Digital Post 2 er landet - understøtter meddelelser på 99,5 megabyte i stedet for 200

Næste udgave af Digital Post med flere funktioner til virksomheder og myndigheder er ved at blive rullet ud.

Flere nye funktioner er blevet rullet ud i forbindelse med Digital Post 2, og flere er på vej. Af en meddelelse på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside fremgår det også, at Digital Post 2 ikke kommer til at kunne håndtere meddelelser på 200 megabyte, som det ellers har været meningen.

Systemet fortsætter i stedet, som det har været tilfældet siden sidste år, med at understøtte meddelelsesstørrelser på 99,5 megabyte. Den oprindelige begrænsning var på 40 megabyte.

Understøttelsen af vedhæftede filer med en størrelse på 200 megabyte blev sløjfet i forbindelse med et kontrakttillæg, som Digitaliseringsstyrelsen indgik med leverandøren e-Boks i december 2015 om leveringen af nye funktioner.

Kontrakttilægget blev lavet, fordi e-Boks havde bebudet forsinkelser i forhold til udviklingen af nye funktioner i Digital Post.

»Og i det forløb, hvor vi foretog en prioritering af de nye funktioner, valgte vi med baggrund i de input, vi fik fra de fællesoffentlige parter, at fastholde 99,5 megabyte som allerede var implementeret, og viste sig at være tilstrækkeligt,« siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen Stine Hegelund.

De fællesoffentlige parter vil sige Kommunernes Landsforening (KL), Danske Regioner og staten.

Men der har vel været en efterspørgsel efter 200 megabyte?
»Udviklingsfasen er en vigtig proces i store it-projekter, og det er afgørende, at vi udvikler i henhold til de vigtigste forretningsbehov, der jo så nogle gange kan forandre sig i forhold til udgangspunktet. I dette tilfælde har den nye prioritering medført, at den allerede implementerede kapacitet på 99,5 Mb fastholdes,« siger Stine Hegelund.

Stine Hegelund oplyser, at understøttelsen af meddelelser på 200 megabyte i Digital Post kan komme på tale igen, hvis de fællesoffentlige parter efterspørger det.

Mulighed for kvittering

Oprindeligt var der en begrænsning på 40 megabyte i forhold til meddelelsesstørrelsen i Digital Post. Digitaliseringsstyrelsen har tidligere oplyst, at det har været et problem, når den digitale post for eksempel indeholdt billeder og store mængder bilag.

Størstedelen af de nye funktioner i det, Digitaliseringsstyrelsen kalder Digital Post 2, blev leveret 6. juni. Funktionerne inkluderer eksempelvis, at myndigheder nu kan få en kvittering, når borgere eller virksomheder åbner deres digitale post.

Tanken er blandt andet, at myndighederne på den måde kan målrette indsatsen i forhold til hospitalsudblivelse, fordi en borger ikke har set en indkaldelse i den digitale postkasse.

Der kommer yderligere en leverance i forbindelse med Digital Post 2 11. juli. Den bevirker blandt andet, at virksomhederne får mulighed for at sende digital post via deres deres respektive fagsystemer, så virksomhederne undgår at skulle ind i deres CVR-postkasse på virk.dk

Digitaliseringsstyrelsen har beskrevet Digital Post 2-funktionerne her

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Simon Mikkelsen

Kommer der ikke noget nyt til borgerne? Eller kører man et Rejsekort, og ved at vi alligevel er tvunget til at bruge det? Det er trods alt vores skattekroner der betaler gildet.

Det ville være dejligt med et hurtigere system, hvor det ikke tager et utal af kliks at læse hvert brev.

Digital post erstattede et papirbrev. Der er ingen garanti for at sidstnævnte kommer frem, men den garanti har man vedtagtet ved lov i den digitale udgave. Man kan få en notifikation på mail eller SMS, men dér er der heller ingen garanti for levering. Dermed er man tvunget til at kigge i sin digitale postkasse en gang om ugen - også selvom det er meget mere besværligt end at tjekke sin fysiske postkasse.

