Digital post er nede i fire dage ved leverandørskifte: »Det er altid ubelejligt«

Illustration: e-boks
Der kan ikke sendes beskeder i Digital Post den 26. – 29. november

I de kommende dage modtager 4,5 millioner borgere og 800.000 virksomheder brev fra Digitaliseringsstyrelsen om, at de om en måneds tid kortvarigt ikke vil kunne modtage eller besvare Digital Post fra staten, regionerne og kommunerne. Det skyldes, at der fra den 26. november til 29. november 2021 skal overflyttes data fra den eksisterende løsning til det nye Digital Post, som lanceres ultimo november, lyder det i en pressemeddelelse fra Digitalisringsstyrelsen.

Det vil heller ikke vil være muligt at besvare Digital Post fra offentlige myndigheder i den pågældende periode.

»Det er desværre altid ubelejligt, når myndigheder ikke kan komme i kontakt med virksomheder og borgere via Digital Post og omvendt. Men vi håber, at vi, ved at varsle myndigheder, borgere og virksomheder i god tid, mindsker generne ved denne planlagte periode, som strækker sig over fire dage, hvoraf to af dagene er weekend. Det er en teknisk nødvendighed for at understøtte en forsvarlig og sikker overgang, så den bliver så gnidningsfri som muligt for alle,« lyder det fra vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Adam Lebech, i pressemeddelelsen.

Alle kan dog i perioden fortsat logge ind og læse deres gamle Digital Post fra myndighederne samt modtage ny post fra private virksomheder, som sender post via E-boks.

Digitaliseringsstyrelsen skal i de fire dage flytte de sidste data fra den eksisterende løsning til den nye Digital Post-løsning for offentlige myndigheder. Derudover understøtter omstillingsperioden, at myndighederne sikkert kan foretage de sidste migreringer til den nye løsning, så de er klar til at sende vigtige beskeder i det nye Digital Post, når den nye løsning går i luften den 30. november, skriver styrelsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (35)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Nielsen

Hvor bliver det bare SÅ godt, når jeg/vi skal til at have ENDNU en "postkasse" at tjekke, og ENDNU et sted at logge på/ind.

Jeg kan næsten ikke vente - glæder mig som et lille barn...

  • 14
  • 6
#2 Malthe Høj-Sunesen

Hvor bliver det bare SÅ godt, når jeg/vi skal til at have ENDNU en "postkasse" at tjekke, og ENDNU et sted at logge på/ind.

Du kan fortsætte med at bruge borger.dk og du kan fortsætte med at bruge e-boks. Den nye generation Digital Post er ikke en visningsklient, men den bagvedliggende teknologi. Så kan "enhver" lave sin visningsklient, og det har e-boks allerede gjort (https://www.e-boks.com/corporate/da/nyheder/underskrift-paa-plads-e-boks...).

Det nye format kan nogle flere ting end det gamle, men grundlæggende er det ikke nødvendigt at skifte vaner for at kunne modtage digital post fra det offentlige.

  • 29
  • 0
#4 Michael Deichmann

Jeg er IKKE imponeret. Jeg har siden 1995 i mit professionelle liv haft en nebengeschæft med at være arkitekt og projektdeltager når min daværende arbejdsgiver skulle flytte kundernes IT infrastruktur ind i arbejdsgiverens datacenter. Jeg har før årtusindskiftet flyttet 2 mainframesystemer fra Københavns omegn til det sydlige England fra sidst på lørdag eftermiddag ved forretningernes lukketid til søndag aften kl. 22 (vi var 1 sekund over da systemet var oppe - damn it! :-) ). Dataflytning kunne dengang ikke ske over nettet, så det var kopiering til bånd, transport midt om natten til Kastrup, charterfly til Southhampton og ud til datacenteret. Her blev det hele så kopieret til disk igen. Det kunne gøres på lidt over 30 timer Siden er der sket meget på netværkssiden og idag kan man på et par uger få dedikerede fiberforbindelser imellem datacentre i Storkøbenhavn og også imellem de større bycentre i andet. Jeg ved ikke hvilken platform e-boks kører på, men mainframesystemer kan idag flyttes med den nedetid der er fra man lukker systemet ned det ene sted og til man lukker det op det nye sted. Her taler vi om en nedetid på en times tid. Og på midrange/Intelplatformen kan man med VMWare flytte hele svineriet mens det kører. Så hvad det er NetCompany skal bruge 4 døgn til i 2021 er mig en total gåde! Men hvad ved de om drift? Er det ikke et softwarehus? Flytter de det hele med sækkevogne og flyttebiler?

  • 18
  • 6
#6 Malthe Høj-Sunesen

Så hvad det er NetCompany skal bruge 4 døgn til i 2021 er mig en total gåde! Men hvad ved de om drift? Er det ikke et softwarehus? Flytter de det hele med sækkevogne og flyttebiler?

Jeg forestiller mig at, selvom det tager ganske kort tid pr. stk, så tager det noget tid at konvertere alle digitale breve fra det gamle format til det nye format.

Lidt hurtig servietregning viser at, såfremt der er 4.500.000 personers breve og konverteringen tager det meste af de 96 timer, så er der en konverteringshastighed på omkring 50.000 personer i timen, eller ca. 0,014 ms pr. person. Jo længere tid overførsel af filer tager, des kortere tid pr. person.

Netcompany har driftet tjenester i årevis.

  • 4
  • 5
#7 Kenneth Schack Banner

Man kan da ikke være overrasket over at der skal være bøvl med det, særligt ikke når det er i det offentlige...

Når det er sagt, så er det da godt at skiftet fra NemID til MitID er gået så smertefrit, her er det da kun demder bruger løsningen der er sløve til at tilbyde en overgangsløsning, men nogle er da med på vognen..

Hvorfor kan man ikke blot lave et skifte, hvor folk kortvarigt mister adgang til gammel data, men at denne så overføres mens folk bruger den nye løsning?

  • 1
  • 5
#9 Morten Saxov

Så hvad det er NetCompany skal bruge 4 døgn til i 2021 er mig en total gåde!

[disclamer] Jeg er ansat hos Netcompany [/disclamer]

Start med at se setuppet.

I dag driver e-Boks én løsning hvor der ligger både privat og offentlig post. Fra denne løsning skal data filtreres, udtrækkes, testes i henhold til bl.a. GDPR for at der ikke udleveres data der ikke er omfattet af digital post reglerne. (Noget jeg antager du ikke bekymrede dig synderligt over i sidste årtusinde) Der efter skal data overføres til Netcompanys datacenter, hvorfra det skal indlæses, verificeres at alt er modtaget og indlæst korrekt i henhold til hvad e-Boks har specificeret. Der skal valideres at der ikke er modtaget data der er GDPR stridigt.

Først herefter kan konvertering starte.

Du kan se her: https://digst.dk/it-loesninger/digital-post/om-loesningen/tal-og-statist..., der sendes ca. 500.000 digitale beskeder i døgnet. En besked kan have op til 100MB vedhæftninger.

  • 14
  • 0
#12 Morten Saxov

Øhh, betyder det at konverteringen kan FJERNE noget fra vores mailboxe ?

Nej,

Det betyder at e-Boks har et juridisk ansvar for at de løber alle de beskeder igennem du har liggende, og vurdere hvilket af dem, der er underlagt "Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere" (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1941)

Disse beskeder skal filtreres fra alle dem du har liggende i e-Boks, så de KUN udlevere er beskeder til Netcompany som du har liggende, som er underlagt denne lov. Selve beskeden må e-Boks stadig beholde, da det er din personlige post.

Men de skal sikre sig at de har lovgrundlag for alle de beskeder de udlevere til Netcompany.

  • 5
  • 1
#19 Malthe Høj-Sunesen

Og hvordan virker din lommeregner lige?

Den virker fantastisk. Der er ingen problemer med lommeregneren. Jeg fik den bare til at beregne antal personer pr. millisekund, ikke millisekunder pr. person.

Det korrekte tal er derfor 76,8 millisekunder pr. person (96 * 60 * 60 * 1.000 / 4.500.000) Tak for at stille spørgsmål til det. Jeg regnede det efter flere gange, fordi tallet virkede meget underligt, men kom frem til det samme hver gang. Der skulle lige enheder på udregningerne.

Men bortset fra det, så gør man det da vel ikke sekventielt i det 21. århundrede.

Det tvivler jeg stærkt på at man gør, men det er interessant at få kontekst på. Hvis der blev brugt 5-6 sekunder pr. person i en sekventiel beregning var det jo oplagt at optimere "noget".

  • 2
  • 0
#20 Malthe Høj-Sunesen

Hvorfor kan man ikke blot lave et skifte, hvor folk kortvarigt mister adgang til gammel data, men at denne så overføres mens folk bruger den nye løsning?

Du får lige et citat fra pressemeddelelsen (mine fremhævninger)

Derfor får alle danske borgere over 15 år og virksomheder allerede nu besked i Digital Post om, at myndigheder ikke sender Digital Post til dem fra den 26. november til 29. november, ligesom det heller ikke vil være muligt at besvare Digital Post fra offentlige myndigheder i den pågældende periode.

Alle kan dog i perioden fortsat logge ind og læse deres gamle Digital Post fra myndighederne samt modtage ny post fra private virksomheder, som sender post via e-Boks.

  • 2
  • 0
#21 Gert Madsen

Jeg kan altså ikke se at det skulle være verdens undergang i de 4 dage der ikke modtages ny post.

Nej, det burde det ikke.

Men diverse organisationer har brugt digitaliseringen til at gøre reaktionsfristerne ekstremt korte.

Det er ikke så længe siden at man roligt kunne tage på 3 ugers ferie, og så åbne og reagere på sin post, når man kom hjem.

I dag vil man risikere at blive smidt ud af forskellige offentlige systemer, og sendt til inkasso, og i Ribers.

Det sidste skyldes så først og fremmest at folketinget har tilladt at gebyrer kan blive en direkte del af virksomheders forretningsmodel.

  • 6
  • 0
#24 Malthe Høj-Sunesen

Jeg ville blive meget mere henrykt, hvis jeg kunne uploade min pgp-public key og så de automatisk sendte krypteret videre til min EGEN mailbox.

Hvis man er teknisk nok, så burde det vel egentlig være muligt at lave en "visningsklient" som gør netop det? Selvfølgelig med et enormt bureaukratisk overhead ifm. visningsklientens tilkobling til Digital Post.

  • 0
  • 0
#25 Claus Bruun

Hvis man er teknisk nok, så burde det vel egentlig være muligt at lave en "visningsklient"

Det har være gjort flere gange, men e-boks kæmper med næb og klør imod det - dels ved at ændre data/protokoller en lille smule hele tiden og ved at true med bål og brand.

De har lavet det for erhvervskunder https://brugersupport.e-boks.dk/hc/da/articles/206285864-Videresendelse-...-

  • 2
  • 0
#31 Henrik Nielsen

Som JEG læser det, så skal vi til at tjekke post 2 forskellige steder, hos "e-boks (punktum dk)" og det nye "mit (punktum dk)" - afhængigt af, hvilken såkaldt "platform" virksomheden vælger...

Læs nedenstående, på mit (punktum dk), under menupunktet "brug for hjælp":

"Hvad nu, hvis jeg plejer at læse digital post i e-Boks eller på Borger.dk?

Gælder det digital post fra det offentlige? Du vil stadig kunne se digital post fra offentlige myndigheder og institutioner i både mit.dk, e-Boks og på Borger.dk efter 30. november.

Gælder det digital post fra private virksomheder? Digital post fra virksomheder som fx banker, pensionsselskaber og forsikringsselskaber, vil du få det sted, den enkelte virksomhed vælger at bruge."

"Får jeg nu både min digitale post i mit.dk og e-Boks?

Når det gælder digital post fra offentlige myndigheder og institutioner, vil du få den både i mit.dk, i e-Boks og på Borger.dk fremover. Når det gælder digital post fra virksomheder og organisationer, er det anderledes – det kommer an på, hvilken platform, virksomheden har valgt at bruge"

  • 3
  • 0
#34 Michael Jensen

Jeg hører hvad du siger, men analogien med flere postkassser ved vejen, er egentlig helt fin, da der ofte findes en elektronisk version, af indholdet i brevkassen (og sjældent en elektronisk version af indholdet i en pakkeboks).

Løsningen på problemet, med at man skal til at tjekke flere postkasser er også elektronisk. Man skal som kunde aktivt fravælge virksomheder, der ikke kan finde ud af at kommunikere, via helt almindelig elektronisk post (e-mail).

Personligt modtager jeg kun post fra virksomheder, gennem e-mail. Elselskabet, forsikringsselskabet, forsyningsselskabet.

Jeg er helt med på, at det ikke er en mulighed for alle, men for dem det er en mulighed, er beløningen at man kun skal holde sig opdateret, på sin egen e-mailadresse.

  • 0
  • 0
#36 Jens Jönsson

Personligt modtager jeg kun post fra virksomheder, gennem e-mail. Elselskabet, forsikringsselskabet, forsyningsselskabet.

Jeg er helt med på, at det ikke er en mulighed for alle, men for dem det er en mulighed, er beløningen at man kun skal holde sig opdateret, på sin egen e-mailadresse.

Det er et kæmpe problem, som virksomhed at sende e-mail til alm. brugere, der f.eks. har Gmail eller Hotmail (Outlook).

Ofte kommer e-mailen slet ikke frem til brugeren (og findes heller ikke i dennes SPAM folder), da der ikke skal være "meget" galt ifht. at giganterne synes det er en SPAM e-mail. Man skal virkelig være på dupperne, med SPF, DMARC osv. osv.

Blot til orientering...

  • 1
  • 0
#37 Rune Hansen

Det ville man aldrig se hos en privat aktør. Webshop, Version2, Yahoo, Facebook “Vi holder lukket pga…”. Det er jo ikke en kommode der skal flyttes. Man flytter vel tingene og sikre sig det virker, hvorefter man dirigerer trafikken over til det nye setup!?

  • 2
  • 0
#38 Christian Nobel

Man skal virkelig være på dupperne, med SPF, DMARC osv. osv.

Og være helt sikker på at det lever op til deres fortolkning - som så iøvrigt ændres løbende, således at en mail kan gå glat igennem den ene dag, for at blive ignoreret den næste (og selvfølgelig uden nok varsel overhovedet.).

Jeg har en fornemmelse af at de prøver at terrorisere smv segmentet til ikke at have egne mailservere, så de istedet skal bruge deres "services".

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere