Digital Post-kaos udløser nu ekstra support

Nu bliver der skruet op for supporten til medarbejdersignatur, efter virksomheder har klaget over lange ventetider og bøvlede procedurer. Over 100.000 firmaer og foreninger mangler stadig at få oprettet sig inden 1. november.

Den 1. november skal alle Danmarks virksomheder og foreninger gerne have gjort sig klar til Digital Post, hvis de vil modtage nogen som helst information fra staten, for eksempel fra Skat. Det kræver en særlig medarbejdersignatur fra NemID, da man ikke kan bruge sin personlige NemID.

Og det har fået slutspurten op til denne deadline til at udvikle sig til et kaotisk og frustrerende forløb for virksomhederne, og et stormløb på support-medarbejderne for NemID-medarbejdersignatur.

Læs også: Erhvervsstyrelsen: Vi når ikke Digital Post-deadline

Læs også: Virksomheder kæmper med digital postkasse: 90.000 oprettelser giver 33.000 supporthenvendelser

Nu udvider staten derfor supporten, så der blandt andet bliver åbnet for telefonerne i weekenden. Det skriver Erhvervsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Det tager nogle dage at få tilsendt koder og nøgler til en medarbejdersignatur, så det bliver svært at nå at få det hele klar inden 1. november og oprette sin postkasse hos Digital Post. Men virksomhederne skal ikke frygte at miste information, så længe de bare når at bestille deres medarbejdersignatur inden 1. november, skriver styrelsen. Først når medarbejdersignaturen er klar, vil staten tage den digitale postkasse i brug.

Postkassen bliver oprettet automatisk den 1. november for alle med et CVR-nummer, og er man slet ikke gået i gang og får ikke bestilt en medarbejdersignatur inden 1. november, er det heller ikke helt håbløst. Første gang, staten gerne vil sende en besked til virksomheden eller foreningens automatisk oprettede digitale postkasse, bliver der også sendt et papirbrev ud, med besked om, at der er kommet noget i indbakken i Digital Post.

En særlig support-hotline, der er gratis at bruge, skulle hjælpe virksomhederne igennem overgangen til digital kommunikation. Men de 20 medarbejdere, som blev afsat til support, blev hurtigt begravet i henvendelser.

For eksempel førte 90.000 oprettelser af medarbejdersignatur til 33.000 henvendelser til supporten, hvilket tyder på, at processen er blevet alt for kompliceret, lyder kritikken.

»Det er skræmmende - og bare ikke godt nok,« har Lars Magnus Christensen fra Håndværksrådet for eksempel tidligere udtalt til Version2.

Læs også: Support-kaos til Digital Post koster 7 millioner

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
s_ mejlhede

Bare sådan lige hurtigt,

Hvis man ikke kan acceptere et privat firmas retningslinjer og regler er man så afskåret fra at drive erhverv i Danmark ?

"
Certifikatindehaver skal derfor altid sikre,
at it-miljøet er opdateret med seneste sikkerhedsop-
dateringer og virusbeskyttelsessoftware"
Hvem betaler for Antivirus ?
Nu har de lige forklaret at man ikke skal opdatere Java ?
Så indtil at man skriftligt har fået anden besked, så skal man vel ikke det ?
Hvis man bruger XP, så kommer der jo ikke flere opdateringer, og man overholder reglerne ?

"
Certifikatindehaver/certifikatholder skal straks bede
DanID om en ny midlertidig adgangskode, hvis uved-
kommende kan have fået kendskab til koden.
"
Den mulighed er der vel ved alle login, så man beder om et nyt midlertidig adgangskode hver gang man har logget ind ?

"
Certifikatindehaver/certifikatholder er forpligtet til at
beskytte den private nøgle mod tab, afsløring, ændring
eller uautoriseret brug. "
Vel kun inden for lovens grænser ?

"
Certifikatindehaver/certifikatholder må ikke efterlade
den private nøgle uden opsyn i en ikke-aflåst tilstand
(fx en arbejdsstation, hvor adgangskoden er indta-
stet)."
Så husk at logge ud når du rejser dig.

  • 6
  • 3
Morten Andersen

@Søren: Jeg synes lidt du udstiller dig selv (og de øvrige hardcore arrogante Nemid kritikere) med denne liste. For du læser jo betingelserne som fanden læser biblen. De betingelser der står her er for brugere med privatnøglen i en fil. For mange af betingelserne kan du spørge dig selv om du ikke ville kritisere det hvis Nemid ikke skrev sådan. Er det ikke rimeligt at brugeren skal bede om ny adgangskode hvis den er faldet i forkerte hænder (og det er dig der åbenlyst læser det for firkantet når du mener dette gælder ved alle logins pga. teoretisk risiko for kompromis), og det er vel også rimeligt brugeren beskytter nøglefilen (og din kommentar om at det er inden for lovens grænser - sådan er det jo med alt!). Og hvorfor skulle det pludselig være for stort et krav du logger ud når man rejser sig fra sin plads, sådan som du så hånligt skriver. Det troede jeg alle gjorde, og på min arbejdsplads koster det kage (eller hånlige mails) hvis man glemmer det.

Så du er tydeligvis meget umoden, ude af stand til at læse en lovtekst og kun villig til at finde noget negativt. Du ville ikke kunne læse nogle love i Danmark (og få en retvisende fortolkning frem) med den indstiling. For min skyld ingen alarm, bare gå i selv sving. Bare du er klar over hvordan du udstiller dig selv :-)

  • 4
  • 7
s_ mejlhede

"Du skal løbende kontrollere, at du ikke har mistet dit nøglekort/din nøgleviser"

"du bruger NemID på en computer, hvor operativsystem, internetbrowser og øvrige programmer løbende bliver opdateret med de seneste sikkerhedsopdateringer."

  • 1
  • 2
s_ mejlhede

Har som sådan ikke noget mod nemid,

Men har noget imod tvangsdigitalisering, med kun en udbyder og der med ingen konkurrence og backup.

SKAT var kommet langt med et godt eksempel, at det var nemmere og hurtigere på nettet.
Men når digitaliseringen kun går ud på besparelser, uden helt at se hvor de kommer fra, og de service vi skal bruge på nettet lang fra er nemmere og klar til brug. Så holder jeg på min ret til at råbe op. Også når jeg ser regler og love som man kan læse, som du selv siger som djælen læser biblen. Men du har åbent ikke kendt så mange advokater.

  • 3
  • 3
Nicholas Colding

Alene det, at jeg skal betale en renovationsafgift til forbrændings anstalten, her i Holbæk Kommune, selv om mit digitale firma intet affald producerer - er tosset.

Jeg har kontaktet kommunen for at høre om jeg til gengæld kan få en rundvisning i den afdeling der udskriver regninger og registrerer mit ikke eksisterende affald, men det kan desværre ikke lade sig gøre. Ikke så meget som en brochure vil de sende mig...
De ku´ sgu give en kop kaffe, for de 300 - 400 kr.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize