It-chef kritiserer megabyte-porto i Digital Post

Rudersdal Kommune stritter imod Digital Post-løsningen, der koster penge at bruge. Kommunens alternativ NemPost er nemlig gebyrfri.

70 øre i startgebyr og dertil fire kroner for hver megabyte, der sendes eller modtages. Det er realiteten for de kommuner, der bruger den fællesoffentlige Digital Post-løsning.

Men ikke for Rudersdal Kommune. De har nemlig et tilsvarende system med navnet NemPost, der virker fortrinligt - og som ikke koster penge at bruge. Derfor har Rudersdal svært ved at se fidusen i tvinge virksomheder og borgere over på Digital Post. Ja faktisk er it-chef Mogens Dam meget skeptisk over for at bruge Digital Post.

»Vores strategi er at fortsætte med at bruge NemPost. Der er jo meget stor økonomi i det for os. Det er gratis for os at bruge NemPost, men der er transaktionsomkostninger forbundet med at bruge Digital Post. Og vi får jo ikke ekstra penge bevilliget til at bruge det. Så det er klart en fordyrende løsning for os«, siger Mogens Dam til Version2.

Fra et monopolsystem til et andet

Det er virksomheden E-Boks, der ejes af PBS og Post Danmark, der er leverandør på Digital Post-løsningen, og transaktionsomkostningerne indgik som en del af det tilbud, de vandt udbuddet med.

Læs også: Anklage: Staten favoriserede e-Boks i kæmpe it-ordre

Hos Digitaliseringsstyrelsen mener man, at det giver god mening, at der er transaktionsomkostninger. Og Kontorchef Lone Berglykke forklarer, at det ikke er gratis at sende post, bare fordi det bliver digitalt.

»Det koster stadigvæk noget, selvom det er digitalt. Der er et maskineri bag, der sørger for, at tingene kommer de rigtige steder hen. Så der er en afgift per forsendelse – ligesom per brev. Vi kan ikke tilbyde en gratis løsning,« siger Lone Berglykke til Version2.

Virksomheden Assemble, der står bag den gebyrfri løsning NemPost, bød også på opgaven, da der i 2008 skulle findes en leverandør til det landsdækkende system Digital Post. Deres løsning var uden transaktionsomkostninger, og blev vurderet af økonomistyrelsen til at være den teknisk bedste løsning. Alligevel blev det E-boks der løb med aftalen efter et speget forløb med aflyste udbudsrunder og anklager om urent trav.

Tilbage i Rudersdal Kommune er it-chef Mogens Dam forundret over, at man promoverer en løsning med transaktionsomkostninger, når det er muligt at gøre det uden.

»Det er jo et forældet princip. De har sat et frimærke på den digitale post. Jeg forstår godt hensigten med, at vi skal sende digital post, det er jo genialt. Men jeg forstår ikke metoden med, at man presser et produkt ud, og man presser en leverandør ud. Så er prisen jo fastsat, og så går man fra et monopolsystem til et andet«, siger Mogens Dam til Version2.

Ind til videre fortsætter Rudersdal Kommune med at bruge NemPost, så længe det er muligt. Kommunen arbejder i skrivende stund på at få en single sign-on løsning fra NemPost til Digital Post, så borgerne ikke bliver generede af at skulle logge på to steder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Allan S. Hansen

Det lyder også temmelig dyrt må jeg indrømme......

Jeg kan godt forstå der er en transaktionsomkostning til system vedligeholdelse og server drift m.m. - men....... 4 kr/MB?

Jeg må indrømme jeg får 'betalingsservice' gebyr associationer her.

  • 24
  • 0
Jacob Pind

Danmark indtager igen førerollen i disiplien genopfind hjulet i en kanted udgave, kvadratisk, upraktisk, idiotisk.
Er jo en perfekt måde at sørge for at systemet aldrig får en større udbredelse, så det er måske meget godt, kan vi ikke få gebyret på eboks op i på det nivuae også.

  • 19
  • 0
Henrik Madsen

"De har nemlig et tilsvarende system med navnet NemPost, der virker fortrinligt - og som ikke koster penge at bruge."

Ikke for at forsvare digital post løsningen, men Rudersdal kommune's koster vel reelt set penge at bruge hvis man medregner udgifterne til at drive systemet.

Jeg er godt klar over at det nok er LANGT fra 4 Kr/Mbyte men gratis er det altså ikke med mindre hardware, software, vedligeholdelse og teknikertimer er blevet gratis siden jeg sidst checkede.

  • 2
  • 2
Rasmus Iversen

Er der nogen, der kan refere til oplysninger om det "spegede" udbudsforløb? Det kunne være interessant at se, om der er kommet noget ud af anklagerne om "urent trav" (selvom jeg tvivler).

Derudover kan man jo håbe, at der kommer et genudbud efter et par år, så den tekniske overlegne løsning, der lader til at være markant billigere for kommunerne samlet set, kan komme i betragtning igen.

  • 1
  • 0
Morten Winther

Man kunne sige sig selv at løsningen blev en klods om benet med det setup de har valgt.

Det startede ellers godt med eDag2 og brug af almindelige certifikater til sikker email. Nu får både virksomheder og borger så en tvangspostkasse med dyre transaktionsomkostninger, hvor det tidligere var gratis at sende en mail via alm smtp.

Jeg så gerne at vi fik konkurrence ind i digitaliseringen. På samme måde som vi har NemKonto der peger på din bankkonto burde vi have NemEmail som peger på en alm email-adresse hvor borgere så har pligt til at modtage s/mime mail. Hvis borgeren ikke selv kan modtage disse mail må de vælge en privat udbyder. Hvis borgere ønske en boks/webmail/storage – ja så må de tilkøbe denne ydelse.

Borgere logger på via NemID og opdaterer deres NemEmail endpoint og certifikat – hvis borger ikke selv vælger en løsning vælges en tilfældig privat udbyder og omkostningen opkræves via Skat.

Tilbage til SMTP – det er gratis. Det er pligt at have en postkasse på sit hus, hvorfor kan det ikke være en pligt at have en email der kan modtage s/mime.

  • 7
  • 0
Nils Bøjden

Det er jo rent til grin.

Der er sikkert mange her i dette forum som har et forbrug der hedder +10gb /dag

Og så det retoriske: Hvad sker der hvis et system er for dyrt at bruge?

Men det kan da få kommunerne til at sende alt i plain-text. En besked kan dermed sendes med max 1KB. Det gør det også billigere at købe tekstbehandling til offentlige myndigheder.

  • 5
  • 0
Christian Nobel

Jeg var lige ved at kløjs i kaffen da jeg læste det.

Hvorfor pokker er det lige at bureaukraterne mener man skal genopfinde hjulet så det bliver til en perfekt firkant, det varme vand så det når frysepunktet, og den dybe tallerken så den bliver så flad at der ingen luft er under stållinealen når man flugter hen over den?

Dette her er jo idioti sat i system, i stedet for at forstå at man kan allerede sende "digital post" - det hedder email og fungerer ganske glimrende.

Der er selvfølgelig en lille detalje, nemlig at vi ikke har nogen digital signatur her i landet, men måske man så skulle arbejde på at løse det problem i stedet.

Men næh nej, lad os skabe en ny afgiftsskrue der favoriserer nogle af vennerne.

  • 12
  • 0
Christian Nobel

"Vi kan ikke tilbyde en gratis løsning,« siger Lone Berglykke til Version2."

Jamen så lad da for guds skyld være, det vil være en win-win situation for alle hvis I ikke giver os det "tilbud".

Og i øvrigt, i mit vokabularium er et tilbud noget man kan fravælge!

Er der ikke snart nogen der kan langtidsparkere (helst de næste 50 år) en VW Golf med ledningerne strittende ud til alle sider i parkeringshuset i Borgergade, så denne landsødelæggende institution hindres i at "arbejde"?

  • 9
  • 1
Jan Friberg
  • 0
  • 0
Christian Nobel

Nu er det virksomhedsløsning og der har vi faktisk en god gammel digital signatur med privat nøgle hos klienten. Faktisk er det den der pushes når man opretter, man kan tilvælge nemid med nøgelkort.

