Digital Post fremhæves i EU-benchmark om offentlig digitalisering

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Sydeuropa haler ind på Nordeuropa og de baltiske lande, når det gælder offentlig digitalisering.

Til trods for, at Digital Post bl.a. har været kritiseret for at være svært at bruge for udsatte borgere, så fremhæves løsningen i en ny benchmark af offentlig digitalisering, som Europa-Kommissionen har offentliggjort.

»Danmark er en digital frontrunner inden for offentlige digitale posttjenester,« fremgår det af benchmarken.

Generelt kommer Danmark ud i top-5, ofte endog top-3, af lande, som er længst fremme med offentlig digitalisering i EU.

Malta, Danmark, Sverige, Estland og Norge er top-5 'performers' i 2016, lyder det. Danmarks pæne placering skyldes bl.a., at regionale myndigheder stiller samtlige borgerservices (eGovernment) til rådighed på nettet.

Vi ligger også i top, hvad angår at tilbyde services i mobilvenlige versioner, når det gælder auto-udfyldning af formularer, og når det gælder adgang til online-services i forbindelse med familiebegivenheder som fødsler.

Men samtidig viser benchmarken, at forskellen i den offentlige digitalisering EU-landene imellem bliver stadigt mindre.

»Mange lande har i 2016 forbedret sig markant sammenlignet med de tidligere års målinger, og særligt Sydeuropa er kommet godt med,« skriver Digitaliseringsstyrelsen i en meddelelse.

»Digitaliseringen er et af vores vigtigste værktøjer til at gøre den offentlige sektor mere sammenhængende og mere borgerorienteret. Derfor er det også glædeligt at se, at Danmark igen i år er blandt de lande, som er allerlængst fremme på den digitale dagsorden. Målingerne viser dog også, at vi skal fortsætte arbejdet, hvis vi skal lykkes med at skabe en mere effektiv og sammenhængende offentlig sektor, hvor det er borgernes behov, der kommer først,« siger innovationsminister Sophie Løhde ifølge meddelelsen.

Undersøgelsen siger intet om, hvor godt det lykkes de enkelte EU-lande at skabe resultater i forhold til det investeringsniveau i digitalisering, der lægges for dagen. Danmark har mange succesfulde projekter f.eks. i Erhvervsstyrelsen, SU-styrelsen og i kommunerne.

Men som Version2's dækning viser, er der også eksempler på spild af mange hundrede millioner på it-projekter, der fejler fatalt. Eksempelvis i Skat og i Rigspolitiet. Og at både projektmodenhed og arbejdet med gevinstrealiseringer klart kan forbedres.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Rigét

Det er tilsyneladende mest politikere og regnearks-akrobater, der synes at e-boks er et godt digital post system, til erstatning for e-mail og brevpost.

Indrømmet, hvis de havde lavet det fornuftigt og integreret det er eksisterende e-mail, ville jeg aldrig have brokket mig. Men den danske digitalisering er en politikerbæ, lige i øjet på den almindelig dansker, der tvinges til at spilde sin tid, på elendige systemer, der ligner noget der er programmeret af jurister.

... så selvfølgeligt skal vi da, med stolthed, eksportere vores elendigheder, til resten af den Europæiske befolkning! :)

Det sagt, er digitalisering i det offentlige da en rigtig god ide, hvis det blev gjort fremsynet og professionelt....

  • 5
  • 0
Lars Skovlund

Jeg har nævnt det et par gange før, men jeg mener at den mest sandsynlige måde at få NemID/DigPost erstattet af noget bedre er dekreter fra oven om interoperabilitet. Der er vedtaget et direktiv engang hvis navn jeg forlængst har glemt, men det ligner at det kunne være det her:

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/trust-services-an...

Det dækker NemID-delen, og hvis EU er entusiastiske nok på dette område, så kommer der nok også noget på DigPost-delen.

  • 1
  • 0
Michael Cederberg

Interessant er det at når folk her på sitet snakker om både e-boks og NemID så lever de i en idealistisk verden. En verden hvor alle er IT eksperter. Både e-boks og NemID er lavet til den uperfekte verden vi lever i og til den verden fungerer det rigtigt fint. Der er selvfølgeligt flere ting der kunne være bedre, men begge virker for den brede befolkning og derfor er begge en fantastisk succes! Jeg forstår godt hvis andre lande vælger at kopiere begge.

  • 0
  • 3
Simon Rigét

begge virker for den brede befolkning og derfor er begge en fantastisk succes!

Det er bare lodret forkert:
Jeg kender kun ganske få, der syntes at e-boks er godt, eller at halv og hel-offentlig IT ikke spilder utroligt meget af deres tid, med elendige interface og funktionalitet. (Der er et par undtagelser)
Den eneste grund til at folk bruger det i så stor stil, er at de er tvunget til det. Vil skyde på at omkring halvdelen af min omgangskreds, har modtaget dummebøder. Jeg har selv modtaget et part stykker.

Problemerne at bare skudt over til borgerne og de ansatte kæmper med systemerne.

Du kan finde masser af input her på version2, til hvordan det skulle have været gjort ordentligt og professionelt. Bl.a. kunne det have været frivilligt, og API baseret, så brugeren kunne vælge de bedste og mest produktive systemer til, og så der blev plads til innovation. Begge dele er blevet aktivt modarbejdet.

  • 2
  • 0
Michael Cederberg

Det er bare lodret forkert:
Jeg kender kun ganske få, der syntes at e-boks er godt, eller at halv og hel-offentlig IT ikke spilder utroligt meget af deres tid, med elendige interface og funktionalitet. (Der er et par undtagelser)

Så du mener at din bekendtskabskreds er den ultimative dommer? Hmm. Hmm.

Jeg kender 80 årige der bruger både NemID og e-boks. De gør det uden problemer og uden at udsætte sig selv for sikkerhedsrisici. Det er fantastisk. Kunne NemID og e-boks forbedres? Selvfølgeligt.

Du kan finde masser af input her på version2, til hvordan det skulle have været gjort ordentligt og professionelt. Bl.a. kunne det have været frivilligt, og API baseret, så brugeren kunne vælge de bedste og mest produktive systemer til, og så der blev plads til innovation.

Tak. Jeg har fulgt med i diskussionen. Jeg mangler stadigvæk at se forslag der radikalt ændrer på enten NemID eller e-boks uden at hæve prisen væsentligt, uden at stille større krav til brugernes IT færdigheder, introducerer sikkerhedsproblemer almindelige mennesker ikke kan overskue etc. Det ender altid i teknik-porno som kun IT folk sætter pris på.

NemID kan du nok ikke lave om for staten har monopol på at definere din identitet. Det er svært at lave det anderledes. Men hvis du mener du kan lave en godt alternativ til e-boks, så gå i gang. Jeg er sikker på at der er virksomheder som gerne vil købe din service hvis den er billig og nem at bruge. Som jeg forstår det har staten en flerårig kontrakt med e-boks, så der må du vente til den skal genforhandles før du kan komme til.

Mht. de såkaldte "dummebøder" så er der blot at sige at hvis man ikke reagerer på mails fra e-boks eller diverse myndigheder, så risikerer man problemer. Det bliver nok ikke anderledes med anden teknologi. Fejlen skal findes foran skærmen.

  • 1
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere