden afhver gang i stedet udbyder driften, vedligeholdelsen og videreudviklingen af systemerne. På den måde spares penge og ikke mindst de mange kræfter det kræver at implementere et nyt system - ofte er det jo mange brugere, der skal til at arbejde i et nyt system og ændre arbejdsgange.

Det gør det offentlige faktisk også mere og mere - det gælder for Digital Post og det gælder i en række andre tilfælde, når kommuner og regioner går sammen om at udvikle systemer.

Set i det lys er det bemærkelsesværdigt, at der er politikere, som med udspillet "Fair og lige konkurrence" netop vil begrænse det offentliges mulighed for selv at tage ejerskab til løsningerne.

Ivo Santos

Jeg ville være glad hvis jeg kunne få sent alle de der brev til min email konto uden mit CPR nummer står på på det vedhæftet dokument.
Det er okay at mit fødsels dato står, men når nu CPR nummeret stadig er privat data, så behøver det heller ikke at stå i alle dokumenter.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017