Det siges, men uden at kende tallet, så vil jeg mener at hovedparten af kommunikationen i kommunalt regi er med borgerne, ikke virksomhederne.

Mht. virksomhedssignaturen, er der nogen der kan give et chrashcourse i præcis hvad det er man får, og hvorledes det foregår - og er man 100% sikker på at kun virksomheden har nøglen, og selv er 100% herre over den?

  • 0
  • 0
John Jensen

Desværre har du ret, og kommunerne burde sige fra over for dette.
"Der er maskiner der bla. bla. bla."
Hvis det er så dyrt, og åbenbart også svært for dem at administrerer dette, så burde de måske trække stikket, og overlade det til nogle der er mere kompetente.

  • 2
  • 0
Mogens Engsig-Karup

Uanset om denne sag lugter af fisk, kunne det være rart at vide, hvad Rudersdal kommune bataler for deres transaktionsfrie løsning. Er det løsningen reklamefinansieret, betaler kommunen fast pris - eller er det almindelig velgørenhed fra leverandøren.
Er der loft over de mængder som løsnngen understøtter, før man skal til at diskutere pris?

  • 2
  • 1
Svend Andersen

På den side, som Adam linker til, skriver Digitaliseringsstyrelsen en masse priser, men de opgiver det hele i kb og Mb. Jeg troede egentligt at bit blev brugt til hastighedsangivelser.

"Grundtakst = 70 øre for den første kb (Afleverer myndigheden meddelelsen som en pdf, bliver prisen 64 øre. Skal e-Boks står for konverteringen, så bliver prisen 70 øre)

Mb-tillæg = 4,00 kr. pr. Mb (ca. 0,4 øre for hver ekstra kb) "

De må gerne blive klogere..

Megabit (Mb eller Mbit) – en informationsenhed som regel brugt i tilknytning til datakommunikation.
Megabyte (MB) – en informationsenhed som regel brugt i tilknytning til lagring eller angive størrelsen af en datafil.

  • 2
  • 0
Mogens Dam

Mogens Karups spørgsmål vidner om, at Mogens befinder sig i samme tidsalder som digitaliseringsstyrelsen, nemlig at hvis man erstatter et papir brev med en elektronisk post, så skal det stadigvæk koste penge pr brev, megabyte el.l..Den tankegang er noget begrænsende for vores digitale udvikling i Danmark. Vi afkræver jo heller ikke gebyrer af borgeren fordi et KMD system har udregnet et opkrævningsbeløb for pasning af børn el.l. Selvom kommunens transaktionsomkostninger ved den ydelse er mindst lige så stor som at placere et dokument på lidt storage.

Den løsning som leverandøren tilbød i 2008 ved e-boks udbuddet, var heller ikke transaktionsbaseret, da det er en naturlig del af en digital løsning, at man har et rum hvor man kan kommunikere sikkert med borgeren. Så der er heller ikke basis for en skjult hentyden til "velgørenhed" eller reklamefinansiering. Hos os betyder det blot, at vi stiller storage til rådighed for løsningen, hvor der er plads til de dokumenter som borgeren ønsker skal være der. Det betyder sikkert, at jeg om 4 år igen skal ud og købe endnu en NAS boks til 25 – 30.000 kr, men det er pebernødder i forhold til de flere hundrede tusinde det "digitale frimærke" koster.

  • 3
  • 0
Tore Green

Deres løsning var uden transaktionsomkostninger, og blev vurderet af økonomistyrelsen til at være den teknisk bedste løsning. Alligevel blev det E-boks der løb med aftalen ...

Ifølge redegørelsen fra klagesagen som er linket ovenfor var det konkurrerende tilbud samlet set 53% dyrere end eBoks.

Skulle den pris være værd at betale for at få en fladere prisstruktur?

Når en løsning kan bruges af mange myndigheder syntes jeg egentlig det lyder meget rimeligt at driftsomkostningerne fordeles efter hvor meget og hvordan de hver især bruger løsningen.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize