Dieselgate: Snydesoftware er fundet i over 2 mio. Audi-biler

Illustration: leowolfert/Bigstock
Skandalesagen om softwaresnyd i Volkswagen omfatter også en del af koncernens biler af mærket Audi, der har givet forkerte værdier for udledning af miljøfarlige NOx-gasser.

Skandalesagen hos Volkswagen, der har fået øgenavnet dieselgate, tager nu om sig.

I alt 2,1 mio. Audi-biler med motortypen EU5 har fået installeret den samme snydesoftware, der også er blevet brugt af moderselskabet Volkswagen til at snyde de amerikanske emissionstests. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Softwaren giver nogle forkerte værdier for udledning af de miljøfarlige NOx-gasser under de særlige vilkår, som testene finder sted under. De reelle værdier har vist sig at være meget højere - op til 35 gange så meget, som det fremgår af testene, for biler af mærket Volkswagen. Det er endnu uvist, hvor meget Audi-modellerne afviger fra testresultaterne.

De ramte Audi-modeller er A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5 ifølge Reuters.

1,42 mio. af bilerne er solgt i Vesteuropa, heraf 577.000 i Tyskland. I USA er der solgt omkring 13.000 af bilerne med snydesoftware.

VW-koncernen har tidligere udtalt, at omkring 11 mio. af dens biler på verdensplan er ramt af skandalen.

Det vides endnu ikke, om biler solgt i Danmark også er indbefattet af 'dieselgate'.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Ja, de er grundige de tyskere. Nu også i Audi, Skoda, m.v. Mest spændende er det vel om Porsche også er ramt, set i lyset af den nye direktørs baggrund.

Bosch har lavet motorcomputeren og mig bekendt skriver de også softwaren til denne.

Fabrikanterne kan så justere på en masse parametre så den passer lige netop til deres motor.

Mit gæt er at snydesoftwaren er skrevet af Bosch og da de fleste fabrikanter køber deres motorcomputer hos Bosch så har de fleste dieselbiler dette snydeprogram.

  • 2
  • 0
Henrik Madsen

Mener det var samme konklusion Operation-X kom frem til på TV2 vedr. bussernes partikelfiltre.

Mit gæt er at man nu ændrer loven så der kommer bedre udstyr, både til partikelmåling, men også til måling af NoX udledning.

Mit gæt er at det betyder at der er en hel del folk med biler med tunings-maps i deres motorcomputer (Og eller deaktiverede EGR ventiler) som nu vil få et problem når de holder i synshallen fordi bilen dumper med et brag på NoX.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere