Ekspert: Rejsekort anede ikke, om de fik den ønskede vare

Rejsekort A/S anede ikke, hvad der stod i de papirer, leverandøren kom med. Sammen med en diffus kravspecifikation var det med til at forsinke projektet i tre år. Det siger Rigsrevisionens konsulent.

Leverandøren af rejsekortet, det franskejede East-West, havde ingen erfaringer med at levere en back office-løsning til at håndtere køb, salg og optanktning af rejsekort. Og Rejsekort A/S anede ikke, at den var gal, fordi selskabet ikke formåede at læse den løsningsbeskrivelse, som East-West kom med.

Det siger Søren Lauesen, som har været konsulent for Rigsrevisionen i en undersøgelse om rejsekortet. For ham er det ikke nogen stor overraskelse, at rejsekortet blev forsinket, for der var helt basale mangler i aftalen mellem Rejsekort A/S og leverandøren East-West, som ejes af den franske virksomhed Thales.

»Grundlæggende er misforståelserne opstået, fordi kundens kravspecifikationer ikke er særlig fyldestgørende. Så hvis man ikke kender området godt i forvejen, så misforstår man, hvad man skal levere. Men i det her tilfælde tror kunden, at leverandøren kender til alt det, han skal levere,« siger Søren Lauesen til Version2.

Læs også: Analyse: Derfor får vi rejsekort, men ikke Polsag

Rejsekort A/S regner med, at East-West har erfaringer med tidligere lignende projekter og derfor ved, hvad der kræves. Men det viser sig, at East-West kun har leveret den ene halvdel tidligere. De har reelt ingen erfaringer med den såkaldte back office-del. Det vil for eksempel sige en hjemmeside med kundeservice, onlinebutik, hvor man kan købe rejsekortet, og systemer til at understøtte regnskab.

»Leverandøren er på bar bund. Han tror, at det kan han lige lave, men reelt har han ikke prøvet det før, og det tror kunden, han har,« siger Søren Lauesen.

Løsningsbeskrivelserne var for tekniske

I første omgang opdager Rejsekort A/S ikke, at forventningerne ikke stemmer overens med de løsningsforslag, som East-West kommer med. Løsningsbeskrivelserne er nemlig ren teknik og Rejsekort A/S forstår ikke reelt ikke, hvad der står.

»Det grundlæggende problem er, at kunden ikke kan se om, det dækker hans behov. Det problem står uløst hen. Og som kunden siger, når vi taler med ham: ’Ja, vi kunne ikke se, hvad det egentlig var, vi fik leveret, men han havde jo lovet at levere det, så vi var nødt til at vente, til vi faktisk fik leveret noget’,« siger Søren Lauesen.

Først da leverandøren leverer på et sent tidspunkt, opdager Rejsekort A/S, at den er gal.

Læs også: Rejsekort-hacker 2 år efter: De har intet lært

En ny aftale uden forretningsfolk

Efter debatter, skænderier, tillægsaftaler og trusler om kontraktbrug finder man en løsning. Alle forretningsfolk og andre interessenter bliver koblet fra. I stedet skal to teknikere fra DSB og to teknikere fra East-West sammen finde en løsning. De ender med at skrive en 223 siders kravspecifikation om, hvad der skal laves.

Søren Lauesen mener, at problemerne helt kunne være undgået, hvis man havde fulgt kravskabelonen SL-07, og hvis man blandt andet havde sørget for på et tidligt tidspunkt at teste de risikable krav, som er svære at udbedre til sidst i projektet.

Læs også: Rejsekort dumper usability-test med kæmpe brag

Dansk IT afholder 15 marts konferencen 'It-outsourcing som vejen ud af krisen'. Her vil Søren Lauesen gå dybere ind i misforståelserne mellem Rejsekort A/S og East-West og komme nærmere ind på, hvad man skal undgå, når man outsourcer it-projekter.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Anonym

Hvis man ikke kan forstå hvad der bliver skrevet omkring den vare man vil købe, så skal man lade være med at handle. Det er vist noget man lærer i 5 klasse, i folkeskolen.

Hvis man kigger på hvad der beskrives omkring et andet V2 indlæg:

http://www.version2.dk/artikel/rejsekort-hacker-2-aar-efter-de-har-intet...

Så kender man retningen på Rejsekortet. Rejsekortet, som egentlig bare er en kopi af en Hollandsk løsning, har kun 100.000 brugere. Kun gennem tvang, vil dette tal stige. Årsagen til at en sådan løsning vil tabe, ligger i den sårbarhed der også findes. Stiger antallet af brugere, vil der være grundlag for at hacke det, og dermed vil det tabe med et brag. Ingen vil købe en løsning, hvor man risikerer at sidde i et tog og blive anklaget for at snyde.

At man så oven i købet, har valgt en løsning som medfører, at det rent logistisk, indeholder indbyggede elementer der kan skabe flaskehalse, beskriver jo bare yderligere, at man ikke engang har gidet overveje løsningen.

Pt. er der 100.000 til at betale for det rod og inkompetence. Men inden længe, så ryger regningen over til Skatteborgerne. Imens så holder de "ansvarlige" møder, med stor frokost, imens de synger: Hvem skal nu betale.... Hvem hår råd til mer'.....

Hvor bliver de IC4 af..... Skulle der ikke snart komme noget ? Nu har man ventet i 10 år. Så længe tager det heller ikke at sende et tog fra Italien til Danmark, og teste om det virker.

Rejsekort, NemID, Digital Tinglysning, IC4, Outourcing af Skat, whatever, når de vælger den slags, så skal man være helt sikker på hvad man laver, for der er ingen vej tilbage, når det så alligevel ikke fungerer. Det må man vel efterhånden have lært.

  • 3
  • 1
#4 Erik Jensen

Rejsekortet, som egentlig bare er en kopi af en Hollandsk løsning, har kun 100.000 brugere. Kun gennem tvang, vil dette tal stige.

Rejsekortet har mange fordele, som de almindelige biletter ikke har. Jeg er ikke tvunget til at bruge det, men har valgt det, da det ud over at være billigere (med mit forbrug) også er væsentligt mere fleksibelt end de gamle billetter.

Ingen vil købe en løsning, hvor man risikerer at sidde i et tog og blive anklaget for at snyde.

Altså vil ingen bruge de nuværende klippekort? Jeg oplever ca. engang hver anden uge folk blive anklaget for ikke at have korrekt billet - enten fordi maskinen har stemplet forkert, ikke har stemplet eller har stemplet ulæseligt.

At man så oven i købet, har valgt en løsning som medfører, at det rent logistisk, indeholder indbyggede elementer der kan skabe flaskehalse, beskriver jo bare yderligere, at man ikke engang har gidet overveje løsningen.

Den bliver du nødt til at uddybe. Rejsekortet er som du selv skriver skabt ud fra bl.a. erfaringer i Holland. Jeg oplever i øvrigt væsentligt flere flaskehalse, når jeg skal stå i kø i kiosken for at at købe en billet. Samlet set over en måned bruger jeg kortere tid på at stemple ind/ud, end jeg tidligere brugte på at forny mit pendlerkort.

  • 4
  • 2
#6 Jesper Lund

Fra 2015 skal al kommunikation med det offentlige være digital. Der er afsat 20 millioner til at hjælpe borgere med manglende IT-kundskaber http://www.version2.dk/artikel/finansminister-frygt-ikke-tvangsdigitalis...

Hvilket to- eller trecifret milliardbeløb er der mon afsat for at hjælpe det offentlige, som p.t. ikke er i stand til at gennemføre et større IT projekt uden at det ender i hat og briller, enorme budgetoverskridelser, årelange forsinkelser, samt ringere men dyrere service for borgerne?

Amanda, digital tinglysning (hvor man sparede bruger tests væk!!), polsag, rejsekort, IC4 (også et software projekt), etc etc etc.

  • 3
  • 2
#8 Henrik Pedersen

Men er jeg virkelig den eneste som synes at Rejsekortet faktisk er OK?

Ja, der har været noget bøvl og det har sikkert kunnes gøres bedre. Men nu rejser jeg ofte mellem Nordvest-sjælland og Lolland i weekenderne, og jeg må da indrømme at det er VÆSENTLIGT lettere at anvende rejsekortet. En af mine venner brugte de der mobilbilletter, og der failede de totalt den ene gang. Med Rejsekortet kan jeg lave ruteændringer under vejs som jeg vil, fordi jeg har ikke nogen fast billet og jeg tager bare i den retning som jeg nu engang ønsker.

Hvad angår debatten om kloning af RFID kortene, så er det ikke det jeg frygter mest. Hvis man er paranoid kan man altid bare have kortet i en "RFID shielded wallet".

Jeg kan måske se et problem hvis det begynder at blive udbredt med langdistance RFID klonere i samlesæt fra nettet. Men indtil da, så rejser jeg trygt videre. :)

  • 3
  • 0
#9 Morten HOlst

Ja, automatisk og effektivt kortsystem er et fantastisk koncept. Og det system fra Holland som Rejsekortet bygger på er Octopus kortet lavet af et stort selskab i Hong Kong hvor man har brugt systemet i mange år. Det er i øvrigt samme sleskab som har stået for Oyster Card i London, Dubai og New Zealand. Jeg har selv boet mange år i Hong Kong hvor Octopus kortet bruges af ALLE! Ikke fordi de skal, men fordi det er det absolut smarteste og mest brugervenlige system jeg nogensinde har oplevet. Det fungerer uden problemer, og man kan endda betale sine småindkøb i Seven-Eleven etc. Det der er frustrerende ved Rejsekortet er at man vælger at opfinde den dybe tallerken igen, vel at mærke med nogle folk i spidsen som tydeligvis ikke har haft styr på specifikationerne og brugervenligheden. Hvorfor man ikke vælger et gennemtestet og populært koncept som man tydeligvis også har gjort i Holland, er mig en gåde. Så havde vi idag stået med et effektivt rejsekort som havde kostet langt mindre og sandsynligvis altid ville være en bedre løsning end det Rejsekortet ender med at komme frem til.

  • 2
  • 0
#10 Jens Christensen

"Ja, vi kunne ikke se, hvad det egentlig var, vi fik leveret, men han havde jo lovet at levere det, så vi var nødt til at vente, til vi faktisk fik leveret noget."

Ville et fornuftigt tænkende menneske bestille noget som helst under de vilkår? Et er, at en amatør ansætter en amatør, men man kan stadig forvente et vist minimum af omhu i udfærdigelse af kravspecifikationer og bedømmelse af leverandørens løsninger. Eller, det troede jeg at man kunne.

  • 4
  • 0
#11 Erik Maaløe

Det er meget populært, også på Version2, at postulere, at det offentlige "ikke er i stand til at gennemføre et større IT projekt uden at det ender i hat og briller". De projekter, der lever op til denne beskrivelse, bliver ofte omtalt. Dem, der ikke gør, omtales meget sjældent. Det giver et noget skævvredent billede af virkeligheden. Det prøver jeg i al beskedenhed at råde lidt bod på i morgen aften ved at fortælle om nogle succesrige offentlige it-projekt, jf. https://b2bdoc.net/upl9007447/doc//storytellersEM.pdf Alle er velkomne - også Version2's journalister...

  • 2
  • 0
#16 Peter Kyllesbeck
  • 1
  • 0
#17 Anonym

Er Rejsekortet udviklet for Danske penge ? Er der tale om, at man har betalt for udvikling af et Dansk system, hvor det Danske system, betalt af Danskere, så skal sælges i Holland ?

Jeg ser en sag, hvor Danske skattekroner, går til drift og udvikling af systemer uden for landet. Helt som hvis man vil udvikle et jernbanekoncept i Skåne.

Den mere logistiske problematik. Der er der jo tale om et ophold i varen, ( passageren ) når der skal logges ind og ud. Det ER for ringe. Det kan gøres efter helt andre fremgangsmåder.

Tilbage til det om udvikling. Så kan jeg forstå at man også har betalt for udvikling af et system, i forbindelse med Politiets opgaver. Helt som et system der nu er under omtale i Norge. Er der også i den forbindelse tale om, at Danske skattekroner bliver brugt til at udvikle systemer og software, der skal benyttes i udlandet ?

  • 0
  • 1
#18 Anonym

@ Peter Kyllesbeck.

Jeg kan forstå, at du dermed beskriver, at der var tale om et eksisterende system, som virker i andre sammenhænge. Så er det vanskeligt at forstå, hvorfor det så skal koste så meget at få udviklet en Dansk løsning. Der er jo ingen udvikling i at pille en hyldevare ned fra hylden, og evt. monterer den hos en kunde.

Hvis man i øvrigt har den baggrund for at kunne leverer en løsning der fungerer for + 100 mill. så er det ligeledes vanskeligt at forstå, at man ikke kan få det til at virke for bare 1 mill..

