Digital Post forbedres, men kun for virksomheder

Virksomheder kan nu blandt andet besvare mails fra Digital Post fra deres egne systemer, skriver Digitaliseringsstyrelsen, der ikke har gaver med til den enkelte borger.

Den virksomhedsløse dansker må troligt logge på e-boks for at tjekke om myndighederne har sendt dem en email. Men hvis du har et cvr-nummer, kan du ikke bare omdirigere dine mails fra det offentlige til dit eget fagsystem, men nu også besvare dem.

Det skriver Digitaliseringsstyrelsen på deres hjemmeside.

»Det handler grundlæggende om sikker post. Når virksomhederne laver den integration, så kommer det fra et sikkert sted til et sikkert sted. Men hvis vi begynder at videresende til borgere, så ved vi ikke, hvor det ender henne. Det er en ret kompleks opgave at gå i gang med,« siger Lise Ebbensgaard, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.

Læs også: Digital Post 2 er landet - understøtter meddelelser på 99,5 megabyte i stedet for 200

De danske virksomheder modtager omkring 13 millioner mails om året fra de offentlige myndigheder.

Men det er ifølge Lise Ebbensgaard langt fra alle virksomhederne, der får en gevinst ud af det nye tiltag. Og så er man i Digitaliseringsstyrelsen også godt klar over, at borgerne ønsker sig samme løsning for mailkorrespondancen med myndighederne, men det er ikke så let.

»Vi er udmærket klar over, at det har været et ønske hos borgerne. Men det er ikke sådan noget, man bare gør. Det er en ret kompleks systemintegration, og vi forventer faktisk kun, at det er de største virksomheder og myndigheder, der vil investere i det,« forklarer hun.

Mere fokus med næste generation

En af de ting, systemet skal gardere sig imod er fænomenet phishing, hvor svindlere forsøger at franarre godtroende internetbrugere deres brugernavn, adgangskode eller lignende. Og det sker ofte gennem falske email.

»Det er relativt nemt at lave en mail, der ser ud til, at den kommer fra digital post, og det vi helt sikkert ved, er at det er personfølsomt materiale, der går igennem postkanalen,« siger Lise Ebbensgaard, der tilgengæld understreger, at man kigger på en bedre løsning for borgerne i fremtiden. Måske allerede i 2018, hvor næste generation af Digital Post lanceres.

»Brugervenlighed er selvfølgelig noget af det, vi har mest fokus på i forhold til den nye generation af Digital Post.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Gert G. Larsen

Sikker Post, nu også pr email. Hmmh, hvor meget kunne vi spare i det offentlige, ved at bruge email med pgp på?

PS: Jeg troede overskriften, Digital Post, var noget HELT andet end indholdet her. Har nogen en service der digitaliserer ens post, til private, billigt? Så den gamle postkasse kan spares væk.

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere