Digital Post-deadline: 49.000 virksomheder har nu ikke adgang til deres post

451.000 virksomheder har ifølge Erhvervsstyrelsen oprettet den medarbejdersignatur fra Nets, der giver adgang til at læse digital post fra det offentlige. Dermed mangler omkring 49.000 stadig.

Så oprandt dagen, og det er nu lovpligtigt for virksomheder at kunne modtage informationer fra det offentlige på digital post. De virksomheder, der ikke selv har oprettet en postkasse, har automatisk fået beskikket en i nat.

Men omkring 49.000 virksomheder har fra i dag ikke adgang til deres post fra det offentlige. De har nemlig stadig ikke fået oprettet de adgangsgivende medarbejdersignaturer, der skal udstedes fra Nets. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Erhvervsstyrelsen.

Det er gået langsomt med at få virksomhederne oprettet, og der har i en rum tid været tegn på, at mange ikke ville nå at være klar til deadline. Henning Steensig, der er direktør i Erhvervsstyrelsen, har tidligere over for Version2 påpeget, at problemet lå i, at Nets ikke kunne udstede og aktivere de adgangsgivende signaturer i et højt nok tempo.

Erhvervsstyrelsen vurderer på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, at der er 500.000 aktive cvr-numre i Danmark. Og virksomhederne bag næsten ti procent af disse har altså fra dags dato ikke adgang til at læse deres meddelelser fra offentlige myndigheder.

På trods af det er Henning Steensig overordnet tilfreds med forløbet, og han regner med at have de resterende virksomheder inde i folden inden for en uge, fortæller han til Version2.

»Det er gået over vores forventning. Set fra et digitaliseringssynspunkt er det en stor reform. Vi har hele tiden vidst, at der ville være udfordringer, og der er mange virksomheder, der har syntes, at det var besværligt. Men vi er nået længere, end vi havde regnet med«, siger Henning Steensig og forklarer, at de virksomheder, der ikke er oprettet, vil blive gjort opmærksomme på problemet, når de får post.

»De får et fysisk brev, hvor der står, at der er digital post til dem, så de skal se at blive oprettede. Hvis det nuværende tempo fortsætter, regner jeg med, at alle interesserede vil være oprettet inden for fem-seks dage,« siger Henning Steensig til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Martin Nielsen

TV 2 Fyn har et eksempel på en virksomhed, der ikke har fået digital signatur endnu. http://www.tv2fyn.dk/article/433135?autoplay=1&video_id=66831

Gad egentligt godt vide, om alderen på ejerne af virksomhederne nogensinde er blivet undersøgt? Det er lidt meget at kræve, at en ældre herrer på 70 år skal købe ny computer, en internetforbindelse samt sætte sig ind i at bruge det hele. Jo han kan muligvis udskrive en faktura på sin gamle computer, men det betyder ikke at han kan meget andet.

  • 4
  • 0
#3 Martin Nielsen

Jeg kan ikke se hvordan sikkerheden er lavere i e-Boks vs. analog post? Jeg har haft virksomhed i 14 år og har oplevet at breve fra staten ikke er kommet frem - og det er så mit ansvar at bevise. Med e-Boks er det blevet nemt at bevise, når man ikke modtager et brev, da det hele kan trackes.

Selvfølgelig har det ikke noget med alder at gøre. Men staten bør se på om virksomhederne overhovedet har forudsætning for at blive tvangsdigitaliseret. Men har man en IT virksomhed, vil jeg ikke mene at der er nogle undskyldninger.

Vi kan selvfølgelig tage en diskussion om nøglen til postkassen, som med jævne mellemrum løber ind i problemer - og som desuden ikke har nogle alternativer/konkurrenter. Jeg så gerne at jeg kunne vælge imellem flere løsninger, både når det kommer til nøgler og hvor ens postkassen skal være.

  • 2
  • 0
#4 Jens Minnet

Når først man har sin medarbejdersignatur, går det fint med postkassen.

Jeg skulle først have min enkeltmandsvirksomhed på plads. Det gik relativt smertefrit. Loggede på med privat NemID og kom hurtigt frem til at få en installationskode til nøglefil. NETS syntes så lige, at Java skulle opdateres, så browseren blev genstartet automatisk, hvorved siden med installationskoden forsvandt og udklipsholderen, hvortil koden var kopieret blev slettet. Så måtte man have fat på supporten og få dem til at sende en ny kode med post.

En uge senere skulle jeg samme øvelse igennem med en frivillig forening. Nu skulle man pludseligt fysisk underskrive en administratoraftale, dvs. downloade et pdf-dokument, udskrive, underskrive og indscanne det igen (hvis man da havde en scanner - jeg måtte få fat på en scanner app til mobilen) og sende det med email. I sig selv ret bøvlet for virksomheden. Så kommer turen til NETS, som manuelt skal kontrollere det underskrevne dokument, arkivere det og indtaste de nødvendige data i min sag, for at jeg kan få installationskoden tilsendt med post.

Jeg var i tvivl, om jeg havde gjort noget forkert, da processen var væsentligt anderledes end første gang, men nu var der helt lukket for telefonsupport. Kvittering fik jeg i kraft af en "ikke tilstede" meddelelse (noget primitivt), hvor de skrev, at der normalt vil gå op til 5 arbejdsdage men aktuelt noget længere på grund af den store mængde, der skal behandles. Jeg venter stadig.