Generelt efterlyser jeg brugervenlighed frem for at man bare tvinger os til at bruge det der er.

  • 25
  • 0
#3 Christian Thoudahl

Hej Simon

Der kommer 2 nye "funktioner" i Digital Post som er målrettet borgerne. Dem kan man læse om på den liste over nye funktioner der henvises til... Det fremgår af http://www.digst.dk/Loesninger-og-infrastruktur/Digital-Post/Udbud-af-Di... at de to nye "funktioner" er: "Fremhævelse af vedhæftet bilag via en light boks" & "Udfoldet menu, så det er nemmere at orientere om funktioner".

Især "Fremhævelse af vedhæftet bilag" tror jeg vil blive ganske godt hvis man taler med borgere der har modtaget bilag så har de ofte svært ved at finde dem.

Jeg ved ikke om man har husket interessenterne på brugersiden, og Simon, du kan have ret i at man kan føle sig overset, når der ikke kommer nogle af de funktioner man selv godt kunne tænke sig.

Baraldur, jeg går ud fra det er filstørrelse-grænsen du referere til som en konstant. Jeg ved ikke hvordan e-boks er implementeret, men jeg gætter på at det ikke "bare" er filer der bliver lagt i en mappe på et linux/windows storrage. Formentlig er der nogle systemer der skal tilrettes i forbindelse med opbevaring, fremfinding, afsendelse og arkivering af filerne :)

  • 3
  • 3
#4 Rene Madsen

Alle de andre ting er evindeligt ligegyldige, så længe jeg som borger ikke kan vælge at få vidersendt indkommende "breve" i eBoks til en selvvalgt e-mail.

Skriv en masse disclaimers om at det potentielt kan misbruges, hvis folk opsnapper den e-mail. Giv mig den mulighed alligevel, det er mega simpelt at implementere. Så få det nu gjort.

  • 15
  • 3
#5 Bent Jensen

Så slipper i helt for deres hjemmeside, det fungere fint for mig, og Ebooks har aldrig været nemmere. For første gang har jeg fået læst mail, der har ligget og ventet et par år. For min skyld behøver vi med denne "udvidelse" ikke betale mere til udvikling ved Ebooks. De skulle nok haft minimum 100 millioner for den samme funktionalitet.

Lad os endelige neglisere, støtte og bruge det projekt mindst muligt.

https://www.version2.dk/comment/335762

  • 1
  • 2
#6 Lars Knudsen

Det er også det eneste, jeg venter på. Med 1 x privat- og 2 x firma-postkasser er det ofte, jeg ikke får læst beskederne i tide. Desuden er jeg MEGET mere bekymret for, at nogen skulle snuppe min Google-adgang (der desuden bruger 2-factor med mobilen ... hvorfor gør e-boks ikke bare det samme?) end adgang til at læse beskeder fra det offentlige... suk. Vi er voksne mennesker - hvis jeg VÆLGER fra eboks.dk at bruge min Google mail eller lign som primær kontakt, så BURDE eboks.dk bare vælge at acceptere. Det er forresten lidt spøjst at man KUN kan vælge Outlook ("sikker"... tihi) som mulig klient - og kun hvis man har et specielt digitalt certifikat (som ligger på en ellers så usikker Windows-installation ;)).

  • 6
  • 3
#7 Jan Skou

Jeg har allerede prøvet at bruge denne "Fremhævelse af vedhæftet bilag" funktion. Jeg fik bare en sort boks på skærmen. Min eneste mulighed var at videresende en temmelig følsom bilag til mig selv via almindelig, ukrypteret email. Desværre hastede det meget fordi denne gang fik jeg ikke en besked der advarede mig at en ny mail/besked var kommet til min e-boks. Lige pludselig havde jeg 2 dage til at reagere istedet for en uge. Det er næsten ikke til at tro hvor ukompetent nogle mennesker kan blive ved med at være og stadigvæk få lov at stå for offentlig arbejde.

  • 10
  • 0
#8 René Nielsen

Digital post er udført efter samme projektprincip som Rejsekortet. Borgerne skal indordne sig, således at myndigheder kan tørre ethvert ansvar på borgerne og brugervenlighed for borgerne er en by Rusland.

Hvis jeg var statsminister blev digitalpost øjeblikkelig skottet og et standardsystem indkøbt.

Det er ikke raketfysisk at konstruer et sikkert postsystem, sådan noget som www.zoho.com (som er tillige gratis for under 10 brugere) hvor sikkerhed og brugervenlighed går hånd-i-hånd, er et eksempel herpå.

Hvis Zoho fik 5-6 mio ekstra brugere, er jeg ret sikker at de hurtigt ville få sat krypteret videresendelse af mails op, hvis man altså ikke kan nøjes med deres mange apps.

  • 7
  • 1
#10 Kevin Johansen

Kunne du ikke spørge rundt omkring i "forvaltningen", hvad de nye estimater på omkostningerne ved at skulle sende store sagsakter (trust me, de kan SAGTENS være over 100 megabyte, mvh. ægtefælle til en ansat i Statsforvaltningen)?

Hvad vil det koste i tid for medarbejderne (inkl. IT-afdelingen, hvis de har en sådan), hvis de selv skal splitte sagsakter? Hvad vil det koste, hvis de får et eksternt firma til det? Hvordan ændrer det på ambitionen om papirløs forvaltning?

Etc. etc. etc.

  • 2
  • 0
 
#12 Kjeld Flarup Christensen

Det vil nok tage en almindelig virksomhed med et kompetent udvikler, ca 100 timer at lave en funktion som vedhæftede den aktuelle post som en krypteret PDF fil.

Ellers har jeg tit tænkt over, hvor svært kunne det egentligt være at skrive et program/plugin, som kunne binde sig til en extension, .szip f.eks. (den exgension er sikkert allerede taget)

Programmet skal så have tilknyttet en konto til en valgfri public/private key server. Når man så skal sende en mail, krypteres det med den private nøgle man har fået genereret på serveren.

Modtageren vil så modtage en mail med en .szip fil. Når det åbnes med szip programmet, som i førte omgang skal downloades og installeres, så henter programmet afsenderes public key ud fra de informationer som er i szip filen, og filen kan nu vises, og afsenderens identitet er sikret.

Samtidigt gemmer programmet server informationerne på afsenderen, således at der kan svares på rigtig Alice og Bob maner.

  • 0
  • 1
#13 Martin Leopold

Som de andre kommentatorer har bemærket, så er det godt at høre at Digitialiseringsstyrelsen kæmper utrætteligt for funktioner til os brugere. Men hvad den her med kvitteringen til myndighederne - er det ikke en funktion der ville være rar at have under kontrol?

Det virker helt bigbrother agtigt, at jeg ikke engang kan åbne et brev uden at en given myndig får besked om det.

Kunne man endda forstille sig situationer, hvor den oplysning ville blive brugt imod mig - "du har jo læst det, så kom ikke her"?

  • Martin
  • 3
  • 0
#15 Christian Gram

Jeg vil varmt støtte ideen om at digital post kan videresende til egen e-mail adresse. Det burde være en selvfølge at vi får den mulighed. I øvrigt bør hele brugergrænsefladen underkastes en kritisk sagkyndig vurdering. Der spildes uendelig meget skærmplads og køretid med helt unødvendige og intetsigende billeder-

  • 0
  • 1
#16 Jimmy Christiansen

Jeg vil varmt støtte ideen om at digital post kan videresende til egen e-mail adresse. Det burde være en selvfølge at vi får den mulighed. I øvrigt bør hele brugergrænsefladen underkastes en kritisk sagkyndig vurdering. Der spildes uendelig meget skærmplads og køretid med helt unødvendige og intetsigende billeder-

Kun såfremt det gøres krypteret! Ligeledes skal det offentlige holde op med at ændre i allerede afsendte breve i digital post - hvem i alverden kan stole på en service hvor afsender ændrer brevene efter de er sendt og modtaget? I samme omgang skal NemID signon løsningen. Forhåbentligt snart udskiftes med en lovlig og hensigtsmæssig digital signatur.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere