DIBS kæmper på 4. døgn med nedetid

Danmarks største betalingstjeneste på nettet, DIBS, har stadig tekniske problemer, nu på fjerde dag i træk. Transaktionerne går igennem nu, lover selskabets direktør.

Fredag morgen oplevede kunder hos betalingstjenesten DIBS igen, at der ikke var hul igennem, og at de handlende i deres webbutikker igen måtte vente eller opgive købet.

Siden tirsdag har betalingssystemet hos DIBS været ustabilt og været lukket ned flere gange, når teknikerne hos DIBS har forsøgt at få styr på problemerne, og DIBS har valgt at lukke administrationsadgangen for kunderne helt i denne periode.

Læs også: DIBS ramt af kapacitetsproblemer: Gik helt ned tre gange

»(Igen) i dag er #dibs nede. Kan man overhovedet det som betalingsudbyder i 2012? Gad vide hvad det koster deres kunder,« lyder en af de frustrerede meldinger på Twitter over problemerne hos DIBS, der tilsyneladende opstår ved hvert månedsskifte, fordi antallet af transaktioner stiger omkring den 1.

Det er de samme kapacitetsproblemer, som rammer DIBS igen, forklarer selskabets administrerende direktør, svenske Eric Wallin, til Version2.

»Det er det samme problem som tidligere, og vi har arbejdet dag og nat på at løse det. Vi forventer, at arbejdet vil bære frugt inden for få minutter eller en halv times tid,« siger han.

Og ifølge direktøren er der ikke betalingsproblemer længere for DIBS-kunderne.

»Vi kører transaktionerne normalt nu, men administrationsmodulet er lukket ned nu af sikkerhedsgrunde. Det betyder, at forbrugerne kan betale, men webbutikkerne kan ikke se, at betalingen er gennemført. Vi forventer, at det bliver åbnet igen inden for en halv time,« siger han.

I onsdags sagde du, at problemerne var løst. Har der været nedetid, så betalingerne ikke kunne gennemføres, siden da?

»Af og til. Men tilsammen har der højst været et par timers nedetid på forbrugersiden. Så vi har gennemført betalingerne, men webbutikkerne har ikke haft adgang til administrationsmodulet.«

Hvis du havde en webbutik og var kunde hos DIBS, ville du så beholde DIBS som leverandør?

(pause)

»Det synes jeg er et meget svært spørgsmål for mig at svare på direkte. Mit job lige nu er at arbejde på at få en løsning på problemerne. Ja, vi har fra tid til anden problemer, men det har andre også. Vi arbejder så hårdt, vi kan lige nu, på at løse problemerne, og det er, hvad jeg kan gøre lige nu.«

Interviewet blev gennemført klokken 9.20 - lidt efter skiftede DIBS driftstatus til, at alle systemer kører normalt igen.

Læs også: Betalingskæmpe på nettet ramt af nedbrud igen

Læs også: Kæmpenedbrud i betalingssystemer kører på 3. døgn – kunder taber millioner

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Kvist

Jeg benytter ikke DIBS, men jeg ville ikke fortsætte fremover - der er mange alternativer...

Det undrer mig dog stadigt at mange butikker ikke har en redundant løsning - det har trods alt vist sig nødvendigt hvis man vil benytte DIBS...

Jeg kunne f.eks. ikke betale online for mad via just-eat i går, vi kunne med nød og næppe fremtrylle kontanter, men ellers havde de jo mistet en ordre - de må tabe styrtende med penge!

Michael Nielsen

Men tilsammen har der højst været et par timers nedetid på forbrugersiden Det er mig en gåde at der ikke er flere der beklager sig over dette. Det vanlige hylekor der ikke holder sig tilbage hvis Dankortet, NemId, IBM eller CSC har 5 minutters nede tid er helt fraværende. En betalingstjeneste der gentagne gange har så lang nede tid hvor kunderne ikke kan betale bør ikke kunne overleve, men ingen krav om forklaring, ingen krav om forbedringer bare tavshed fra journalister og andre kommentatorer - underligt

Ja, vi har fra tid til anden problemer, men det har andre også.
Så undskyldningen er at de andre også er ringe ? Det er bare ikke godt nok.

Og nej DIBS kommer ikke inden for døren her.

Jacob Gorm Hansen

Sjovt at taenke paa den historiske udvikling der har vaeret hen i mod en centralisering af betalinger. I de gode gamle dage kunne enhver bare installere fx Cashcow og gaa i gang, men efterhaanden som maengden af red tape steg (maaske med god grund) er vi endt med faa udbydere, som man saa er prisgivet hvis de gaar ned.

Peter Makholm Blogger

Men tilsammen har der højst været et par timers nedetid på forbrugersiden Det er mig en gåde at der ikke er flere der beklager sig over dette. Det vanlige hylekor der ikke holder sig tilbage hvis Dankortet, NemId, IBM eller CSC har 5 minutters nede tid er helt fraværende.

Når DIBS er nede så burde deres kunder have en backup-løsning. I min optik er det altså Just-Eat der er inkompetente hvis de ikke bare kan flytte betalingstrafikken over til en af de alternative betalingsleverandøre. I virkeligheden er det bare DIBS' kunder der skal være klar over at de skal have et alternativ til hvem de nu end vælger som primære betalingsudbyder.

Det svare lidt til at når jeg er ude at rejse, så har jeg altid både et Visa-kort og et Mastercard med ud fra den betragtning at det forhåbentlig kun er det ene der bliver lukket på grund af en heuristik til at opdage misbrug.

Når NemID eller Dankort-systemet er nede illustrerer det en generel inkompetance i den system-arkitektur hele det danske samfund efterhånden er bygget op på. Vi baserer vores grundlæggede digitalisering på at der er centrale systemer hvor vi ikke som brugere har mulighed for at have en plan B. Vi er afhængige af at en lille håndfuld meget centrale systemer har en oppetid på 100%

Jeg har ikke en mulighed for lige at have et ekstra NemID i lommen, hvis det første skulel gå i udu.

Thomas Jensen

ehm... at der er blevet færre er i min optik en helt logisk konsekvens af mange ting.

Og kan ikke bruges som "undskyldning" for at betalingsdelen er nede i en given butik imo.

At man tidligere blot kunne installere en caschow var et rent klondyke af omvandrende sikkerhedshuller. Det er kun positivt at de er gået væk.... trust me :)

Det skal nævnes at jeg på ingen måde er objektiv[1], men vi startede netop vores eget betalingsproduktprojekt da vi fik til opgave at hoste en eksisterende cashcow-løsning. Nu m. blod ud af øjenene.

[1] skrev i går http://quickpay.dk/news/vi_er_mske_ikke_de_strste_men-20121101

Michael Nielsen

Jeg er ikke uenig i betragtningen om at det enkelte udbyder burde have flere betalings indløsnings muligheder og ja der er en forskel til de monopol tilstande der er på SlemId og Dummerkort (undskyld men det er sent fredag eftermiddag), men min undren og lidt provokerende kommentar handler om fraværet af kritik af DIBS og manglende krav om åbenhed etc. Det undre mig bare lidt - det har i lang tid virket som om DIBS har været fredet lige gyldigt hvad de har lavet.

God weekend

Jeppe Glenstrup Jensen

Der er desværre flere problemer forbundet med redundans på betalings gateways. For det første har problmerne med DIBS ved de sidste par nedbrud vist sig ved at gatewayen faktisk er oppe, men den er bare så langsom at kunden står af midt i betalingen.
Så man skal have et godt overvågnings system, som laver transaktionsovervågning, for at man kan "fange" fejlen og reagere på den.
Just-eat og andre firma'er med mange transaktioner kan naturligvis også se at der er noget galt på deres konverteringer. Men de mindre webshops, som ikke har råd til at investere i overvågnings systemer, bliver sorteper.
Når DIBS så samtidigt er meget dyrere end f.eks. den tidligere nævnte Quickpay (som vi faktisk giver gratis med til nye webshops), så mener jeg ikke at man kan anbefale DIBS til små eller mellemstore webshops.

Martin Jorgensen

Vi har problemer igen idag, fordi vi oplever svartid på over 20 sekunder. Vi benytter DIBS API løsningen, og i vores implementation venter vi kun 20 sekunder på et https svar fra dibs, efter en autentifikation af kortet. Det viser sig så at selvom vi har droppet https requestet, så bearbejder dibs stadig vores request, når de når til reqeustet efter who-knows hvor lang tid. Det resulterer så i at vores kunder der har forsøgt flere gange i træk, oplever at deres konto. Heldigvis har vi ikke fulgt DIBS's anbefaling og benytter idag authenticate/capture metoden istedet for instant capture, så vi har ikke trukket pengene, vi har bare reseveret dem på kundens konto. Men for langt de fleste kunder vises dette som at pengene er trukket i deres netbank.
For mig er det tydeligt at denne sag igen har vist, at DIBS og deres indløsere bør udvikle et interface der understøtter transaktioner, hvis de vil tages seriøst.
Dibs'es ry er lige så sort som AMEX'es efterhånden, her i vores biks.

Peter Lind

For mig er det tydeligt at denne sag igen har vist, at DIBS og deres indløsere bør udvikle et interface der understøtter transaktioner, hvis de vil tages seriøst.

Viser det så ikke også noget om jer som konsummenter? I mener ikke deres produkt er godt nok til at i kan tage dem seriøst ... men i er til gengæld villige til at bruge deres produkt, på trods af dette. Sender i ikke dermed et lign. signal til jeres kunder/brugere?

Martin Jorgensen

Jo du har helt ret. Af historiske oversager benytter vi dibs idag og jeg kan ikke svare på hvorfor de blev valgt i sin tid, da jeg ikke var ansat i biksen der. Hvis det stod til mig så skulle vi afsætte tid og penge til at undersøge markedet og udvælge den bedste leverandør igen. Måske med den seneste tids ustabilitet vil den holding få mere vind i sejlene her.

Log ind eller Opret konto for at kommentere