Digital Post-besparelser smuldrer: Statskassen går glip af knap en kvart milliard kroner

6 kommentarer.  Hop til debatten
Nicolai Wammen
Illustration: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix.
Den danske statskasse går glip af besparelser på 236 millioner kroner med den nye Digital Post-løsning. Øgede omkostninger til særligt drift og vedligeholdelse af løsningen er med til at barbere millionbesparelsen kraftigt ned.
20. juni kl. 06:00

Besparelserne ved den Næste Generation Digital Post, som blev lanceret i marts måned i år, bliver markant mindre end ventet. 

Det viser et Aktstykke fra Finansministeriet.

Finansministeriet vurderer, at besparelsen ved at overgå til den nye løsning er faldet drastisk, siden projektet blev sat i søen i 2019.

I alt forventer ministeriet, at statskassen kommer til at gå glip af 236,5 millioner kroner i kommende besparelser. 

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
22. juni kl. 10:02

Ja den bed jeg også mærke i.

Betyder det ikke, at den der laver systemet har et incitament, til at forhale projektet?

Lidt ligesom direktørerne i skat fik bonus for at færdiggøre EFI til tiden. Følgerne husker vi vist alle.

Håber det er en fejl i artiklen.

5
21. juni kl. 17:46

»Dertil er projektet blevet dyrere, hvilket har betydning for prisen af drifts- og vedligeholdelsesvederlagene til leverandøren,«

Så prisen på drift og vedligehold afhænger af prisen på projektet?

4
21. juni kl. 15:11

Jeg gætter på, at der er andre, der har tjent fedt på projektet....

Gad vide, hvor mange besparelser Digitaliseringsrådet kan prale af "ansvar" for efter 10 år med Microsofts danske direktør for bordenden?

3
20. juni kl. 20:04

jeg ville inderligt ønske, at det her kom som en overraskelse for mig.... Det er desværre ikke tilfældet.

1
20. juni kl. 08:45

Gad vide om man har regnet brugernes... altså os borgere... tid med i business casen. For lige nu er der jo kun for cirka 20 kr. økonomisk gevist per borger....

// Jesper

2
20. juni kl. 12:44

Gad vide om man har regnet brugernes... altså os borgere... tid med i business casen.

I betragtning af hvor meget af digitaliseringen, der i bund og grund går ud på at flytte opgaven fra sagsbehandleren over på borgeren, så er det ret svært at forestille sig at borgernes tid bliver taget i betragtning overhovedet.