  • 0
  • 0
#19 Peter Kyllesbeck

Hvis man i øvrigt har den baggrund for at kunne leverer en løsning der fungerer for + 100 mill. så er det ligeledes vanskeligt at forstå, at man ikke kan få det til at virke for bare 1 mill..

Se artiklen

Men det viser sig, at East-West kun har leveret den ene halvdel tidligere. De har reelt ingen erfaringer med den såkaldte back office-del. Det vil for eksempel sige en hjemmeside med kundeservice, onlinebutik, hvor man kan købe rejsekortet, og systemer til at understøtte regnskab.

Dertil de særlige danske krav som f. eks. personregisterloven og revisionslovgivning.

  • 1
  • 0
#20 Anonym

Det kan umuligt koste SÅ mange penge, at tilpasse et sådant system til Danske forhold, også under hensyntagen til Personregister-loven og Revisionsloven. At skabe et sådant system, koster ikke mere end hvad man betaler for en hjemmeside med onlinebetaling, der passes ind i et helt almindeligt regnskabssystem. Og det tager SLET IKKE 3 år !

Logistisk, er der stadigvæk tale om noget af det værste klamp jeg længe har set. Der er reelt tale om en 100 % forringelse, i forhold til et almindeligt klippekort. Hvorfor skal passagererne overhovedet stå og prikke ud og ind, det var noget man gjorde i forbindelse med hulkort / klippekort. Det var forældet for 25 år siden.

Efterfølgende, så har man købt en hjemmesideløsning, for at forsøge at få det til at hænge lidt sammen med, at man også skal støtte CPR-pengemaskinen, og samtidigt forsøge at komme ind i den nye digitale verden.

At man oven i købet kalder det for UDVIKLING, med henvisning til, at det skulle være noget særligt Dansk, er jo løgn.

  • 0
  • 0
#21 Peter Kyllesbeck

Hvorfor skal passagererne overhovedet stå og prikke ud og ind, det var noget man gjorde i forbindelse med hulkort / klippekort. Det var forældet for 25 år siden.

Det er jo det, de 100+ millioner andre gør. De fleste andre steder, bliver passagerer 'tvunget' gennem gates, hvor kortet skal aflæses. Her er det 'åbent', da der findes andre typer billetter, kontant f. eks. Rejsekortet anvender samme teknologi og samme basiskoncept, som rejsekort-systemer i andre lande. Rejsekortet adskiller sig fra andre systemer ved: 1) At være et fælles system for alle trafikvirksomheder i et land (når de nu alle kommer med) og dermed give kunden ét kort til al kollektiv trafik 2) At kunderne afregner for en sammenhængende rejse, uden at kende til zoner m.v. (Note: Grupperejse er også en unik feature) 3) At kunder (med betalingskort) fra begyndelsen har mulighed for auto-optankning og tank- op via internettet. 4) At salgssystemer, kundeservice og økonomi er fælles og en integreret del af systemet.

Men ja: East-West har undervurderet opgaven, og der er efterfølgende indgået tillægsaftale, hvorved projektet blev ca. 3 år forsinket.

  • 0
  • 0
#23 Jens Rasmussen

[quote="Morten Holst"]Hvorfor man ikke vælger et gennemtestet og populært koncept som man tydeligvis også har gjort i Holland, er mig en gåde. Så havde vi idag stået med et effektivt rejsekort som havde kostet langt mindre og sandsynligvis altid ville være en bedre løsning end det Rejsekortet ender med at komme frem til.[/quote]

Morten, rejsekortet har voldt masser af problemer i Holland.

  • 0
  • 0
#26 Finn Christensen

Citatet, der forklarer alt

"Ja, vi kunne ikke se, hvad det egentlig var, vi fik leveret, men han havde jo lovet at levere det, så vi var nødt til at vente, til vi faktisk fik leveret noget."

Ville et fornuftigt tænkende menneske bestille noget som helst under de vilkår? ......

Hvis andre betaler, og man ikke drages til ansvar... i sådanne miljøer er det ikke usædvanligt.

En del personer (ellers gode til deres job) tager uden at blinke beslutninger uden reel kompetence på området - kendt gennem årtusinder, så intet nyt.

Lærdom er en streng herre men fortrinsvis historisk :)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere