DI vil have flere it-kvinder: »Virksomheder er nødt til at tage et større ansvar«
Der er behov for flere kvinder i den danske it-branche, mener DI Digital, og derfor iværksætter interesseorganisationen nu kampagnen 'En af få', der skal få flere kvinder til vælge en karrierevej inden for tech.
Det skriver DI Digital i en pressemeddelelse.
Læs også: EU opgiver delvist anklager mod Apple om konkurrence-fup
Hver fjerde it-konsulent er kvinde, hver femte optagede på Københavns Universitets bacheloruddannelse i datalogi er en kvinde, og hver fjerde optagede på IT-universitetets bacheloruddannelse i softwareudvikling er en kvinde.
Det er ifølge DI Digitals branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg for få, og det sætter sig blandt andet i rekrutteringsgrundlaget for de 8 ud af 10 it-virksomheder, der i øjeblikket oplever udfordringer med at rekruttere it-specialister.
Læs også: Nyt offentligt netværk skal sikre inklusion i digitaliseringen
Derudover indeholder kampagnen et opråb til virksomheder og uddannelsesinstitutioner om at tage ansvar og »skabe et mere inkluderende miljø og være bedre til at vise anvendelsesmulighederne ved it i stedet for et snævert fokus på teknologi og proces – f.eks. vise at it er med til at løse klimakrisen og andre akutte problemer i samfundet. Det vil kunne åbne branchen op for flere end de allerede indviede,« lyder det i pressemeddelelsen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.