DI efterlyser, at regeringen sætter retning for digitaliseringen af Danmark

Dansk Industri mener, at politikerne bør trække i arbejdstøjet og få færdiggjort en ny strategi for digitaliseringen. Illustration: DI
Hvis Danmark skal få det maksimale ud af de digitale muligheder, kræver det, at politikerne trækker i arbejdstøjet og får nedgriflet en ny digitaliseringsstrategi. Sådan lyder beskeden fra erhvervsinteresseorganisationen Dansk Industri.

Regeringen har endnu ikke offentliggjort en digitaliseringsstrategi, og det får Dansk Industri til at opfordre det politiske apparat til at koble ind og sætte i gear.

For selvom regeringen har brugt en pæn del af året på at vente på input fra det digitale partnerskab, som regeringen med finansminister Nicolai Wammen (S) i spidsen nedsatte tidligere på året, så skal anbefalinger og input omsættes til strategi og handling lyder beskeden fra Dansk Industri, der selv deltog i partnerskabet.

Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør for DI Digital Illustration: Dansk Industri

»Regeringens seneste strategi for digitalisering udløb i 2020, så det haster med at komme videre. Det er nu, at vores politikere skal i arbejdstøjet. Bolden er nu på regeringens banehalvdel. De næste digitale skridt kræver prioritering, finansiering, politisk mod og vilje. Men pengene skal på bordet allerede nu på næste års finanslov. Ellers går der alt for lang tid, inden vi får anbefalingerne ud at leve,« siger Rikke Hougaard Zeberg, der er branchedirektør for DI Digital i en pressemeddelelse.

Dansk Industri har netop selv udgivet en række anbefalinger som resultat af arbejdet i den digitale taskforce CEO Commitment.

Det drejer sig blandt andet om en indsats for at skaffe flere it-kompetencer. Det skal blandt andet ske ved en målrettet indsats i folkeskolen, og derudover ønsker brancheorganisationen bedre forudsætninger for at udnytte data - både offentlige og private.

Læs også: Topforsker: Vi skal være mere restriktive med danskernes sundhedsdata

Kombineret med den byge af forslag, der kom ud af regeringens eget digitale partnerskab, hvor også fagbevægelsen og en række prominente erhvervsspidser deltog, kan man roligt sige, at det sværmer om regeringskontorerne med anbefalinger til, hvordan regeringen skal tilrettelægge arbejdet med digitaliseringen herhjemme fremadrettet. Det er dog endnu uklart, hvilke af de mange input, der bliver sat på skrift i en ny strategi.

For selvom den forrige strategi udløb sidste år, er regeringen fortsat ikke færdig med udarbejdelsen af den nye strategi.

Og selv om det trækker mundvigene ned hos Dansk Industri, så mener man samtidig, at ventetiden kan blive værdifuld.

»Vi glæder os til at se den færdige strategi fra regeringen. Vi kan forstå, at den ikke når at komme i år, og det er godt, hvis det betyder, at regeringen gerne vil gå grundigt og ambitiøst til værks. Vi tager selv fat i erhvervslivet, og i DI arbejder vi nu på at søsætte nye initiativer på en række områder,« udtaler Rikke Hougaard Zeberg, der er branchedirektør for DI Digital.

Læs også: Datatilsynets direktør efter kritik: »Jeg måler ikke GDPR-succes på antallet af bøder«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere