Digital Post 2 er landet - understøtter meddelelser på 99,5 megabyte i stedet for 200
Flere nye funktioner er blevet rullet ud i forbindelse med Digital Post 2, og flere er på vej. Af en meddelelse på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside fremgår det også, at Digital Post 2 ikke kommer til at kunne håndtere meddelelser på 200 megabyte, som det ellers har været meningen.
Systemet fortsætter i stedet, som det har været tilfældet siden sidste år, med at understøtte meddelelsesstørrelser på 99,5 megabyte. Den oprindelige begrænsning var på 40 megabyte.
Understøttelsen af vedhæftede filer med en størrelse på 200 megabyte blev sløjfet i forbindelse med et kontrakttillæg, som Digitaliseringsstyrelsen indgik med leverandøren e-Boks i december 2015 om leveringen af nye funktioner.
Kontrakttilægget blev lavet, fordi e-Boks havde bebudet forsinkelser i forhold til udviklingen af nye funktioner i Digital Post.
»Og i det forløb, hvor vi foretog en prioritering af de nye funktioner, valgte vi med baggrund i de input, vi fik fra de fællesoffentlige parter, at fastholde 99,5 megabyte som allerede var implementeret, og viste sig at være tilstrækkeligt,« siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen Stine Hegelund.
De fællesoffentlige parter vil sige Kommunernes Landsforening (KL), Danske Regioner og staten.
Men der har vel været en efterspørgsel efter 200 megabyte?
»Udviklingsfasen er en vigtig proces i store it-projekter, og det er afgørende, at vi udvikler i henhold til de vigtigste forretningsbehov, der jo så nogle gange kan forandre sig i forhold til udgangspunktet. I dette tilfælde har den nye prioritering medført, at den allerede implementerede kapacitet på 99,5 Mb fastholdes,« siger Stine Hegelund.
Stine Hegelund oplyser, at understøttelsen af meddelelser på 200 megabyte i Digital Post kan komme på tale igen, hvis de fællesoffentlige parter efterspørger det.
Mulighed for kvittering
Oprindeligt var der en begrænsning på 40 megabyte i forhold til meddelelsesstørrelsen i Digital Post. Digitaliseringsstyrelsen har tidligere oplyst, at det har været et problem, når den digitale post for eksempel indeholdt billeder og store mængder bilag.
Størstedelen af de nye funktioner i det, Digitaliseringsstyrelsen kalder Digital Post 2, blev leveret 6. juni. Funktionerne inkluderer eksempelvis, at myndigheder nu kan få en kvittering, når borgere eller virksomheder åbner deres digitale post.
Tanken er blandt andet, at myndighederne på den måde kan målrette indsatsen i forhold til hospitalsudblivelse, fordi en borger ikke har set en indkaldelse i den digitale postkasse.
Der kommer yderligere en leverance i forbindelse med Digital Post 2 11. juli. Den bevirker blandt andet, at virksomhederne får mulighed for at sende digital post via deres deres respektive fagsystemer, så virksomhederne undgår at skulle ind i deres CVR-postkasse på virk.dk
Digitaliseringsstyrelsen har beskrevet Digital Post 2-funktionerne her

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.