DIBS ramt af kapacitetsproblemer: Gik helt ned tre gange

31. oktober 2012 kl. 14:406
Online-betalingstjenesten DIBS har igen haft tekniske problemer, så kapaciteten blev brugt op. Tirsdag eftermiddag blev systemet ustabilt, og samlet var DIBS helt offline i en time. Nu skulle alt igen virke.
Artiklen er ældre end 30 dage

Så skete det igen. Godt en måned efter sidste større nedbrud måtte it-systemerne hos betalingstjenesten DIBS igen bide i græsset, denne gang på grund af tekniske problemer, der førte til en overbelastning af systemet.

Problemerne begyndte tirsdag eftermiddag, hvor DIBS danske kunder fik tilsendt følgende besked klokken 16.35:

»DIBS is experiencing problems at the moment. This may periodically result in errors and possible rejections on valid payments. We are working on the problem and will send an update as soon as we know more.«

Ifølge en dansk kunde, som har kontaktet Version2, var omfanget af problemerne svingende. Nogle gange var det kun få betalinger, der blev afvist, mens det andre gange var helt umuligt at komme igennem med betalinger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos DIBS peger man på, at systemet kun var helt offline i sammenlagt en time, og at problemerne onsdag klokken 12.30 var løst.

»Der har været samlet én times downtime, fordelt på tre gange. Vi arbejdede på problemerne natten igennem, men fik så samme fejl igen fredag morgen. En teknisk fejl betød, at der var for højt load på systemerne, og det gav os kapacitetsproblemer,« siger svenske Eric Wallin, direktør for DIBS, der opererer i flere nordiske lande.

Det hjalp heller ikke på situationen, at en kunde havde udskudt batch-kørsler, der normalt kører uden for de travle perioder, til tirsdag morgen, fortæller han.

Nu skal DIBS opruste den tekniske platform, så der bliver mere buffer på kapaciteten, lover han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»E-handel vokser jo hurtigt, og vi investerer en masse tid og hardware for at kunne følge med udviklingen. Men vi har tydeligvis brug for flere investeringer, for at kunne følge med og levere god nok service til vores kunder,« siger Eric Wallin.

DIBS er den største betalingstjeneste blandt de danske webbutikker, men flere nedbrud de seneste måneder har fået kunder til at kigge sig omkring efter alternativer. Således har Smartguy.dk, som Version2 talte med ved DIBS-nedbruddet i slutningen af september, nu droppet DIBS og bruger i stedet Quickpay.

Det mest alvorlige nedbrud hos DIBS skete i begyndelsen af juli, hvor tjenesten var nede i flere dage.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
2. november 2012 kl. 08:46

Nu er den gal igen. Der var problemer med betalinger hele dagen igen i går og nu har de lige skrevet "DIBS is experiencing problems. We will restart our system which means DIBS will be offline from 8:30 – 9:00. No transactions will be able to be completed during that time period. Next update will be about 09:00" Så det kører for dem.

5
1. november 2012 kl. 13:05

Hos DIBS peger man på, at systemet kun var helt offline i sammenlagt en time, og at problemerne onsdag klokken 12.30 var løst.

Underligt at det bare får lov til at passere, uden at journalister og andre der ellers er hurtige til at råbe op og gøre sig klog på driften af IT systemer, kommentere dette.

En times nede tid på en betalings tjeneste - gad vide om der havde været samme tavshed hvis Dankortet eller NemID havde været nede i en time ?

4
1. november 2012 kl. 12:19

Ud fra problem beskrivelserne og de gentage nedbrud lyder det som om hardware investeringer alene, ikke kan gøre det. Den software arkitektur man bygger på betyder rigtig meget for hvordan og hvor billigt man kan skalere. På nogle af de fejlbeskrivelse jeg læste (prøvede selv at gennemføre en transaktion i det tidsrum de var "nede"), kunne det godt lyde som om de har baseret sig på en central database der er gået hen og er blevet flaskehalsen. Det gør hardware omkostningerne for at kunne skalere ret høje og linær skalering til et drømme land. De bør ud over hardware investeringer nok også tage et kig på deres software arkitektur og se om de ikke med fordele kunne introducere nogle ændringer, så som introduktionen af CQS på et arkitekturelt niveau.

Har skrevet lidt om det tidligere her - http://www.slideshare.net/jeppec/cqrs-why-what-how

/Jeppe

3
31. oktober 2012 kl. 19:19

Copenhagen 31/10/2012 17:40

For customers using DIBS Admin: DIBS Administration has been offline since 17:30.

Some payments are going through but some might experience time-outs on valid payments.

Best regards DIBS support

2
31. oktober 2012 kl. 16:11

For customers using DIBS Admin: DIBS Administration is at the moment unavailable. Some payments are going through but some might experience time-outs on valid payments. Next update: 16:45

1
31. oktober 2012 kl. 15:00
  1. oktober | 14:30 For customers using DIBS Admin: DIBS Administration is at the moment unavailable. Some payments are going through but some might experience time-outs on valid payments. Next update: 15:00