I disse digitaliseringstider en noget gammeldags manuel proces. Og hvor sikker en den egentlig? Hvem hos NETS er i stand til at vurdere, om min krussedulle på et dårligt indskannet stykke papir virkelig stammer fra mig? Processen med at fremsende installationskoden til min folkeregisteradresse er ganske vist en del af autentificeringsrutinen, men hvis jeg kunne have signeret aftalen direkte med min private NemID (som jo allerede har været denne autentificering igennem), ville både jeg og NETS have sluppet for papirbesværet. Aftalen kunne have været godkendt automatisk med det samme uden menneskelig indblanding, og jeg kunne have fået installationskoden med det samme, installere nøglefilen og komme videre med den digitale postkasse i én og samme arbejdsgang.

NETS (vel på vegne af Digitaliseringsstyrelsen og/eller Erhvervsstyrelsen) tror måske bedre på autentiteten af den fysiske signatur end sin egen digitale signatur?

  • 5
  • 1
#5 Steen Poulsen

Jeg er også en af de "49000" som mangler, men det er mere en protest, da jeg ikke ligefrem er fan af alt det her "tvangs digitalisering" - Jeg synes at det var nemmere, da mit ansvar var at ringe/skrive til skat eller kommunen med oplysninger, så kunne de selv håndtere deres til tider tosses arbejdsgang, og jeg kunne "nøjes" med at give de oplysninger de skulle have. Nu skal jeg "forstå" og "forholde mig til", deres måde at systematisere tingene på. - Mega besværligt - for mig - og resurse krævende - Nu skal alle have deres egen "skattemedarbejder", så vi kan "ekspedere" os selv. Besparelse ? nej, men man har flyttet udgiften over på virksomhederne ! Så Staten spare penge - eller rettere den burde, men nu bruges der enorme summer på IT folk, IT Drift, Udvikling - ha ha - bare at følge med politikerne vil være en stor opgave for programmørerne ! - I "gamle dage", kunne en chef lave et notat, til medarbejder om at ændre "arbejdsgang" - altså rette fejl i sagsbehandlingen - Nu skal man vente på at en programmør har rette fejlen, Testet rettelsen, frigivet rettelsen, og først da, er arbejdsgange ændret - eller rettere, nu skal alle virksomheder til at "forstå" den ændret arbejdsgang ! - Mega besværligt ! - Smart ? - nej molboagtigt ! - og dyrt !

Kan man opsige sit abonnement på SKAT ?

  • 4
  • 2
#8 Christian Nobel

Politikere og embedsmænd har mistet jordforbindelsen. Der burde være en bagatelgrænse for foreninger uden ansatte og enmandsfirmaer.

Den eneste korrespondance fra det offentlige og til min biks er en halvårlig mail der fortæller at nu er det tide at indberette moms - og det fungerer ganske glimrende og helt "ufarligt" med den allerede opfundne e-mail.

Jeg kan forestille mig at man nu mener at det er meeeeget "smartere" at i stedet for at maile notifikationen, ja så skal der vel sendes det tilsvarende til Statsfacebooken, samt en mail om at der er post i Statsfacebooken. Så kan man spilde tid med at logge ind i Statsfacebooken for bare at erfare at der er tale om en notifikation - Ebberød Bank, så mon ikke man klarer sig fint uden.

Hvad man også kan frygte er at nu vil alle mulige offentlige myndigheder begynde at reklamere for hvor åh-så-gode de er, så Statsfacebooken bliver fyldt med spambreve, hvor man så hver gang skal spilde tid på at logge ind, bare for at konstatere at det er noget til den elektroniske papir kurv - så nej tak, det lever man nok også foruden.

  • 5
  • 1
#9 Jesper Lund
  • 2
  • 2
#10 Kristian Sørensen
  • 1
  • 4
#11 Jesper Lund

Det ville være stor fryd hvis de rundsender den slags og gør det på en måde så det overtræder spam loven så man kan køre en sag på dem for spam.

Hvis du bruger e-Boks så prøv at checke de notifikation mails, som du kan modtage når der er ny post i "din" digitale postkasse. Disse mails er fyldt med spam for e-Boks services. Jeg sendte en klage til e-Boks, men de gad ikke engang svare.

  • 2
  • 2
#12 Per Hansen

Kan man opsige sit abonnement på SKAT ?

Hvis det var muligt, så ville det hele jo bare blive endnu værre.

Det er jo netop fordi mange af dem, der har arbejde, ikke gider bidrage til fællesskabet og demokratiet og derfor stemmer på imbecile skattenedsættelser, at det går så meget ned ad bakke for Danmark og det offentlige system i disse år.

Virksomheden SKAT fungerer, lige som de fleste andre offentlige virksomheder, dårligt, fordi folk netop ikke vil betale skat og det offentlige system derfor er påtvunget at spare langt ud over al rimelighed.

Så stem på nogle partier, der vil sætte skatten op og smide tåbelige private snyltervirksomheder som DanID ud, så vi kan komme tilbage på sporet og få det offentlige system og dermed demokratiet til at fungere igen.

  • 0
  • 6
#13 Jesper Poulsen
  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere